Simuleringbasert læring for helseprofesjons-utdanninger

Prosjektet vil utvikle, implementere og evaluere en undervisningsmodell for helseprofesjonsfag som benytter simulering. 

Legestudenter som jobber med en PC

Om prosjektet

Prosjektet skal utvikle, prøve ut og evaluere det nye undervisningskonseptet simuleringsbasert læring (SBL). SBL vil utvikles for og testes ut på profesjonsstudiene i medisin, odontologi og klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo i tett samarbeid med klinikere fra både primær- og spesialisthelsetjenesten. SBL vil være et integrert, studentsentrert læringsmiljø og pedagogisk modell som skal sikre systematisk utvikling av profesjonelle ferdigheter i forebygging, utredning og behandlingsvalg i helseprofesjonsstudiene

Mål

  • Utvikle, implementere og evaluere en generisk modell for simuleringsbasert innlæring av yrkesrelevante ferdigheter.
  • Bygge opp en database med et stort antall anonymiserte pasienthistorier hentet direkte fra helsetjenesten.
  • Utvikle en digital simulator.
  • Gi studentene trening å å forebygge, utrede og behandle med tilsvarende hjelpemidler som de vil ha tilgjengelig i helsetjenesten etter endt studium ved hjelp av simulering.
  • Gi studentene økte erfaringsbaserte ferdigheter i å forebygge og håndtere vanlige sykdommer i befolkningen.

Finansiering

Prosjektet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) for perioden 2022-2025.

Tilknyttede prosjekter

FBL: Ferdighetsbasert læring for helseprofesjonsstudier

Samarbeid

Publisert 15. feb. 2023 10:39 - Sist endret 28. feb. 2023 19:29