Disputas: Øystein Lappegard - Helsetjenesteforskning

Cand.med. Øystein Lappegard ved Institutt for helse og samfunn vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.): «Acute admissions at Hallingdal sjukestugu: Can and should local medical centres play a role in Norwegian healthcare services for acute admissions of a specified group of patients?»

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning.

• 1. opponent: Professor Lars Agreus, Care Sciences and Society, Division of Family medicine Department of Neurobiology,
  • 2. opponent: Professor emeritus Ivar J. Aaraas, Institutt for samfunnsmedisin, UiT – Norges arktiske universitet
  • 3. medlem av bedømmelseskomiteen: Professor emeritus Gerd Holmboe-Ottesen, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Disputasleder

Professor Gunnar Tellnes, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Professor emeritus Per Hjortdahl, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Gjennom samhandlingsreformen er norsk helsevesen utfordret til å utvikle alternativer til akutte sykehusinnleggelser. Et av få steder som over flere år har hatt erfaring med dette, er Hallingdal sjukestugu. I sin avhandling «Akuttinnleggelser ved Hallingdal sjukestugu» har Øystein Lappegard undersøkt nærmere om lokalmedisinske sentra kan og bør ha en slik rolle.

Konklusjonen er at utvalgte pasienter kan akuttinnlegges på lokale tilbud hvis dette tilbudet holder et forsvarlig medisinskfaglig nivå. Både nasjonalt og internasjonalt kan det anbefales å utvikle slike lokale, akuttmedisinske tilbud. Dette fordi pasientene opplever god kvalitet ved oppholdet, det foreligger indikasjon på positive helsegevinster og fordi tilbudet ofte vil være kostnadsbesparende.

I forskningsprosjektet fikk pasienter som kunne innlegges alternativt til sykehuset, tilbud om å inngå i en trekning om innleggelsessted, - ved Hallingdal sjukestugu eller Ringerike sykehus. En fikk dermed to tilfeldig sammensatte pasientgrupper som kunne sammenlignes både på opplevd kvalitet og helsekonsekvenser. I tillegg ble det gjort en helseøkonomisk analyse.

Pasientene foretrakk innleggelser lokalt, dette på grunn av nærhet til hjem og familie og mindre stress enn på sykehuset. De opplevde at samme lege og pleiere tok seg av dem under hele oppholdet og følte seg helhetlig ivaretatt utover den ene sykdommen de var innlagt for. De var trygge for å bli sendt videre til sykehuset hvis dette var nødvendig.

Pasientene ble fulgt i ett år etter innleggelsen for å vurdere helsemessige konsekvenser. Det ble ikke funnet sikre forskjeller ut fra hvor de to gruppene ble innlagt. Men det var funn som kunne tyde i retning av helsemessige gevinster ved lokal innleggelse. Helseøkonomisk er det særlig på transportsiden og på organiseringen av legetilbudet en vil kunne finne besparelser.

For mer informasjon

Kontakt gruppe for forskerutdanning.

Publisert 20. sep. 2016 15:39 - Sist endret 22. sep. 2016 12:08