Pris til gjesteforsker ved Helsam

Gjesteforsker Michal Kaminski ved institutt for helse og samfunn mottok den 19. oktober en pris for fremragende forskning i sitt hjemland Polen. Han fikk prisen på grunn av sitt arbeid innen forskning på kolorektal kreft og screening.

Michal Kaminski hadde nylig besøk av et presseteam fra hjemlandet for å lage en presentasjon i forbindelse med prisutdelingen. Foto: Magnus Carlström

- Det er stort å oppleve at arbeidet jeg gjør blir satt pris på, sier prisvinneren.

Det er magasinet Journal Weekly Polityka som står for utdelingen av prisen hvert år. Prisen får stor oppmerksomhet i Polen og deles ut til unge forskere som har gjort seg spesielt bemerket innen sitt fagområde. Selve prisen er inndelt i 5 forskjellige områder for forskning; medisin/helsefag, humanistiske fag, samfunnsfag, teknologi/informatikk og matematikk/naturvitenskap. Kaminski mottok prisen for beste prestasjoner innen medisin og helsefag.

- Dette er veldig motiverende i forhold til videre forskning, og jeg synes det er bra at prisen ikke bare omhandler selve forskningen, men at det også rettes fokus på forskningens relevans og at resultatene skal bli formidlet på en god måte til befolkningen, forteller en engasjert Kaminski.

Det er to komiteer som vurderer alle kandidater og som har to ulike fokus for sin evaluering. Den ene ser på selve kvaliteten på forskningen, og den andre på hvordan forskerne kommuniserer sine forskningsresultater. Det er et stort fokus på at mottakerne av prisene driver forskning som er av stor relevans for folkehelsen, og at de som personer formidler resultatene av sin forskning til befolkningen på en god måte.

Kaminski er lege ved Center of Oncology Institute i Warsawa og fullførte sin doktorgrad i 2011. Han samarbeider med forskningsgruppen Klinisk Effektforskning ved UiO, og har over flere år bidratt innen forskning på kolorektal kreft og screening. Han setter stor pris på samarbeidet med forskningsgruppen og trives godt ved UiO.

- Jeg føler meg svært velkommen ved UiO og setter stor pris på samarbeidet med forskerne her. Det er første gang jeg er i Norge over lengre tid, og jeg synes det er veldig nyttig å ha muligheten til å diskutere forskningsspørsmål mer grundig sammen med andre forskere innen mitt fagfelt, sier Kaminski.

Teamet fra Polityka ønsket å lage en bred presentasjon av Kaminski og fulgte han en hel dag på UiO, Rikshospitalet og på sykkel i Nordmarka.

Av Silje Røysen Salvador
Publisert 20. okt. 2014 08:36