Hva må til for å bli lege?

Medisinstudiet og legeyrket er utrolig givende, morsomt og interessant. Men det kan også være utfordrende, ikke minst psykisk. Hva bør du tenke gjennom før du søker på utdanning i medisin?

tre glade medisinstudenter som holder hjerteballonger

Foto: Trude Hamnes, UiO

Professor og lege Pål Gulbrandsen underviser på medisinstudiet og forsker på hvordan leger kommuniserer med pasienter, og hvordan pasientene tar til seg det som blir sagt.
– Fordi legearbeid kan være svært ulikt, kan du nok alltid finne noe som passer, sier han. Han har fulgt flere kull medisinstudenter gjennom 6 års studier.

Enten man er innadvendt eller utadvendt, rolig eller rastløs, praktisk eller teoretisk anlagt, det finnes alltid legearbeid som passer, sier Pål Gulbrandsen.

Før du begynner på studiet kan det være lurt å tenke over:

• At du må forholde deg til kroppsvæsker, ubehagelig lukt, skader og sprøyter.
  • Om du er kontrollfreak og blir svært stresset av å stå i usikre situasjoner eller av tanken på ikke å kunne alt.
  • Om du egentlig misliker å forholde deg til mennesker som har mange problemer du ikke kan løse.
  • Om din viktigste motivasjon er å bevise for deg selv, dine nærmeste eller andre at du kan klare hva som helst.

Personlige egenskaper som lege

Pål Gulbrandsen møter du i undervisningen på UiO. Foto: privat

Hvilke personlige egenskaper er de viktigste å ha som lege? Og kan du lære dem, eller må de være medfødte?

– Jeg tror de aller fleste vil ha personlige egenskaper som kan komme til nytte i legearbeid, hvis de er villig til å se på seg selv, ta imot korreksjon og å trene på vanskelige ting – ikke bare fysiske prosedyrer, men også på å endre egen atferd i møte med andre mennesker.

Leger er mennesker, og mennesker gjør feil. Når en lege gjør en feil kan det få fatale konsekvenser. Hvordan kan leger takle å gjøre alvorlige feil?

– Studiet gir muligheter til å lære hvordan man takler å gjøre alvorlige feil. Men det er vesentlig at du vet at du ikke kan unngå å gjøre alvorlige feil i arbeidet som lege, og at noen av de feilene kan få dramatiske konsekvenser for medmennesker – og det må du kunne leve med.

Den krevende pasienten

Noen pasienter kan være veldig krevende å forholde seg til. Enkelte mener at de vet bedre enn legen hvis de ikke får de svarene de vil ha. Hvordan håndterer leger best slike pasienter?

– Det er umulig å være lege uten å møte mange mennesker som man i utgangspunktet kan få problemer med å komme overens med. Men studiet gir muligheter til å lære hvordan man kan finne et brukbart samarbeidsforhold selv når det synes vanskelig. Mennesker som har synspunkter du har problemer med å forholde deg til, er du nødt til å møte med nysgjerrighet for å begripe hva det er som gjør at de faktisk mener det de gjør.

Også leger har et liv ved siden av jobben. Har du noen tips til hvordan du kan legge igjen det du har opplevd når du går hjem?

– Det er avgjørende alltid å snakke med en god kollegavenn når man har hatt vanskelige opplevelser. Alle leger bør ha minst én 100% fortrolig som også er lege, og derfor kan ha innsikt i hva yrket kan utsette en for.

Lege Morten Rostrup sier at "Lykken er andre mennesker" (Tidsskrift for Den norske legeforening, 25/5/2020). Er det mulig å være en god lege uten å være glad i og interessert i mennesker?

Nei, avslutter Pål Gulbrandsen.

Møt lege og forsker Pål Gulbrandsen på UiOs Åpen dag 11. mars.

Boktips til innsikt om legelivet

Pål Gulbrandsen anbefaler også tre bøker som gir god innsikt i legelivet, de er ikke fagbøker men kan være veldig gode å lese og reflektere rundt:

• Atul Gawande: Being Mortal: Medicine and What Matters in the End, 2014.
  • Ronald Epstein: Attending – Medicine, Mindfulness and Humanity, 2018.
  • Saul Weiner: On becoming a healer, The Journey from Patient to Caring about your Patients, 2020.

Interessert i utdanning innen medisin eller helsefag?

Se oversikt over medisin og helseutdanning ved UiO

Les intervju med våre tidligere studenter: Lege i spesialisering

Spesialist i anestesiologi

Forsker på hjerte og underviser i medisin på UiO