English version of this page

Michael Bretthauer tildeles prestisjetung europeisk forskningspris

Professor og gastroenterolog Michael Bretthauer ved Klinisk effektforskning ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus tildeles prisen "UEG Research Prize 2023".

Portrettbilde av Michael Bretthauer
Professor og gastroenterolog Michael Bretthauer ved Klinisk effektforskning og Oslo universitetssykehus. Foto: UiO

United European Gastroenterology (UEG) er Europas ledende faglige organ innen fordøyelsessykdommer (gastroenterologi). UEG leder arbeidet i Europa med å øke kunnskapen om sykdommer i fordøyelses-systemet, og er pådriver for fremragende forskning og utvikling av kliniske standarder innen feltet. Organisasjonen tildeler årlig prisen til etablerte forskere som har gjennomført banebrytende forskning som har bidratt til å generere viktig kunnskap innen feltet.

Årets pris går til professor og gastroenterolog Michael Bretthauer ved Klinisk effektforskning ved Universitetet i Oslo og Oslo universitetssykehus.

Banebrytende studier

Bretthauer startet gruppen Klinisk effektforskning sammen med kona professor Mette Kalager i 2012. Helt siden oppstarten har gruppen drevet store forskningsprosjekter som har bidratt til å øke forståelsen av forebygging og behandling av sykdommer i fordøyelsessystemet. Bretthauers forskning har gjennom flere år bidratt til å endre klinisk praksis og medisinske retningslinjer i både Norge og Europa.

– Det er en stor ære å motta denne prisen. Det er viktig at faget drives av evidensbasert kunnskap, og UEG har en viktig rolle i det europeiske fagutviklingsarbeidet. Det er veldig hyggelig å få en anerkjennelse for å ha bidratt til utvikling av fagfeltet. Jeg har alltid vært opptatt av at klinisk praksis skal baseres på kunnskap vi har fått gjennom solide og relevante studier, sier Bretthauer.

Ikke bare en pris, men en ærespris

The "UEG research Prize" tildeles europeiske forskere som har publisert studier som har hatt stor betydning innen feltet fordøyelsessykdommer. Bretthauers pris knyttes ikke til én spesiell studie, men til hans årelange engasjement for forskning innen feltet, og det store antallet studier han har ledet de siste 10 årene. Bretthauer har publisert over 300 forskningsartikler i renommerte tidsskrifter, og står som leder av studier med mer enn 400 000 deltakere til sammen. Prisen er dermed å betrakte som en ærespris.

– Haha, ja, det er kanskje det. Det har selvfølgelig blitt noen artikler og studiedeltakere med årene, men jeg er mer opptatt av kvalitet enn kvantitet, sier Bretthauer.

– Vi har siden starten arbeidet aktivt for å skaffe oss et bredt fellesskap av gode forskere fra hele verden, og det har vært veldig hyggelig og fruktbart. I tillegg har vi alltid hatt som mål å være åpne og tilgjengelige, slik at folk tør å ta kontakt med oss. På våre interne møter og arrangementer deltar det nesten alltid en gjest som er nysgjerrig på oss, og ofte ender det med et spennende samarbeid. Jeg tror mye av suksessen har kommet fordi vi har så stor tro på samarbeid, og så lite tro på å holde kortene tett til brystet. Og så har vi det gøy, avslutter Bretthauer.

Du kan lese mer om tildelingen på UEG's nettsider (engelsk).

Fakta om UEG Awards (engelsk)

UEG awards € 100,000 each year for excellence in basic science, translational or clinical research.

With this prize we support a future scientific research project from early stage to successful conclusion. The prize addresses well-established researchers at the height of their active career, whose science has had or will have a crucial impact on digestive health.

Target group

• Active, well-established senior researchers at the height of their active career, whose science has had or will have a crucial impact on digestive health.
  • Applicants should be leading a substantial research group and their work should be conducted predominantly in Europe.
  • The work should have been supported by substantial peer reviewed grants through internationally recognised research councils, research charities or industrial partners.
  • Applicants must have been mentioned at least once as (co-)author of an abstract submitted to UEG Week - or have been awarded as Rising Stars - in the past 3 years (2018, 2019, and/or 2020).
  • Applicants must commit to deliver the agreed research within the stipulated time frame.
  • Applications from departments that received a Research Prize in the previous 5 years (2016-2020) will not be accepted.
  • The prize will be awarded to the same recipient only once.
  • We encourage candidates from all digestive health fields to apply.
Emneord: Bretthauer, forskning, pris, Europa, ueg Av Anita Aalby
Publisert 9. juni 2023 11:48 - Sist endret 9. juni 2023 12:32