To nye søkealternativ for medisinstudiet ved UiO

For første gang kan de som søker seg til medisinstudiet høsten 2024 ved Universitetet i Oslo (UiO) søke opptak til UiO Campus sør.

Studenter samlet foran sykehus på gressplen.

Deler av medisinstudiet kan tas i Agder ved Sørlandet sykehus. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO.

Medisinstudiet får to nye søknadsalternativer gjennom Samordna opptak fra 2024, i tillegg til de to eksisterende i Oslo. Søkere kan velge mellom:

• Medisin høst: studiested Oslo
  • Medisin vår: studiested Oslo
  • Medisin høst: studiested Oslo og Kristiansand
  • Medisin vår: studiested Oslo og Kristiansand

Totalt blir det da fire alternativer en søker kan velge mellom. Ved å velge UiO Campus sør studerer du de tre første årene i Oslo. Deretter bytter du studiested og studerer videre på UiO Campus sør lokalisert på Sørlandet.

UiO vil utdanne flere leger i Norge

– UiO har jobbet lenge og systematisk med å sikre dette desentraliserte tilbudet, og vi er veldig glade for at det nå er på plass, sier rektor Svein Stølen.

UiO Campus sør ble etablert i 2023 og det er nå to studentkull av medisinstudenter ved Sørlandet Sykehus HF. Det desentraliserte tilbudet ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo støtter opp under Grimstadutvalgets anbefaling om å utdanne flere leger i Norge.

–  Vi er veldig glade for de fantastiske tilbakemeldingene vi har fått fra studentene ved UiO Campus sør. Det er også morsomt å jobbe med Sørlandet Sykehus – hele organisasjonen står på for at medisinutdanningen skal bli strålende, og selvsagt for å friste nyutdannede leger til å fortsette å jobbe ved sykehuset og i regionen, sier Magnus Løberg, studiedekan for profesjonsstudiet medisin ved Det medisinske fakultet, UiO.

Gode tilbakemeldinger fra studentene i Agder

Universitetet i Oslo og Sørlandet sykehus HF har med UiO Campus sør lagt til rette for bedre rekruttering av leger til sykehus og kommunene i Agder. Studentene får god klinisk undervisning og tett faglig oppfølging av lokale universitetslærere - både på sykehusene og i kommunene.

– Både sykehuset og kommunene i Agder står overfor store rekrutteringsutfordringer. Dette er en nasjonal utfordring. Vi må derfor i større grad utdanne vårt eget helsepersonell. Vi har prioritert samarbeidet med UiO om desentral medisinutdanning som et viktig bidrag for å sikre Agders befolkning gode helsetjenester også i fremtiden. Det har vært et flott samarbeid, og det er stort engasjement i helseforetaket om dette, sier Nina Mevold, administrerende direktør ved Sørlandet sykehus HF.

–  Det er fint å oppleve forskjellige sykehus, og Kristiansand er i tillegg en fin studentby på Sørlandet, sier Iselin Hedvig Sørensen Graarud.
Hun er av de ti første medisinstudentene som startet på UiO Campus sør i 2023.

– Den lokale undervisningen er veldig god! Ettersom vi er så få studenter føles det som en stor kollokvie. Det er mye rom for diskusjon og spørsmål. Studiemiljøet oppleves som trygt, og vi har fine lokaler som utnyttes godt i pausene mellom undervisning, sier hun.

Ta deler av din medisinutdanning i Agder med UiO Campus sør

Søk til medisin ved Universitetet i Oslo og Oslo/Kristiansand