– Det jeg liker best, er muligheten til å hjelpe kunder med å få bedre fysisk og psykisk helse, livskvalitet og ikke minst en bedre forståelse for og forhold til mat og kropp.
Karriereintervjuer med tidligere medisin og helsefagsstudenter
– My job is quite varied. I handle everything from responding to simple inquiries from individuals to conducting more extensive research work aimed at finding optimal solutions for our health services. This involves assessing benefits against costs, considering the legal framework, and political feasibility, says Steinar Riksaasen.
Eduardo Alberto Ramirez Lizardi's research focuses on analyzing how parents' health impacts their adult children's labour market outcomes. – In my research, I use data from Norwegian health registries and econometric tools to answer this question.
Arbeidsdagen til Lema Hussaini ved Folkehelseinstituttet (FHI) består av varierte arbeidsoppgaver og gjennomføring av kvalitativ og kvantitativ forskning innen migrasjonshelse.
The master programme in International Community Health gave Ruben Jervell Pettersen valuable insight and practice when it comes to understanding, dissecting and tackling big health issues that are threatening people’s health on a global, societal and individual scale.
Gyda Grodås Christiansen ønsket å lære mer om forskningsmetoder og statistikk. Det har hun stor glede av i dag, selv om hun ikke jobber direkte med forskning.
Hilde Romsåshagen Aaneland ble tidlig interessert i forskning, og nå trives hun veldig godt med spennende utfordringer og en bratt læringskurve hos Senter for medisinsk etikk ved UiO.
– Ledelse er et eget fagområde, og jeg var særlig motivert for å få en tyngre teoretisk forankring innen ledelsesfaget, sier Yngve Arner.
– Etter flere år som leder, ønsket jeg meg mer kunnskap om ledelse i helsevesenet og valgte en master i helseadministrasjon ved Universitetet i Oslo, sier Tonje Sakshaug.
Rachel Hasting current job is a PhD in occupational health, studying the effects of a national intervention on health-related outcomes such as sickness absence and work disability.
– I use knowledge from the masterprogram in Health Economics, Policy and Management every day, and I would not have gotten this job without it. Dakota Pritchard works with everything from Health Technology Assessment applications and pricing strategy, to business analytics, sales, and marketing.
– Å jobbe som forsker i ernæringsvitenskap bidrar til at befolkningen får lengre og bedre liv og helse, og mindre sykdom.
– Through the master programme in International Community Health, I acquired broad and solid research methodology fundaments and analytical skills. These skills are essential to the research project I now work on at the Institute of Psychology.
– I had an excellent opportunity to attend different courses in literature review, research methodologies, and protocol writing during my study period at the master programme in International Community Health. All this I find very helpful in my current job.
– Det at denne mastergradsutdanningen hadde et tverrfaglig utgangspunkt, gjorde at valget falt på Tverrfaglig helseforskning. Både fordi det kunne gi meg flere muligheter enn en klinisk spesialisering, men også fordi det å jobbe tverrfaglig utfordrer en og gir påfyll til egen kompetanse.
– Det jeg liker så godt med studiet er at det er dagsaktuelt og oppdatert. Du får ta del i et utrolig spennende og stimulerende fagmiljø, samtidig som du får muligheten til å fordype deg i egne faglige interesser.
– For meg har en master i Tverrfaglig helseforskning vært et springbrett inn i akademia. Undervisningen ga meg et solid kunnskapsgrunnlag og nyttige verktøy i møte med forskningsverdenen etter endt utdanning.
– Min inspirasjon for å bli lege handler om å være med på å skape et sunnere og mer rettferdig samfunn, forteller Emma Lengle. Hun er den første legen som mottar Aker Scholarship.
Gard Orvik Nilssen leder og assisterer i anskaffelsesprosesser i alle deler av regelverket for offentlige anskaffelser. Fra 100 000 til flere millioner.
– Jeg har gjennom studiet blitt bedre kjent med og fått reflektert rundt ulike helsefaglige teorier og etikk. Innsikten jeg har fått gjennom slik refleksjon har gjort det mulig for meg å se nye sider ved min eksisterende fagkunnskap.
– En masterkompetanse var en forutsetning for at jeg kunne søke på en stilling som høgskolelektor. Gjennom utdanningen fikk jeg inngående kunnskap om ulike perspektiver på helse og sykdom og utviklet analytisk tenking og akademisk skriving. Det har jeg nytte av særlig i refleksjonsgrupper med studenter og i veiledning på skriftlige oppgaver.
– Jeg likte spesielt godt tverrfagligheten, det at lærerne har bakgrunn fra både naturvitenskap, humaniora og samfunnsvitenskap. Det gir en helt annen bredde i møte med helseforskning, og jeg tror det er et strålende utgangspunkt for å tenke nytt om egen bakgrunn og profesjon.
– Jeg var mest interessert i de kirurgiske fagene under medisinstudiet, og stortrives med praktiske oppgaver som lege i spesialisering (LIS1), sier Nina Maksimovic.
Jan Frich ble lege for å gjøre en forskjell for enkeltmennesker. Nå arbeider han som leder for et sykehus og er opptatt av å få det hele til å henge sammen på en god måte.
Leger er utrolig privilegerte som kan gjøre en forskjell for mennesker – vær stolt av det du gjør, sier Marius Rehn.