Ensidig og unødig skremmende om barn av mødre i legemiddelassistert rehabilitering

Pressemelding fra Senter for Rus og Avhengighetsforskning (SERAF), Universitetet i Oslo.

NRK brakte onsdag 25. Mars 2009 et oppsiktsvekkende innslag om dødsfall blant barn av mødre i LAR. Bakgrunnen var en oppfølging av 15 barn i Bergen.

På SERAF foregår det nå en stor studie av alle barn født av mødre i LAR siden 1996. Studien omfatter nå rundt 200 barn. Det er ikke registrert flere dødsfall i denne studien, utover de to fra Bergen. En undergruppe født mellom 2005 og 2007 studeres nærmere med omfattende undersøkelser. Vi setter søkelyset på hvordan mødrene har det under og etter svangerskapet og på hvordan det står til med barna ved fødselen og hvorledes de utvikler seg over år. Den første artikkelen fra studien er nå under trykking i det vitenskapelige tidsskriftet European Addiction Research.

De langsiktige følgene av bruken av metadon og buprenorfin (Subutex) i svangerskapet er ikke endelig avklart. Vi kan imidlertid allerede nå si at nesten alle mødrene følger opp samarbeidet med helsepersonell under svangerskapet på en god måte. Det er riktig at noe over halvparten av barna trenger avvenningsbehandling etter fødselen, men foreløpige data peker mot en normal utvikling så sant barna og mødrene får god nok oppfølging de første leveårene.

Dødsfall blant barn er en alvorlig hendelse og vi må være oppmerksom på en slik tragisk konsekvens. Men selv ikke en undersøkelse av 200 personer er omfattende nok til å trekke konklusjoner om en øket dødelighet, spesielt fordi vi ikke vet om LAR-behandlingen som sådan er årsaken til hendelsene.

Vi, som jobber tett med disse mødrene og barna, som har fulgt dem over mange år, og som søker å belyse eventuelle problemer med LAR under svangerskapet og etter fødselen er glade for at kolleger i Bergen har oppmerksomhet rundt dette viktige spørsmålet. Vi beklager imidlertid sterkt at dagens NRK-oppslag gir en så ensidig og skremmende fremstilling, da dette kan bidra til unødvendig redsel hos LAR-mødre.

Edle Ravndal, professor og prosjektleder
Jørgen G. Bramness, professor og forskningsdirektør