Om prosjektet
Prosjektet skal utvikle, prøve ut og evaluere det nye undervisningskonseptet simuleringsbasert læring (SBL). SBL vil utvikles for og testes ut på profesjonsstudiene i medisin, odontologi og klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo i tett samarbeid med klinikere fra både primær- og spesialisthelsetjenesten. SBL vil være et integrert, studentsentrert læringsmiljø og pedagogisk modell som skal sikre systematisk utvikling av profesjonelle ferdigheter i forebygging, utredning og behandlingsvalg i helseprofesjonsstudiene
Mål
- Utvikle, implementere og evaluere en generisk modell for simuleringsbasert innlæring av yrkesrelevante ferdigheter.
- Bygge opp en database med et stort antall anonymiserte pasienthistorier hentet direkte fra helsetjenesten.
- Utvikle en digital simulator.
- Gi studentene trening å å forebygge, utrede og behandle med tilsvarende hjelpemidler som de vil ha tilgjengelig i helsetjenesten etter endt studium ved hjelp av simulering.
- Gi studentene økte erfaringsbaserte ferdigheter i å forebygge og håndtere vanlige sykdommer i befolkningen.
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir) for perioden 2022-2025.
Tilknyttede prosjekter
FBL: Ferdighetsbasert læring for helseprofesjonsstudier