Fagseminar om klimaendringer i helseutdanning ved Institutt for helse og samfunn

Kjære medisinerstudenter, kolleger, ph.d., bachelor-, og masterstudenter ved Institutt for helse og samfunn, velkommen til fagseminar om klimaendringer i helseutdanning!

Illustrasjon av mennesker som holder oppe en jordklode, vindmøller i bakgrunnen. Menneskene planter blomster, sorterer søppel, en holder et solcellepanel.

Foto: Shutterstock

I seminaret løfter vi temaet klima- og miljøendringer og helse, og ønsker utforske samarbeidsmuligheter for å utvikle undervisning om dette ved vårt institutt. Vi på samfunnsmedisin har lenge undervist i sosial og økonomisk bærekraft, men vi ønsker nå å gjøre en satsning for å inkludere klima- og naturkrisen bedre i den øvrige undervisningen, slik at vi får et helhetlig bærekraftperspektiv. Vi ønsker at fagseminaret skal løfte det temaet og gi ideer til denne satsningen.

Klima- og miljøendringer har store konsekvenser for samfunnet, og er blant de største truslene for folkehelsen. På slutten av 2021, lanserte en arbeidsgruppe med medlemmer fra alle medisinske fakulteter i Norge en rapport om klima og bærekraft i helseutdanningene. Denne rapporten ble utformet på oppfordring fra Legenes klimaaksjon med støtte fra Den norske legeforening, Norsk medisinstudentforening og Norsk samfunnsmedisinsk forening. Den gikk til landets medisinske og helsevitenskapelige fakulteter, med oppfordring om å ta et større ansvar for å undervise om klimaendringer, helse og bærekraft. Rapporten er produsert av en nasjonal arbeidsgruppe nedsatt av dekanatet ved de fire medisinske fakultetene (UiO, NTNU, UiB og UiT), og Centre for Sustainable Health Education (SHE) har støttet og koordinert dette arbeidet.  Rapporten kom med seks konkrete tiltak for hvordan klima-bærekrafttemaet kan inkluderes i landets helseutdanninger, og ble godkjent i et nasjonalt dekanmøte. Rapporten kan du lese på uio.no.

Påmelding via nettskjema.

Klikk her for påmelding

Påmeldingsfrist: Onsdag 31. mai 2023

Om seminaret

Seminaret arrangeres av Arbeidsgruppen om klima, bærekraft og helse ved Avdeling for samfunnsmedisin og global helse.

Seminaret er åpent for alle ansatte og studenter ved Institutt for helse og samfunn, og for alle medisinerstudenter ved UiO.

Arrangementet skal foregå på norsk.

Seminaret skal kjøres med hybridløsning (men vi oppmuntrer de fleste til å delta fysisk hvis mulig).

Lenke til Zoom

Meeting ID: 622 8212 7577
Passcode: 695334

Program for seminaret

• Kl. 09.00 - 09.05 Introduksjon til seminaret av Elin Olaug Rosvold, instituttleder ved Institutt for helse og samfunn
  • Kl. 09.05 - 09.50 Foredrag om helsekonsekvenser av klimaendringer, Kristin Aunan, Forsker ved CICERO
  • Kl. 09.50 - 10.00 Spørsmål
  • Kl. 10.00 - 10.20 Presentasjon fra Erlend Aasheim (SHE/ Helsedirektoratet) om det elektive kurset "Klimaendringer og helse- din innsats teller", samt om Norges klimaforpliktelsene på helsefeltet og pågående arbeid.
  • Kl. 10.20 - 10.30 Spørsmål
  • Kl. 10.30 - 10.45 Kaffepause med enkel matsevering