Familien Blix’ fonds forskningspris

Familien Blix' fond til fremme av medisinsk forskning lyser ut forskningspris i to kategorier i samarbeid med Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo. Hver pris er på én million kroner.

Bildet kan inneholde: font, sirkel, elektrisk blå, merke, logo.

Søknadsfrist er 1. mai 2024 kl. 15.00.

Familien Blix' fond til fremme av medisinsk forskning ble opprettet 1. desember 1983.

Formålet med fondet er å støtte medisinsk forskning innen to fagområder:

• hjerte- og karsykdommer
  • kreft

Siden opprettelsen har fondet delt ut over 30 millioner kroner til forskning innenfor disse fagfeltene.

I anledning stiftelsens 40 års jubileum har stiftelsens styre besluttet å tildele to forskningspriser hver på én million kroner til medisinske forskere i Norge.

Tildelingen skjer i samarbeid med Det medisinske fakultet, Universitetet i Oslo.

Søknadskriterier

• Prisene vil bli tildelt personer som har vist fremragende forskningsarbeid innenfor henholdsvis feltene hjerte- og karsykdommer og kreft.
  • Prisene skal motivere til fortsatt forskning og benyttes til forskningsarbeid.
  • Prisvinnere må være yngre enn 45 år pr. 1. januar 2024.

Nominasjon sendes via Nettskjema, enten ved at kandidaten selv sender inn søknad eller ved forslag fra andre.

CV med publiseringsliste må legges ved.

Søknadsfrist er 1. mai 2024 kl. 15.00.

Forslagene vil bli vurdert av en faglig komite.

Den endelige avgjørelsen vil bli tatt av stiftelsens styre i samråd med Det medisinske fakultet.

Navn på kandidatene vil bli behandlet konfidensielt. Prisene vil bli utdelt høsten 2024.

Spørsmål kan rettes til lederstotte@medisin.uio.no

Publisert 27. feb. 2024 15:21 - Sist endret 29. feb. 2024 15:30