Universitetet i Oslo åpner sin første eksterne campus for medisinstudenter på Sørlandet sykehus.

Den offisielle åpningen 24. august markerer en historisk dag for regionen når medisinstudenter tar deler av utdanningen ved Sørlandet sykehus HF og i Agders kommuner.

Smilende studenter i legefrakker.

Medisinstudentene har funnet seg godt til rette i Agder. Foto: Åsne Rambøll Hillestad/UiO

Den nye campusen for medisinutdanning er viktig for å utdanne flere leger i Norge. I alle år har en stor andel av norske leger blitt utdannet i utlandet. Grimstadutvalget anbefalte i 2019 at Norge bør utdanne 60 prosent flere leger ved egne universitet.

Med etableringen av UiO Campus sør legger Universitetet i Oslo og Sørlandet sykehus HF til rette for bedre rekruttering av leger til sykehus og kommunene i Agder.

Vi trenger å utdanne flere leger

–  Vi må utdanne flere leger i Norge. Nå satser UiO på desentralisert utdanning for å bidra til dette. Med oppstart av vår første eksterne campus for medisinstudenter, UiO Campus sør, har vi fått til et godt samarbeid med Sørlandet sykehus, sier Svein Stølen, rektor på Universitetet i Oslo.

Campusleder Halvor Øygarden og det første kullet med 10 medisinstudenter er allerede på plass på UiO Campus sør. Her får studentene god klinisk undervisning og tett faglig oppfølging av lokale universitetslærere - både på sykehusene og i kommunene.

–  Sørlandet sykehus er stolte over å være den første eksterne campusen for medisinstudenter i samarbeid med UiO. Det å rekruttere helsepersonell vil bli stadig mer krevende. Derfor er det viktig at vi utdanner våre egne leger. Vi skal gjøre alt for at studentene skal få høy kvalitet på utdanningen og at de skal finne seg godt til rette og blir værende i regionen. Vi trenger leger både på sykehuset og i kommunene, sier Nina Mevold, administrerende direktør ved Sørlandet sykehus HF.

Både fagene, læringsutbyttet og eksamen blir det samme som for medisinstudentene som tar hele studiet i Oslo. Når UiO Campus sør er fullt etablert, vil 40 medisinstudenter være på campusen av gangen.

–  Både Sørlandet sykehus, kommunene i regionen og universitetet bruker mye ressurser på etableringen, og resultatet blir et veldig bra tilbud for studentene og et løft for regionen, sier Magnus Løberg, studiedekan ved det medisinske fakultet.

På Sørlandet er det tett samarbeid mellom sykehusene og kommunene i regionen, og nå med Universitetet i Oslo. Dette samarbeidet har vært viktig for etableringen av UiO Campus sør. Dette gjør det mulig for studentene å få den nødvendige praksisen i primærhelsetjenesten i de nærliggende kommunene.

Velkommen til UiO Campus sør

Desentralisert legeutdanning sikrer bedre legedekning

Desentralisert utdanning av leger utvides i Sør-Norge

Av Christina Heesch