Generelle tips til oppgaven
1. Kom i gang tidlig! Gruppeinndelingen for å skrive oppgaven er den samme som i smågruppeundervisningen. Vi oppfordrer dere til å samle gruppen - fysisk eller via video – så tidlig som mulig, og gjerne før undervisningenpå starten av 1. termin. Videre er det lurt om dere prøver å identifisere potensiale for kvalitetsforbedring i de kliniske mikrosystemene dere møter i praksisperioden i modul 7.
2. Fortvil ikke ved problemer med å finne et klinisk mikrosystem og/eller tema for kvalitetsforbedring. Det er helt vanlig og en viktig del av det innledende arbeidet med KLoK-prosjektoppgaven.
3. Delta i undervisningen! Like etter introduksjonsforelesningen om infeksjon/onkologi ved starten av termin 1 (modul 8), kommer en forelesningsrekke om kvalitetsforbedring og KLoK-prosjektoppgaven. Mellom forelesningene er det avsatt tid til gruppearbeid med oppgaven. Undervisningen er helt essensiell for å skrive KLoK-prosjektoppgaven, og ettersom oppgaven er et gruppearbeid oppfordrer vi alle studenter til å delta på all KLoK-undervisning denne dagen (og resten av terminen).
4. Fordel gjerne delene av prosjektoppgaven til ulike gruppemedlemmer, men hold oversikt på hva de andre medlemmene skriver (feks gjennom regelmessige gruppemøter) og pass på å lese igjennom hele oppgaven fra start til slutt for å unngå gjentakelser.
5. Ta tidlig kontakt med veileder! Hver gruppe får tildelt en KLoK-veileder første undervisningsdag (modul 8, termin 1, se pkt over). Ikke nøl med å spørre veileder om dere sitter fast eller lurer på noe og huske at veilederen kan trenge noen dager på å eventuelt lese gjennom prosjektoppgaven før innlevering.
Metoder og verktøy for kvalitetsforbedring
- Det vil som regel være nyttig å tegne et flytskjema over prosessen som kartlegges. Dette kan for eksempel tegnes i Office-programmer som Word og PowerPoint, eller med spesialiserte verktøy som Draw (gratis).
- Et fiskebeinsdiagram kan være en måte å skaffe seg oversikt over mulige sammenhenger mellom årsaker og virkninger, for eksempel som ledd i en analyse av årsakene til et kvalitetsproblem.
- En grundigere omtale av vanlige metoder og verktøy for kvalitetsforbedring finnes på Helsebibliotekests nettsider.
Nyttige nettsider og ressurser
- På hjemmesidene til Helsebiblioteket finnes lenker til steder hvor du bl.a. kan søke etter aktuelle retningslinjer.
- Oppslagsverket McMaster PLUS er en god søkemotor for å finne systematiske oversikter og retningslinjer.
- SQUIRE 2 er et rammeverk og sjekkliste for hvordan man rapporterer ny kunnskap om kvalitetsforbedring. Det kan være nyttig å se på denne når man jobber med KLoK-oppgaven. En tidligere utgave av retningslinjen er også oversatt til norsk.