Episode 29: Spesialepisode om følelser

00:00.000 --> 00:25.000
Hei og velkommen til en ny episode av Psykopoden, en podcast-serie som er opprinnelig utviklet for medisinstudenter, men som nå også når bredere deler av folket, tror vi.

00:25.000 --> 00:27.000
Håper vi.

00:27.000 --> 00:49.000
I dag er det en ny spesialepisode, og man kan kanskje si at dette er en motvekt til en annen spesialepisode vi har hatt relativt nylig om stoisk filosofi, og hvordan vi kan lære av den i dagens psykoterapi.

00:50.000 --> 00:54.000
Det vi skal snakke om i dag er følelser.

00:54.000 --> 01:07.000
Da tenkte jeg, Jan-Yvar, siden dette opprinnelig er en podcast-serie for medisinstudenter, så vil jeg gjerne høre med deg, som er undervisningsleder på universitetet i psykiatri-terminen.

01:07.000 --> 01:12.000
Hva tenker du er viktig at studentene lærer seg om følelser?

01:13.000 --> 01:32.000
Jeg tenker først og fremst at de bør og må ha et begrep om hva følelser er, hvordan det utvikler seg, og hvilken påvirkning det har på livene våre, både gjennom motivasjon og kommunikasjon, etc.

01:32.000 --> 01:43.000
Men også hvordan det utvikler seg gjennom tilknytning til andre mennesker, og hvordan det bidrar til psykiske ledelser.

01:43.000 --> 01:54.000
Men vi er så heldige at vi har fått med oss en ekspert på området her i studio i dag, nemlig Tone Norman Eide. Velkommen! Du er psykologspesialist fra Nydalen distriktpsykiatriske senter.

01:54.000 --> 01:56.000
Det er riktig, tusen takk!

01:56.000 --> 02:00.000
Kan ikke du fortelle litt om hva følelser er?

02:00.000 --> 02:15.000
Ja, følelser er mange ulike måter å definere det på, og derom strides de lærde. Jeg har jo forsøkt å formulere noe om dette i en bok jeg har kommet ut med.

02:16.000 --> 02:30.000
Hvis vi skal si det litt enkelt, så kan vi se for oss at følelser er et reaksjonsmønster vi har, som alle mennesker er utstyrt med, og har mer eller mindre av, til dels også dyr,

02:31.000 --> 02:40.000
som da utløses av hendelser eller trigger i omgivelsene eller inni oss.

02:41.000 --> 02:59.000
Følelsene består av en slags informasjonspakke, som hver enkel følelse har, og som skal hjelpe oss til å reagere i henhold til det som er adaptivt for oss, eller hensiktmessig for oss i ulike situasjoner.

03:00.000 --> 03:11.000
Så det er jo på en måte en veldig viktig del av det å være menneske, og å orientere seg i verden, og ikke minst også forholde seg til andre mennesker og deres følelsesliv.

03:12.000 --> 03:14.000
Så det var en liten enkel ...

03:15.000 --> 03:23.000
Hvis jeg hadde oppsummert det her, så er følelser noe om hvordan man forholder seg til ulike ting da, til situasjoner, til tanke, til ting som hender der.

03:24.000 --> 03:25.000
Ikke sant?

03:25.000 --> 03:26.000
Ja.

03:26.000 --> 03:43.000
Sett deg i gang, et helt mønster av ulike reaksjoner inni deg, både kroppslig og mentalt, som gir deg en slags retning, eller en slags type informasjon du kan bruke da, som gjør at du kan forholde deg adaptivt.

03:43.000 --> 03:47.000
Ja, og ikke bare forholde deg, da tenker jeg at det er litt sånn hvordan du ...

03:48.000 --> 03:54.000
Atferden din er, ja, men det er også hvordan du reagerer, altså hva som skjer i kroppen din.

03:54.000 --> 03:55.000
Ikke sant?

03:55.000 --> 04:05.000
Og så er det ulike følelser som kan oppstå i ulike situasjoner, og oppstå kanskje typisk i ulike situasjoner, er det sånn?

04:05.000 --> 04:21.000
Riktig. Så det er det som er litt spennende, at vi kan si at følelsene våre er på en måte et apparat som har noe til felles, altså alle følelsene har noe til felles, men så er det også at alle følelser har noe som skiller dem fra hverandre.

04:21.000 --> 04:31.000
Og det er jo nettopp fordi at ulike typer trigger skal utløse litt ulike typer adversmønster, eller ting som gjør at vi motiveres til å gjøre litt ulike ting.

04:32.000 --> 04:39.000
Ikke sant? Hvis du står overfor en far i omgivelsen, så har du to muligheter, enten så stikker du eller så tar du opp kampen på en måte.

04:41.000 --> 04:46.000
Så det er de følelsene som skal hjelpe oss til å gjøre gode valg, sånn at vi ...

04:47.000 --> 05:02.000
En ting er sånn rent overlevelsesmessig, men også at vi i en mer kompleks sosial verden klarer å forholde oss ganske adekvat og reagere, som du sier, i situasjoner som gavner oss og kanskje også andre mennesker på best mulig måte.

05:03.000 --> 05:16.000
Vi skal komme litt ... Jeg tenkte vi skulle ta litt eksempler etter hvert, men jeg tenkte bare litt å stoppe opp med hvorfor det er følelser viktige i livene våre, og du har nevnt motivasjon flere ganger.

05:16.000 --> 05:25.000
Kan du vele litt mer med det? Hvilken måte er følelser motiverende og retningsgivende i livene våre?

05:26.000 --> 05:40.000
Det er noen typer følelser som i større grad bidrar til den retningen, kan du si. Det er en følelse som jeg i boka kaller for interesse, eller iver, eller noe som er typen i retningsgivende, styrer oppmerksomheten vår.

05:40.000 --> 05:57.000
Det kan veldig mange følelser gjøre, for hvis du trigges i en eller annen følelse, så blir du veldig fokusert på det som trigger deg, sånn at den følelsen hjelper oss til å holde oppmerksomheten, holde fokus og sette i gang nødvendige reaksjoner.

05:57.000 --> 06:14.000
Og motiverer oss til å gjøre ulike ting. Hvis du er sint, så kan du motiveres til å sette grenser, si nei, markere deg. Hvis du er misunnelig, så kan du motiveres til å forsøke å få det den andre har, som du gjerne skulle ha hatt.

06:14.000 --> 06:25.000
Det skaper på en måte en slags mening i livene våre, at vi kan bruke de følelsene til å oppnå ting vi vil ha og ønsker oss.

06:25.000 --> 06:38.000
For eksempel, da jeg satt og så på skivem i går, og ble engasjert i klæbo, så fokuserer jeg der og legger vekk mobilen. Sånn blir det engasjement i retningsgivende i forhold til min oppmerksomhet.

06:38.000 --> 06:53.000
Ikke sant? Kanskje i beste fall får du lyst til å ta en skitur etterpå for å bli litt mer klæbo i livet ditt. Så det er en veldig viktig bestanddel av følelsespakken, det er den motivasjonsaspekten.

06:53.000 --> 06:54.000
Ja.

06:54.000 --> 06:58.000
Ikke sant? Men det andre, du er på vei inn på andre ting også.

06:58.000 --> 07:15.000
Nei, for det som også er litt spennende med de følelsene våre er at det består av informasjonspakker eller signaler. Det er noen signaler til oss som forteller oss noe om hvordan vi har det, og hvordan vi tar det, bruker jeg å si.

07:15.000 --> 07:33.000
Det er noe med hvordan har jeg det i dag, og lytte litt til det, sånn at det også kan hjelpe oss til å sette grenser eller oppsøke hjelp hvis vi er triste for eksempel. At vi kan kjenne etter at i dag er jeg litt neffer i dag, tror jeg kanskje trenger litt trøst, jeg tror jeg skal ringe en venn.

07:33.000 --> 08:00.000
De signalene som disse følelsene gir oss er veldig viktig informasjon. Også det å lese de signalene sammen, og det er et tredje aspekt ved følelser, nemlig det kommunikative som er en veldig viktig og stor del av følelseslivet vårt, som mange har skrevet en del om. Kanskje det som er mest kjent, at man har masse ansiktsuttrykk som signaliserer hvilke følelser vi har.

08:00.000 --> 08:18.000
Vi har grått, vi har stemmebruk, alt dette som gjør at vi kommuniserer, ikke bare verbalt, men også mye non-verbalt. Og det er jo en ting at vi på en måte blir kjent med hvordan vi selv uttrykker følelsene våre, men det er også det vi har å forholde oss til når vi skal forstå andre menneskers følelsesliv da.

08:18.000 --> 08:27.000
Det er jo en del av det vi har gjort i denne videoen, og det er jo en del av det vi har gjort i denne videoen, at vi ikke kan se tvers gjennom folk, så da er vi litt avhengige av hva de viser oss og forteller oss. Så det er et tredje aspekt ved følelser som er viktig.

08:27.000 --> 08:40.000
Det er veldig interessant det du sier her. Det siste du sier er jo det som nå kalles mentalisering, og vi har jo også fått en sånn egen terapi for mentaliseringsbasert psykoterapi, hvordan du forstår andre mennesker og deg selv.

08:40.000 --> 08:48.000
Vi bruker mye fortolkninger også når vi skal forstå både oss selv og andre, men det gjør det litt lettere for oss hvis uttrykket er ganske direkte og tydelig.

08:48.000 --> 08:58.000
Jo tydeligere man kommuniserer de følelsene, jo lettere er det å forstå og mentalisere dem, mest mulig skal vi si i riktig måte, for å gjøre en førslustegn.

08:59.000 --> 09:05.000
For meg høres det også ut som det du beskriver, at følelser også er noe veldig kroppslig, eller i hvert fall har en veldig tydelig kroppslig komponent.

09:05.000 --> 09:11.000
Du sier at det er der vi kan se på ansiktsuttrykket til den andre, hvordan de har det på en måte.

09:11.000 --> 09:17.000
At i hvert fall på en del følelser er det koblet til en ganske tydelig kroppslig komponenter.

09:17.000 --> 09:20.000
Veldig tett koblet til kroppslig reaksjoner, det er jo der det gjerne starter.

09:20.000 --> 09:26.000
Det er det nonverbale og små barn, og det er gråten som kan ha ulike betydninger.

09:26.000 --> 09:35.000
Etter hvert når du ser små barn eller litt større barn som begynner å skamme seg, hvordan man synker sammen i kroppen og hodet senkes.

09:35.000 --> 09:43.000
Det er veldig mye kroppslig som man ikke engang er helt bevisst på at man faktisk gjør, når man føler seg aktivert, men som andre kan legge merke til det.

09:43.000 --> 09:47.000
Det må gjøre at det kan være ganske vanskelig å skjule følelser også av og til?

09:47.000 --> 09:56.000
Ja, i utgangspunktet er tanken at man skal vise de mest mulig direkte, men vi mennesker er jo avanserte skapninger,

09:56.000 --> 10:02.000
så vi begynner etter hvert å skjule, fordeie og til og med lyve bort.

10:02.000 --> 10:13.000
Nei, jeg er ikke sint. Av ulike årsaker som vi kanskje skal komme inn på, så er vi ikke alltid like direkte i hvordan de følelsene våre er.

10:13.000 --> 10:17.000
Det er spennende at vi prøver å skjule følelsene våre for hverandre.

10:17.000 --> 10:27.000
Vi snakket litt før vi begynte med å opptake her om Darwin, og jeg synes han har fått alt for liten plass i psykologien og psykiatrien for den saks skyld.

10:27.000 --> 10:31.000
Han burde hatt minst like stor plass som Freud, tenker jeg.

10:31.000 --> 10:38.000
Han så jo disse følelsene hos dyr og utvikling og gjennom evolusjon, kan du si litt om det?

10:38.000 --> 10:46.000
Det var veldig spennende. Der kanskje interessen for følelsene startet allerede, og så hadde det en liten dupp ganske mange år etterpå.

10:46.000 --> 10:53.000
Så har det først nå i de siste 20-30 årene, hvor det virkelig har fått et oppsving igjen gjennom blant annet litt neuropsykologi.

10:54.000 --> 11:05.000
Men i hvert fall, jo Darwin var jo ut på disse reisene sine og oppdaget forunderlig at veldig mange av de følelsene vi hadde med vestlige kulturer,

11:05.000 --> 11:11.000
de var jo helt identiske med det de hadde i andre fremde kulturer hvor det ikke hadde vært noen kontakt.

11:11.000 --> 11:21.000
Sånn at man kunne gjenkjenne, tog bilder og viste bilder hvor man kunne gjenkjenne samme type følelser på tvers av kulturer.

11:22.000 --> 11:26.000
Og det skrev han da en bok om allerede i 1872.

11:27.000 --> 11:34.000
Svært verk om det, og det har vært på en måte startet en sånn lang forskningstradisjon på det med hvordan,

11:34.000 --> 11:46.000
apropos det kroppslige, hvordan ulike typer følelser har helt spesifikke kroppslige parameter eller mønstre da som går igjen.

11:46.000 --> 11:49.000
Og det er rent sånn kroppslig også sånn ansiktsuttrykk.

11:49.000 --> 11:52.000
Han var tidlig ut, han var pioner på feltet vil jeg si.

11:52.000 --> 11:56.000
Og veldig mye av det han forsker på den gang er jo fortsatt gjeldende.

11:56.000 --> 12:02.000
Så har det selvfølgelig vært mye diskusjoner etterkant på hvitt, vi har akkurat de samme følelsene i absolutt alle kulturer.

12:02.000 --> 12:06.000
Men noen av de mest grunnleggende, de tenker man er universelle.

12:06.000 --> 12:08.000
De er universelle, så de gjelder alle kulturer.

12:08.000 --> 12:09.000
De gjelder på alle kulturer, ja.

12:09.000 --> 12:12.000
Nå blir det litt mye kjærlig, oppover mot dyr da?

12:12.000 --> 12:17.000
Ja, de har jo, på en måte så er vi jo fortsatt dyr, vi mennesker,

12:17.000 --> 12:23.000
og vi har noen av de samme uttrykkene eller kroppslige reaksjonene som dyr.

12:23.000 --> 12:30.000
Og det er jo helt sånn, på det basale så er det jo det at følelsene skal hjelpe oss til å overleve og tilpasse oss.

12:30.000 --> 12:37.000
Så det vi typisk ser for oss hos dyrene er jo den der fight-flight-responsen som er kanskje noe av det mest primitive vi har på et vis da.

12:37.000 --> 12:40.000
De er ren, det er vinn eller forsvinn, ikke sant?

12:40.000 --> 12:46.000
Enten så er det jo rovdyre som går til kamp, eller så er det byttedyr som må flykte unna da.

12:46.000 --> 13:00.000
Og det er noen av de samme systemene vi har da som dyr som setter i gang disse mulighetene vi har til å faktisk få de kreftene vi trenger til å kjempe eller til å flykte.

13:00.000 --> 13:06.000
Og de som har vært ordentlig synte eller ordentlig reddet, de vet litt hvor ekstremt, hvordan kroppen nesten kan ta over.

13:06.000 --> 13:09.000
Og du kan få noen krefter du nesten ikke annet hadde da.

13:09.000 --> 13:16.000
Hvis du er i livssvaret for eksempel, så fremt ikke du fryser til og blir helt paralysert for å gjøre en annen variant.

13:16.000 --> 13:20.000
Men så det er jo fascinerende, og der er vi litt som dyre noen ganger.

13:20.000 --> 13:23.000
Det er noen av de samme systemene som setter seg i gang.

13:23.000 --> 13:29.000
Så fra 1872, når Darwin beskrev dette her for første gang, så har vi de siste årene nå fått en sånn emosjonsrevolusjon.

13:29.000 --> 13:32.000
Jeg har sett flere konferanser, et cetera.

13:32.000 --> 13:35.000
Emosjonsrevolusjon, ja.

13:35.000 --> 13:44.000
Fordi forskningen har jo kommet mye lenger, og det er jo denne med neuropsykologi som har blitt et veldig blomstrende fagfelt.

13:44.000 --> 13:53.000
Og så tror jeg også det at vi i det kliniske har savnet gode teorier, gode innfallsvinkel og teknikker

13:53.000 --> 13:58.000
for å hjelpe oss til å bruke følelsene mer aktivt i terapier,

13:58.000 --> 14:02.000
og å se den endringspotensialen som ligger i et sånt fokus.

14:02.000 --> 14:06.000
Så det er den emosjonsrevolusjonen som handler mye om det at vi er mye mer bevisst

14:06.000 --> 14:10.000
og blitt mye mer skolert i å bruke det som innfallsvinkel,

14:10.000 --> 14:14.000
som viser seg å ha veldig god effekt på mange.

14:14.000 --> 14:20.000
Så dette er de primære grunnfølelsene som Darwin særlig var opptatt av,

14:20.000 --> 14:25.000
som menneskene deler med de andre pattedyr.

14:25.000 --> 14:32.000
Det er vel som jeg har forstått det, sinne, glede, tristhet, frykt hvertfall.

14:32.000 --> 14:34.000
Avsky.

14:34.000 --> 14:39.000
Når man hører disse ordene kan man tenke seg ansiktsuttrykket som er koblet til dem,

14:39.000 --> 14:44.000
og kanskje også den aktiveringen du ellers kjenner i kroppen når du er glad eller sint.

14:44.000 --> 14:47.000
Så det kan man jo forestille seg at er ganske gyldig.

14:47.000 --> 14:54.000
Men så er vi mennesker da også mer komplekse enn som så.

14:54.000 --> 14:57.000
Det gjør jo at vi også har på en måte, og det du i hvertfall omtaler,

14:57.000 --> 14:59.000
det er sikkert ikke du som omtaler det, men andre,

14:59.000 --> 15:01.000
altså mer sosiale følelser.

15:01.000 --> 15:07.000
Hva er det for noe?

15:07.000 --> 15:08.000
Ja, hva er det for noe?

15:08.000 --> 15:11.000
Ja, så de primære som du nevnte nå, som vi alle har,

15:11.000 --> 15:18.000
og som har kanskje i større grad veldig tydelig kroppslige uttrykk og ansiktsuttrykk,

15:18.000 --> 15:20.000
som gjør til felles med pattedyrne.

15:20.000 --> 15:26.000
Og så de sosiale, kulturelle eller relasjonelle følelsene om du vil.

15:26.000 --> 15:29.000
Det er jo spørsmålet om dyr også kan kjenne skam for eksempel,

15:29.000 --> 15:33.000
men man tenker at det kanskje er en mer spesifikt menneskelig følelse,

15:33.000 --> 15:38.000
fordi vi fødes jo inn i en familie og en kultur,

15:38.000 --> 15:44.000
hvor vi etter hvert lærer oss til å forholde oss til andre mennesker,

15:44.000 --> 15:49.000
sammenligner oss, lærer oss normer og regler.

15:49.000 --> 15:53.000
Og der har vi følelser som hjelper oss til det,

15:53.000 --> 15:57.000
å forholde oss til en litt mer sosial kompleksverden.

15:57.000 --> 16:01.000
For eksempel voreskyld og skam,

16:01.000 --> 16:05.000
jeg skriver om usunnelse, sjalusi,

16:05.000 --> 16:09.000
en veldig relasjonell, kraftfull følelse som kanskje består av flere følelser,

16:09.000 --> 16:16.000
men som også har sitt helt spesifikke informasjonspakke.

16:16.000 --> 16:21.000
De følelsene er ofte litt mer subtile,

16:21.000 --> 16:24.000
for det er ikke alltid så lett å se.

16:24.000 --> 16:26.000
Apropos mentalisering, som du nevnte, Janne Ivar,

16:26.000 --> 16:30.000
sjalusi er en følelse vi ofte bruker i behandlingen som et eksempel på

16:30.000 --> 16:32.000
når vi har en mentaliseringsvikt,

16:32.000 --> 16:36.000
fordi sjalusien kan rive oss av gårde,

16:36.000 --> 16:40.000
og vi kan begynne å forestille oss ting som ikke er i gjelde.

16:40.000 --> 16:44.000
Mange av disse sosiale følelsene har kanskje i større grad

16:44.000 --> 16:48.000
mye mer mentale forestillingsbilder,

16:48.000 --> 16:52.000
og er mye mer erfaringsbasert på det relasjonelle planen.

16:52.000 --> 16:59.000
Der er vi litt mer prisgitt våre fortolkninger av situasjoner.

16:59.000 --> 17:04.000
Det kan også være mye mer sammensatt og vanskelig å forstå,

17:04.000 --> 17:10.000
og ofte de følelsene som kan bli komplisert i relasjoner til andre,

17:10.000 --> 17:13.000
kan også være hemmende, som skyld og skam.

17:13.000 --> 17:16.000
Til synlete lurer mange på hva vi skal med disse følelsene.

17:16.000 --> 17:20.000
Det har også vært en diskusjon om skam, som er smertefull og vond.

17:20.000 --> 17:22.000
Hva skal vi med en sånn følelse?

17:22.000 --> 17:27.000
Det handler også om en tilpassning, at man må kunne justere seg inn.

17:27.000 --> 17:32.000
Jeg vil nevne et eksempel på koronatiden vi står i nå.

17:32.000 --> 17:37.000
Hvis vi ikke hadde hatt disse hemmende følelsene, skyld og skam,

17:37.000 --> 17:41.000
er det noe av det som gjør at vi evner å være med på denne dugnaden,

17:41.000 --> 17:44.000
at vi ikke vil gjøre noe som skader andre mennesker.

17:44.000 --> 17:48.000
Vi vil oppføre oss og tilpasse oss det vi får beskjed om.

17:48.000 --> 17:51.000
De følelsene er utrolig viktige.

17:51.000 --> 17:57.000
Vi skal fungere sammen som samfunn og kultur.

17:58.000 --> 18:03.000
De har en viktig funksjon på et mer avansert nivå.

18:03.000 --> 18:06.000
Nå får vi dratt inn pandemien også.

18:06.000 --> 18:08.000
Det er veldig bra.

18:08.000 --> 18:13.000
Skam er veldig mye om i media nå.

18:13.000 --> 18:17.000
Noen ganger leser jeg at skam er en følelse vi må ha.

18:17.000 --> 18:20.000
Den kan rettlede oss, som du sier.

18:20.000 --> 18:23.000
Andre forfattere kan si at vi må kvitte oss med skam.

18:23.000 --> 18:25.000
Vi kvitter oss med det.

18:25.000 --> 18:27.000
Jeg har ingen hensikt i det.

18:27.000 --> 18:29.000
Men den har overlevd evolusjonen.

18:29.000 --> 18:34.000
Ja, og vi må skille litt på den kulturelle skammen,

18:34.000 --> 18:36.000
den som handler om å tilpasse oss,

18:36.000 --> 18:40.000
at vi ikke blamerer oss og tar alt for mye plass.

18:40.000 --> 18:43.000
Det er en positiv versjon av det.

18:43.000 --> 18:46.000
I doser trenger vi alle den følelsen.

18:46.000 --> 18:48.000
Det skamløse er aldri veldig skjarmerende

18:48.000 --> 18:51.000
eller hensigtsmessig for en kultur.

18:51.000 --> 18:56.000
Men i det kliniske opplever vi pasienter

18:56.000 --> 19:00.000
som bader i skam og er overveldet av det.

19:00.000 --> 19:04.000
Det er en hemmende og smertefull følelse

19:04.000 --> 19:07.000
som er overdrevet og blitt usunn.

19:07.000 --> 19:09.000
Den fungerer ikke lenger som den skal.

19:09.000 --> 19:11.000
Den er bare smertefull.

19:11.000 --> 19:15.000
Den skammen vil vi forsøke å jobbe oss litt ut av.

19:16.000 --> 19:20.000
Da får jeg også sessjon til dårlig selvfølelse.

19:20.000 --> 19:24.000
Det er ofte en del av en pakke.

19:25.000 --> 19:29.000
Det er kanskje et begrepp som er verdt å dvele litt vidt.

19:29.000 --> 19:31.000
Det med selvfølelse.

19:31.000 --> 19:37.000
Ja, når følelsene har antatt proporsjoner

19:37.000 --> 19:39.000
som er uhensigtsmessige.

19:39.000 --> 19:42.000
Det som ofte gjør at folk søker hjelp i terapi

19:42.000 --> 19:45.000
er på grunn av selvfølelsesproblematikk.

19:45.000 --> 19:47.000
Da sier du at skam kan ofte være en sentral følelse.

19:47.000 --> 19:49.000
Er det andre følelser som ofte dominerer

19:49.000 --> 19:51.000
hos de med dårlig selvfølelse?

19:51.000 --> 19:56.000
Ja, skam er helt klart ofte dominerende.

19:56.000 --> 19:58.000
En følelse av å være lite verdt.

19:58.000 --> 20:01.000
At jeg ikke strekker til. At jeg er dugelig.

20:02.000 --> 20:04.000
Alle andre er bedre enn meg.

20:04.000 --> 20:06.000
Jeg er underliggende av alle andre.

20:06.000 --> 20:10.000
Alle sånne type forestillinger tenker vi er skamrelaterte.

20:11.000 --> 20:15.000
Og så har du skyld som er veldig tett koblet til det.

20:15.000 --> 20:17.000
Man er så livret for å gjøre feil.

20:17.000 --> 20:20.000
At man ikke tør å bevege seg ut i verden.

20:20.000 --> 20:23.000
Eller at man hele tiden er redd for å få kritikk og få kjeft.

20:23.000 --> 20:27.000
Og bli veldig hemmet og overtilpasset av alle andre.

20:28.000 --> 20:32.000
Det vil være en del av en selvfølelsesproblematikk.

20:32.000 --> 20:35.000
Og så er det kanskje også fraværende følelser.

20:35.000 --> 20:37.000
Som er for eksempel sinne, selvheltelse.

20:37.000 --> 20:40.000
Veldig mange av de pasientene er sånn neurotiske.

20:40.000 --> 20:41.000
Hvis vi kan kalle det det.

20:41.000 --> 20:42.000
Folk som blir depressive.

20:42.000 --> 20:46.000
At de mangler den energin og den kraften som gjør at de kan

20:46.000 --> 20:48.000
tre litt ut av en offeposisjon.

20:48.000 --> 20:50.000
Tre litt ut av det å bli hunset med.

20:50.000 --> 20:52.000
At man kan si at nok er nok.

20:52.000 --> 20:54.000
Da trenger man litt den følelsen.

20:57.000 --> 20:58.000
Bra. Det er spennende.

20:58.000 --> 21:03.000
Jeg tror vi skal få en kobling etter hvert til tilknyttning.

21:03.000 --> 21:08.000
Men før vi gjør det, så tenkte jeg oppsummeringsmessig.

21:08.000 --> 21:12.000
Jeg synes de sosiale følelsene er mer knyttet til den sosiale

21:12.000 --> 21:14.000
konteksten som vi mennesker lever i.

21:14.000 --> 21:17.000
Og kanskje også de normene som vi har.

21:17.000 --> 21:20.000
Hvis man bryter disse normene, så kan det gi opp av til en del av

21:20.000 --> 21:22.000
disse følelsene, vil jeg tro.

21:23.000 --> 21:26.000
Og så forestiller jeg meg at disse sosiale følelsene involverer

21:26.000 --> 21:27.000
mer av tenkehjernen.

21:27.000 --> 21:30.000
Sammenlignet med disse primære grunnfølelsene.

21:30.000 --> 21:33.000
Hvor mer de eldre hjernestrukturerne er involvert.

21:33.000 --> 21:37.000
Vi har egentlig besluttet at vi ikke skal så mye innom det.

21:37.000 --> 21:39.000
Men jeg tenkte det hadde vært å nevne det.

21:39.000 --> 21:42.000
Hvis folk er interessert i å lese om dette, så er det på en måte

21:42.000 --> 21:46.000
et skille som går der mellom de sosiale følelsene og de primære

21:46.000 --> 21:50.000
grunnfølelsene, i hvilke deler av hjernen som er mest aktivert

21:50.000 --> 21:53.000
og deltakende. Er du enig i det, Tone?

21:53.000 --> 21:54.000
Ja, det kan du si.

21:54.000 --> 21:58.000
Noen følelser, som besunnelse for eksempel, er ikke så kroppslig

21:58.000 --> 22:01.000
fundert og er mye mer tankestyrt.

22:02.000 --> 22:08.000
Men alle de primære følelsene kan også bli ganske sosialt kompliserte

22:08.000 --> 22:09.000
etter hvert.

22:09.000 --> 22:16.000
Så både engstelighet og sosial angst er det ekstremt mye tenkning

22:16.000 --> 22:20.000
som foregår, som er så blanda av frykt og skam.

22:20.000 --> 22:23.000
Mange av dem kan være veldig kroppslige og aktiverte.

22:23.000 --> 22:27.000
Men vi kan godt si det er for enkelhets skyld at noen er ...

22:27.000 --> 22:30.000
Det er bra du korrigerer meg, for jeg kommer også til å være inn på det

22:30.000 --> 22:34.000
at følelser er ... Du refererer til noen som har sagt at følelser er biografi.

22:34.000 --> 22:40.000
Og da er vi jo inne på at også disse primære grunnfølelsene blir modulert

22:40.000 --> 22:45.000
etter hvert ut fra hvem det er vi som er omsorgspersonene våre

22:45.000 --> 22:46.000
opp igjennom livet.

22:46.000 --> 22:50.000
Og da er vi inne på tilknytning og hvordan det har dennes betydning

22:50.000 --> 22:52.000
for følelsesutviklingen.

22:52.000 --> 22:56.000
Jeg vet ikke om du kan prøve å si litt om det.

22:56.000 --> 22:58.000
Si litt om det? Om følelser og tilknytning?

22:58.000 --> 22:59.000
Ja.

22:59.000 --> 23:01.000
Jo, følelser er biografier.

23:01.000 --> 23:07.000
Sånn at hvis vi ser for oss at vi alle har født med dette følelsesapparatet

23:07.000 --> 23:12.000
som er tenkt å skulle utfolde seg i verden for å hjelpe oss på

23:12.000 --> 23:17.000
tilpasse oss på best mulig måte, så er vi avhengig av et mottakerapparat

23:17.000 --> 23:18.000
som kan hjelpe oss.

23:18.000 --> 23:22.000
Fordi dette ligger bare som sånn råstoff eller råmateriale i disse barna

23:22.000 --> 23:23.000
når de er født.

23:23.000 --> 23:25.000
De har et veldig begrenset reportoir.

23:25.000 --> 23:29.000
Men det ligger på en måte latent i hjernen vår som sånne grove strukturer

23:29.000 --> 23:33.000
eller skisser eller hva man vil kalle det.

23:33.000 --> 23:38.000
Så da trenger man et mottakerapparat som gjerne er våre nære omsorgsgiver

23:38.000 --> 23:44.000
i første omgang, som tar imot og som speiler tilbake disse følelsene

23:44.000 --> 23:46.000
til barna etter hvert som det vokser til.

23:46.000 --> 23:50.000
Det første det må gi er selvfølgelig masse, masse omsorg og kjærlighet

23:50.000 --> 23:55.000
og samslig nærhet som viser seg å være ekstremt viktig for at barn

23:55.000 --> 23:57.000
utvikler seg i riktig retning.

23:57.000 --> 24:02.000
Gi barn trøst og ro og grenser og det de trenger.

24:02.000 --> 24:06.000
Så blir det mer og mer komplisert etter hvert som barna begynner å vise

24:06.000 --> 24:08.000
mere følelser.

24:08.000 --> 24:13.000
Når et barn smiler, at et mors ansikt smiler tilbake, så får du på en måte

24:13.000 --> 24:16.000
alle typer følelser som blir speilet på den måten.

24:17.000 --> 24:22.000
Det bidrar til å bygge ut og organisere barnets følelsesliv.

24:22.000 --> 24:27.000
Der er det ganske mye som foreldre gjør veldig intuitivt.

24:27.000 --> 24:32.000
Det er fascinerende for de som har fått barn, hvordan vi intuitivt gjør

24:32.000 --> 24:34.000
ganske mye riktig fra starten.

24:34.000 --> 24:39.000
Det er en sånn, man kaller det spernevroner, eller noen reflekser vi har

24:39.000 --> 24:41.000
i oss til å gi omsorg.

24:41.000 --> 24:46.000
Men så er det en del, foreldre strever noen ganger med sitt og klarer ikke

24:46.000 --> 24:49.000
helt å få til den gode speilingen.

24:49.000 --> 24:53.000
De begynner å sette restriksjoner, eller de begynner å kritisere,

24:53.000 --> 24:56.000
eller de begynner å avvise barna der det hadde trengt noe annet.

24:56.000 --> 24:59.000
Da begynner det å bli komplisert.

24:59.000 --> 25:02.000
Har jeg ikke lov til å være sint?

25:02.000 --> 25:05.000
Hvis jeg er for mye glad eller viser for mye engasjement, så blir det

25:05.000 --> 25:07.000
for mamma vondt i hodet om å gå og legge seg.

25:07.000 --> 25:12.000
Så begynner man å få en følelse av at her er det noe med mine følelser

25:12.000 --> 25:15.000
som det ikke er plass til eller rom for.

25:15.000 --> 25:20.000
Tilknyttningen og de omsorgsgiverne vi har tidlig i livet,

25:20.000 --> 25:23.000
det kan få en veldig stor effekt på hvordan dette følelseslivet vårt

25:23.000 --> 25:26.000
får utfolde seg på godt og vondt.

25:26.000 --> 25:30.000
Noen kan oppmuntre oss å få den plassen de fortjener.

25:30.000 --> 25:33.000
Det er jo verdt å si at vi har et ulik temperament.

25:33.000 --> 25:40.000
Hvis jeg som barn er et temperamentsfullt barn og vokser opp med en mor

25:40.000 --> 25:42.000
som ikke tåler det eller er veldig engstelig selv,

25:42.000 --> 25:46.000
så kan det bli noen konfliktsområder der.

25:46.000 --> 25:52.000
Eller at man har en nordlig far som selv har problemer med å regulere følelsene sine,

25:52.000 --> 25:59.000
som er eksplosive og truende, som gjør at man får veldig mye retsel.

26:00.000 --> 26:06.000
Det verste er at hvis man ikke får trøst eller hjelp til å sortere det etterkant,

26:06.000 --> 26:09.000
så kan man oppleve å bli veldig overlatt til seg selv.

26:09.000 --> 26:11.000
Det kan også være veldig truende for et barn

26:11.000 --> 26:15.000
og kan gi opphav til mye psykisk lidelse senere.

26:15.000 --> 26:20.000
Så hvordan voksne både regulerer barnas følelser og sine egne følelser,

26:20.000 --> 26:24.000
er avgjørende for hvordan det går med oss.

26:24.000 --> 26:31.000
Du nevnte at hvordan de regulerer følelsene og tilknytningen de har til sine og omsorgspersonene,

26:31.000 --> 26:34.000
kan gi opphav til psykiske lidelser.

26:34.000 --> 26:38.000
Dette er jo blitt litt transdiagnostisk,

26:38.000 --> 26:44.000
at vi kan bruke det terapeutisk på en måte.

26:44.000 --> 26:46.000
Kan du fortelle litt om det? Det synes jeg er veldig spennende.

26:46.000 --> 26:47.000
Med emosjonsregulering?

26:47.000 --> 26:48.000
Ja, for eksempel.

26:48.000 --> 26:51.000
Hvordan det kan bli litt feil.

26:51.000 --> 26:54.000
Hvis vi tenker oss at det er to hovedretninger,

26:54.000 --> 26:55.000
det kan gå litt feil.

26:55.000 --> 27:03.000
Hvis vi tenker oss at alle mennesker utvikler en evne til å regulere følelsene sine på en god måte,

27:03.000 --> 27:08.000
det betyr at man klarer å ha en følelse når den er aktivert.

27:08.000 --> 27:12.000
At jeg klarer å justere meg litt inn i de omgivelsene.

27:12.000 --> 27:14.000
Selv om jeg blir irritert på barna mitt,

27:14.000 --> 27:17.000
så klarer jeg å justere meg sånn at jeg ikke utager den følelsen.

27:17.000 --> 27:19.000
Det er en god regulering.

27:20.000 --> 27:25.000
Også at jeg klarer å hente meg inn etterpå og kjenne at jeg hadde en sånn reaksjon,

27:25.000 --> 27:27.000
og så kan jeg gå videre.

27:28.000 --> 27:34.000
Noen ganger, hvis man tidlig i livet har fått den opplevelsen av at det ikke er plass til den følelsen,

27:34.000 --> 27:39.000
eller at man ikke har fått noe hjelp til å sortere i det,

27:39.000 --> 27:43.000
så kan man ende opp med å begynne å undertrykke følelser.

27:43.000 --> 27:46.000
Det vil si at man overregulerer gammelsida.

27:47.000 --> 27:51.000
Etter hvert vil man nesten miste kontakten helt med følelsene sine,

27:51.000 --> 27:54.000
eller noen typer følelser, det kan være spesifikke følelser.

27:54.000 --> 27:57.000
Så vi kan få pasienter inn i rommet som er veldig hemmet og sier at

27:57.000 --> 28:01.000
«Nei, jeg blir aldri stintig. Jeg har ikke den følelsen jeg», kan de si.

28:01.000 --> 28:05.000
Så må vi begynne å nøste litt i det og tenke «Ja, ok, så hvordan har det blitt sånn?»

28:05.000 --> 28:10.000
«Er du i stand til å kjenne noe til at det snever deg av og til?»

28:10.000 --> 28:12.000
Så må vi begynne å finne ut om det er kanskje det.

28:12.000 --> 28:15.000
For vi tenker at det er en helt essensiell følelse å ha,

28:15.000 --> 28:16.000
en vital følelse å ha.

28:18.000 --> 28:21.000
Men de begynner å overregulere følelsen og miste kontakten med,

28:21.000 --> 28:25.000
ikke bare med den følelsen, men noen ganger også med vitaliteten sin,

28:25.000 --> 28:30.000
at de blir ganske hemmet, apropos gå utover selvfølelse.

28:31.000 --> 28:33.000
Så det vil være overreguleringen.

28:33.000 --> 28:37.000
Så har vi noen som vi kan si vekster litt mellom over- og underregulering,

28:37.000 --> 28:40.000
eller som blir veldig fort overveldet av følelsene sine.

28:40.000 --> 28:45.000
De driver også med reguleringen, for de kan bli så trigget i en følelse

28:45.000 --> 28:47.000
at den kommer helt ut av kontroll veldig raskt,

28:48.000 --> 28:51.000
og hvor følelsene på en måte tar helt over.

28:51.000 --> 28:55.000
Dessverre er det litt sånn en misforståelse at noen tror at det er det som har å være sint.

28:55.000 --> 29:00.000
At hvis jeg er sint, så på en måte har jeg utreageret, roper og skrikker og slår.

29:00.000 --> 29:05.000
Men det tenker vi er en... Da er du uregulert, da har du mistet kontrollen på følelsen.

29:05.000 --> 29:07.000
Da kan mista ikke hjelpe deg til noe lenger.

29:07.000 --> 29:10.000
Du kan til og med ende opp med å skade folk og skremme folk rundt deg.

29:10.000 --> 29:14.000
Så det er absolutt ikke en hensiktsmessig måte å ha en følelse på og miste kontrollen på den.

29:16.000 --> 29:19.000
Sånn at noen mennesker gir mistekontroll på følelsen, da vil jobben være litt annerledes.

29:19.000 --> 29:23.000
Da vil jobben være å hjelpe dem til å komme inn i det vi kaller et toleransevinduet,

29:23.000 --> 29:26.000
hvor man skal prøve å identifisere triggeret,

29:26.000 --> 29:30.000
og være litt mer varsom på hva er det som har passet meg for noe,

29:30.000 --> 29:32.000
og når er det riktig å holde litt tilbake.

29:33.000 --> 29:36.000
Så terapeutisk, da, så driver det noe med overiterapien,

29:36.000 --> 29:39.000
så prøver du å gjøre dem bevisste på de ulike følelsene, da?

29:39.000 --> 29:42.000
Ja, både hvilke følelser, men også hvordan...

29:42.000 --> 29:45.000
Sånn som jeg jobber mye i min der jeg har praksis,

29:45.000 --> 29:50.000
at en ting er den bevisstgjøringen at du enten kan øve opp evntyr opp begge disse,

29:50.000 --> 29:54.000
både de som under- og overregulerer, trenger egentlig hjelp til å tolere,

29:54.000 --> 29:57.000
være oppmerksom på å tolere de følelsene de har,

29:57.000 --> 29:59.000
bli kjent med de litt på nytt på en måte,

30:00.000 --> 30:03.000
og så skjønne poenget med dem.

30:03.000 --> 30:06.000
Altså, hvorfor skal jeg ha en sånn følelse når det egentlig kjennes litt vondt,

30:06.000 --> 30:09.000
eller jeg klarer ikke å få bruken til noe?

30:09.000 --> 30:11.000
Hva skal jeg med følelsen?

30:11.000 --> 30:16.000
Og, ikke minst da, hvordan virker jeg på andre når jeg er sånn eller sånn?

30:16.000 --> 30:21.000
For det smitter litt, og man kan få reaksjoner rundt seg som man ikke heller forstår helt.

30:21.000 --> 30:23.000
Så det at man har den bevisstgjøringen,

30:23.000 --> 30:26.000
og forstår mer hvordan det virker på meg, hvordan det virker på andre,

30:26.000 --> 30:30.000
det kan være en viktig del av en litt lengre tids terapi.

30:32.000 --> 30:38.000
Så dette toleransevinduet er jo i en måte sentralt i veldig mange terapier,

30:38.000 --> 30:41.000
eller i hvert fall i veldig mange pasienter som kommer til terapi,

30:41.000 --> 30:43.000
de vil være innom toleransevinduet.

30:43.000 --> 30:50.000
Det handler vel da om å kunne tenke og føle samtidig, er det ikke veldig sånn enkelt sagt?

30:50.000 --> 30:51.000
Helt riktig.

30:51.000 --> 30:55.000
Helt riktig. Du nevnte jo mentalisering, det er litt det samme prinsippet,

30:55.000 --> 30:58.000
at det er der vi fungerer optimalt.

30:58.000 --> 31:02.000
Vi må ha en viss følelsesmessig aktivering, for hvis jeg er helt flate,

31:02.000 --> 31:05.000
da er man mer sånn depressiv i funksjonen, da får man ikke utrettet så mye.

31:05.000 --> 31:09.000
Så det må være litt aktivering, men ikke så mye til at man mister tenkeevnen.

31:09.000 --> 31:14.000
Så det å klare å kjenne at, oi, nå er jeg faktisk litt irritert her, Jannivar,

31:14.000 --> 31:18.000
jeg kjenner at det var litt dårlig gjort at du snakket med, ikke sant?

31:19.000 --> 31:24.000
Men jeg klarer å verbalisere det og uttrykke meg på en måte som gjør at du kan ta det imot,

31:24.000 --> 31:28.000
at det blir forstått, at du ikke blir skremt, men du skjønner at dette mener jeg på en måte.

31:28.000 --> 31:33.000
Det vil være en god måte å uttrykke den følelsen på innenfor mitt vindu,

31:33.000 --> 31:35.000
og som du kan ta imot.

31:35.000 --> 31:40.000
Så det å tenke og klare å kommunisere på en adekvat måte, det henger veldig sammen.

31:40.000 --> 31:43.000
At jeg klarer å tenke om meg selv og mine følelser,

31:43.000 --> 31:46.000
og jeg klarer å formidle det på en måte som andre kan ta det imot.

31:47.000 --> 31:54.000
Og når man har havnet utenfor dette vinduet, så er det ofte fordi at det har ikke vært rom for de følelsene

31:54.000 --> 32:00.000
i møte med tilknyttningspersonene i tidligere i livet, er det det også noe man tenker, eller?

32:00.000 --> 32:06.000
Ja, ikke sant? Hvis man for eksempel har vært veldig skremt og redd og overladd til seg selv,

32:06.000 --> 32:10.000
så kan disse følelsene oppleves veldig kaotiske.

32:10.000 --> 32:13.000
Så mange som sier at når de mister kontrollen på følelsene,

32:13.000 --> 32:16.000
så er det på en måte ikke en følelse lenger, det er bare kaos,

32:16.000 --> 32:19.000
eller det er bare panikk, eller det er bare et blindt raseri,

32:19.000 --> 32:22.000
så det er nesten ikke en følelse lenger.

32:22.000 --> 32:27.000
Så de trenger å finne litt tilbake til denne opprinnelsen,

32:27.000 --> 32:33.000
og få hjelp til å bli kjent med at dette er en sånn type følelse som du kanskje ikke har blitt møtt på.

32:33.000 --> 32:38.000
Og at den faktisk kan hjelpe deg til noe, betyr ikke at det må bli kaotisk hver gang.

32:39.000 --> 32:40.000
Ja.

32:41.000 --> 32:44.000
Ja, det er flere ting jeg sitter og lurer på nå, Ellen.

32:44.000 --> 32:47.000
Kan du gi meg ordet her, skjønner du?

32:49.000 --> 32:56.000
For det første er dette med følelser, som jeg får litt sånn inntrykk av at de bare kommer.

32:56.000 --> 32:58.000
Vi har ikke noe kontroll over det.

32:58.000 --> 33:02.000
Vi er litt før tankene, som jeg forstår deg på en måte nå.

33:02.000 --> 33:06.000
Og det er jo en sånn gammel diskusjon. Kommer tankene først, eller kommer følelsene først?

33:06.000 --> 33:15.000
Det er en gammel konflikt i hermetegn mellom kognitiv terapeut og psykoanalytisk og psykodynamisk terapeut.

33:15.000 --> 33:17.000
Har du noen tanker om det?

33:17.000 --> 33:20.000
Ja, jeg har ikke lyst til å være så rigid på det heller, kanskje.

33:20.000 --> 33:23.000
Å si at det ene utelukker ikke det andre.

33:23.000 --> 33:25.000
Det kan gå litt begge veier.

33:25.000 --> 33:27.000
Jeg tror man kan tenke seg inn i en følelse.

33:27.000 --> 33:31.000
At man har tanker, og så kan man utlyse følelser.

33:31.000 --> 33:38.000
Men vel så ofte er jeg heldig nok til å tenke at det er noe med hvordan vi har organisert det hjernorganiske.

33:38.000 --> 33:42.000
At det er kroppslige, fra naturens side.

33:42.000 --> 33:46.000
Vi er jo ofte kropp først, og så følelser og så tanker.

33:46.000 --> 33:49.000
Så den bevegelsen er den naturlige.

33:51.000 --> 33:54.000
Men at det også noen ganger kan føles ut som det oppstår helt samtidig.

33:54.000 --> 33:56.000
En tank og en følelse som er liksom ...

33:56.000 --> 34:01.000
Så jeg er ikke så opptatt av hva som kommer først, men man må anerkjenne begge deler.

34:01.000 --> 34:08.000
Det jeg tenker er i hvert fall viktig, er at når pasientene våre kommer til oss, så er det følelsene de kommer for.

34:08.000 --> 34:10.000
De er triste, de er leise, de er engstelige.

34:10.000 --> 34:13.000
De kommer ikke fordi det er noe feil med tankene mine på en måte.

34:13.000 --> 34:15.000
Nei, de kan gjøre det også.

34:15.000 --> 34:18.000
Noen er jo veldig, veldig tankestyrte.

34:19.000 --> 34:22.000
Jeg er jo også litt sånn dynamisk skolert.

34:22.000 --> 34:29.000
Alt for mye tanker og grubling kan også oppleves som noe som kan komme litt i veien for følelser.

34:29.000 --> 34:32.000
Da vil det noen ganger være nyttig å etterspørre litt.

34:32.000 --> 34:37.000
Hva er det som ligger bak, eller hva er det som trigger den type tankeverksomheten i deg?

34:37.000 --> 34:40.000
Kan det være noe følelsesmessig som du ikke har kontakt med?

34:40.000 --> 34:42.000
Det vil være en måte å nærme seg det på.

34:42.000 --> 34:46.000
Jeg skjønner det, men jeg har aldri hatt noen pasienter som kommer for å si at det er noe feil med tankene mine,

34:46.000 --> 34:48.000
eller det er noe grubling eller sånn. Er det det?

34:48.000 --> 34:51.000
Ja, ja. Jeg grubler for mye.

34:51.000 --> 34:54.000
Har du aldri opplevd det?

34:54.000 --> 34:55.000
Nei, ikke tror jeg ikke.

34:55.000 --> 34:58.000
De sier heller at de er triste, leise, engstelige.

34:58.000 --> 35:01.000
De sier ikke at de tenker for mye på det.

35:01.000 --> 35:04.000
Det er følelsene de kommer for ofte.

35:04.000 --> 35:06.000
Jeg stikker litt både og.

35:06.000 --> 35:10.000
Folk kan komme for mye rart, og noen ganger så kommer de for noe de vet ikke hvorfor de kommer en gang.

35:10.000 --> 35:11.000
De bare har det vondt.

35:11.000 --> 35:13.000
Kan jeg ta bort den der?

35:14.000 --> 35:16.000
Jeg trekker den.

35:18.000 --> 35:24.000
Tanker kan noen ganger være veldig ødeleggende for følelseslivet vårt.

35:24.000 --> 35:30.000
Vi tenker det kan opprettholde de ulike følelsene, og vedlikeholde dem på en måte.

35:30.000 --> 35:32.000
Det kan også være en interventionsmåte.

35:32.000 --> 35:37.000
Klassisk vil det være en type som mange av våre pasienter har, som overdriven, selvkritiske tanke for eksempel.

35:37.000 --> 35:41.000
Du overtenker og blir veldig, veldig fort kritisk i mange steder.

35:41.000 --> 35:43.000
Hvilke følelser dukker opp?

35:43.000 --> 35:49.000
Hvis du går og tenker om deg selv, at alt jeg gjør er feil, og lurer på om jeg sa noe dumt igjen,

35:49.000 --> 35:55.000
og synes ikke at det er kjempetøyt, så vil jeg tenke at her er det masse skyld- og skamproblematikk.

35:55.000 --> 35:59.000
Jeg er skyldig, jeg er et dårlig menneske, jeg er hamreløs på seg selv.

35:59.000 --> 36:05.000
Da vil ofte veien kunne være å tenke, er det noen andre følelser som ligger bak der som du ikke kjenner på?

36:05.000 --> 36:07.000
Som typisk vil kunne være sinne.

36:07.000 --> 36:14.000
At man egentlig hadde hatt rettmessig grunn til å kjenne seg litt indignert eller litt sint i mange situasjoner,

36:14.000 --> 36:17.000
men man gjør det ikke, for man tar det på seg selv med en gang.

36:17.000 --> 36:20.000
Da kan du oppleve som det bare er selvkritiske tanker,

36:20.000 --> 36:26.000
men som vi tenker at bak der ligger det en del noen følelser og driver de tankene som de ikke er i kontakt med.

36:26.000 --> 36:31.000
Da vil det være viktig å på en måte, ok, hva er det som trigger de tankene i deg,

36:31.000 --> 36:35.000
som gjør at du blir selvkritisk og får det så dårlig med deg selv.

36:35.000 --> 36:40.000
Andre jeg har sett når dere prater litt, er denne begrepsbruken her,

36:40.000 --> 36:44.000
vi har emisjoner, vi har affekter, vi har følelser.

36:44.000 --> 36:46.000
Den synes jeg er ganske komplisert.

36:46.000 --> 36:49.000
Klarer du å rydde opp litt klart i hodet mitt, Tone?

36:49.000 --> 36:51.000
Det vet jeg ikke om jeg klarer.

36:51.000 --> 36:53.000
Nei, åh, der er jeg.

36:53.000 --> 36:57.000
Jeg har jo suttet for dyp av meg i disse teoriene i årevis,

36:57.000 --> 37:00.000
og det blir jo nesten bare mer og mer komplisert og frustrerende etter hvert,

37:00.000 --> 37:02.000
fordi folk bruker det litt om hverandre.

37:02.000 --> 37:07.000
Noen har, sånn som Sylvan Tompkins og Jon Monsen som er veldig inspirert av,

37:07.000 --> 37:09.000
som snakker om affekt teori, ikke sant,

37:09.000 --> 37:13.000
at det er affektene, og at affekter er kanskje noe av det mest,

37:13.000 --> 37:18.000
kanskje det enda mer sånn basics som vi har til felles med dyene, ville noen si.

37:18.000 --> 37:22.000
Mens andre vil si at nei, det er emosjon, det kaller man emosjoner og sånt.

37:22.000 --> 37:25.000
Og vi bruker også, ikke sant, på norsk har vi ordet følelser,

37:25.000 --> 37:30.000
på engelsk har de feelings, mens vi bruker følelser og emosjoner, litt sånn synonymt.

37:30.000 --> 37:32.000
Ja, litt om hverandre.

37:32.000 --> 37:37.000
Så, men jeg vil kanskje tenke for enkelhetsskyld at hvis vi tenker at affekter er på en måte

37:37.000 --> 37:43.000
litt mer sånn kroppslige, litt sånn det helt sånn grunnleggende basale, liksom,

37:43.000 --> 37:48.000
også er liksom følelsene og, eller emosjonen det som på en måte legger seg litt oppå,

37:48.000 --> 37:53.000
og kobler på mer tankene og litt mer sånn erfaringene våre da.

37:53.000 --> 37:56.000
For det legger seg også litt sånn på minnebanken.

37:56.000 --> 38:03.000
Så det til sammen utgjør liksom, ja, dette litt sånn komplekse følelseslivet vårt da.

38:03.000 --> 38:04.000
Ja.

38:04.000 --> 38:07.000
Sånn avslutnings, eller mot slutt nå, så tenkte jeg det hadde vært artig å,

38:07.000 --> 38:10.000
du har skrivet om 12 følelser i boka her i.

38:10.000 --> 38:15.000
Og skulle vi valgt ut en, og på en måte sett litt på den, på en følelse,

38:15.000 --> 38:20.000
og på en måte illustrert den, både med trigger, hvordan den kroppslige reaksjonen er,

38:20.000 --> 38:26.000
typiske avsmertsmønstre, at vi på en måte, vi får illustrere liksom en sånn følelse.

38:26.000 --> 38:29.000
Skal du få lov til å velge da, hvilken du gjerne vil?

38:30.000 --> 38:32.000
Nå har vi vært gjennom flere.

38:32.000 --> 38:33.000
Det er veldig mange spennende der da.

38:33.000 --> 38:37.000
Hvem har dere lyst på? Skal vi ta en primar, eller skal vi ta en sosial, eller?

38:37.000 --> 38:38.000
Interesse.

38:38.000 --> 38:39.000
Interesse, ja.

38:39.000 --> 38:41.000
Den synes jeg er veldig interessant.

38:41.000 --> 38:42.000
Ja, det er interessant.

38:42.000 --> 38:43.000
Det er to godspiller da.

38:43.000 --> 38:45.000
Ja, og det er en veldig grunnleggende følelse.

38:45.000 --> 38:53.000
Vi, vi, altså, apropos tilknytning og tilknyttingsforskning, så er jo det en følelse som vi tenker,

38:53.000 --> 38:59.000
ved siden av den følelsen av, ikke sant, kjærlighet, omsorg, det at vi trenger nærhet,

38:59.000 --> 39:06.000
vi trenger å bli tatt vare på, vi trenger beskyttelse, vi trenger noen som er der for oss på en måte

39:06.000 --> 39:11.000
fra vi er veldig små, og som vi utvikler til å liksom utvikle kjærlighetsrelasjoner til andre.

39:11.000 --> 39:15.000
Det er liksom en retning, men så har vi en annen retning også fra vi er født,

39:15.000 --> 39:17.000
og det er den der utforsket trangen.

39:17.000 --> 39:21.000
Det at vi, og det har vi jo på en måte tilfelles med dyret, ikke sant,

39:21.000 --> 39:26.000
den der kjærligheten, det at vi beveger oss ut i verden og vil oppdage hva er det som rører seg der ute,

39:26.000 --> 39:30.000
hva er det som rører seg i meg, hva er det som rører seg i mennesker,

39:30.000 --> 39:37.000
det er jo den følelsen som gjør at vi utvikler oss, altså mentalt, kroppslig, på alle mulige måter,

39:37.000 --> 39:40.000
gjør at vi lærer ting, gjør at vi mestrer ting.

39:41.000 --> 39:45.000
Det at vi har tatt en utdannelse, mange medisinstudenter eller andre,

39:45.000 --> 39:51.000
det er en drive der som du er helt avhengig av for å komme deg, utvikle deg i en retning.

39:51.000 --> 39:55.000
Så den er så grunnleggende, og vi tenker kanskje ikke over det,

39:55.000 --> 39:59.000
fordi noen tenker at det er en slags tankemessig følelse,

39:59.000 --> 40:01.000
men det trenger en motor også.

40:01.000 --> 40:04.000
Det trenger noe som setter deg i gang om morgenen og får deg ut av døra.

40:04.000 --> 40:06.000
Det er ikke alltid like lysbetont kanskje,

40:07.000 --> 40:14.000
så det kan både være en følelse som gjør at du er i stand til å fordype deg og konsentrere deg over lang tid med noe,

40:14.000 --> 40:17.000
fordi du vet at det kanskje er et mål i andre ender,

40:17.000 --> 40:20.000
så man kanskje er litt mer kognitivstyrt,

40:20.000 --> 40:25.000
men så har du også den veldig iverne og begeisteringen over å oppdage noe nytt,

40:25.000 --> 40:28.000
som da går over i kanskje litt mer som glede.

40:28.000 --> 40:32.000
Glede kan være resultatet av at du har vært interessert og fått i noe for eksempel.

40:33.000 --> 40:37.000
Så det at du sitter og klapper i hendene og sier «Å, dette er kjempespennende!»

40:37.000 --> 40:40.000
«Dette er kjempegøy å være på podcast! Det er kjempegøy!»

40:40.000 --> 40:44.000
Den følelsen er den interessefølelsen som er koblet opp til den positive.

40:44.000 --> 40:47.000
Tror du det er viktig å si til lytteren nå at du ikke var ironisk?

40:47.000 --> 40:49.000
Ikke ironisk i det hele tatt! Nei, nei, nei!

40:49.000 --> 40:51.000
Jeg kjenner det.

40:51.000 --> 40:56.000
Jeg kan kjenne det litt kroppslig når den følelsen er aktivert, så er jeg på en måte skrudd på.

40:56.000 --> 41:00.000
Jeg merker at jeg blir konsentrert og blir fokusert.

41:00.000 --> 41:04.000
Jeg kjenner at det er en energi i meg som er positiv.

41:04.000 --> 41:11.000
Så jeg trenger den energin, ellers hadde jeg snakket mye mer monotont og dødt.

41:11.000 --> 41:13.000
«Dere ville begynne å kjede dere litt.»

41:13.000 --> 41:21.000
Det at jeg snakker med stemmer som nå, gjør at dere kanskje også kjenner at dere synes det kan bli litt interessant å høre på.

41:21.000 --> 41:25.000
Så den smitter også litt. Når jeg er begegnet, kan jeg smitte det over på andre.

41:25.000 --> 41:28.000
Ja, nå snakker jeg med litt ...

41:28.000 --> 41:30.000
Det er også mer målrettet radferden.

41:30.000 --> 41:31.000
Riktig.

41:31.000 --> 41:32.000
Så du har en radferdskomponent i det.

41:32.000 --> 41:34.000
Den styrer radferden vår.

41:34.000 --> 41:39.000
Apropos tilknytning, for å hjelpe foreldrene våre til å oppdage litt.

41:39.000 --> 41:42.000
«Hva er det jeg er god på? Hva er det jeg kan få til?»

41:42.000 --> 41:44.000
«Trenger jeg noe som sier dette her?»

41:44.000 --> 41:47.000
«Mestrer, tror du kan ganske godt skrive litt?»

41:47.000 --> 41:51.000
«Du liker jo veldig godt å danse. Kanskje du skal holde på med det?»

41:51.000 --> 41:53.000
Så tenker jeg «Ja, det har jeg lyst til å gjøre!»

41:53.000 --> 41:57.000
Det er jo da disse interessene videre i livet som hjelper oss til å skape en retning,

41:57.000 --> 41:59.000
til å skape en identitet.

41:59.000 --> 42:01.000
«Hvem er jeg?» «Dette er jeg god på.» «Dette kan jeg.»

42:01.000 --> 42:03.000
«Dette gløder jeg for.»

42:03.000 --> 42:05.000
Politikk gløder for det.

42:05.000 --> 42:08.000
Så det gjør mye med min identitetsutvikling, rett og slett.

42:08.000 --> 42:12.000
At jeg kan lytte til å bruke den følelsen i livet på en hensynsmessig måte.

42:12.000 --> 42:16.000
Og hvis den slokner, så legger man seg på en måte til.

42:16.000 --> 42:21.000
Det er en av de følelsene som forsvinner når man er reprimert.

42:21.000 --> 42:23.000
Det er jo typisk de positive følelsene.

42:23.000 --> 42:25.000
Det er jo interess og glede, og kanskje også sinne.

42:25.000 --> 42:29.000
Så vi trenger den følelsen. Kjempeviktig.

42:29.000 --> 42:33.000
Ja, for dette synes jeg er interessant. Det blir kanskje litt detaljert.

42:33.000 --> 42:36.000
Men mange av disse følelsene har jo polariteter.

42:36.000 --> 42:39.000
Du har glede, tristhet på en måte.

42:39.000 --> 42:42.000
Har alle følelsene det? En sånn motpol?

42:42.000 --> 42:44.000
Er de polare på en måte?

42:44.000 --> 42:47.000
Det synes jeg er veldig spennende.

42:48.000 --> 42:53.000
Noen vil kanskje si det. Hva er egentlig motpolen til glede?

42:53.000 --> 42:54.000
Tristhet?

42:54.000 --> 43:01.000
Ja, gledesorg. Så kanskje noen har det. Gledesorg.

43:01.000 --> 43:07.000
Jeg tenker også på gledesorge. Kjærlighet, hat.

43:09.000 --> 43:12.000
Veldig mange har det, i mitt hod. Men kanskje ikke alle.

43:12.000 --> 43:14.000
Nei, kanskje ikke alle.

43:14.000 --> 43:17.000
Det er jo veldig mange følelser som spinner ut av denne tiltrykningsfølelsen,

43:17.000 --> 43:21.000
som jeg har kalt kjærlighet. Glede, jeg er koblet på det.

43:21.000 --> 43:24.000
Så kan man tenke noe av det motsatte er sinne eller hat.

43:24.000 --> 43:28.000
Noen sier at du er så sint på som de du er mest glad i.

43:28.000 --> 43:31.000
Kanskje det er en slags motpol også.

43:31.000 --> 43:35.000
Fordi noe står på spill, da. Når noen man har knyttet til.

43:35.000 --> 43:37.000
Hvem er det som vekker aller mest skyld i oss?

43:37.000 --> 43:40.000
Jo, det er jo kanskje det nærmeste som vi føler vi ikke gjør nok for.

43:40.000 --> 43:44.000
Kanskje kjærlighet er den følelsen som veldig mange andre følelser

43:44.000 --> 43:47.000
sentrerer seg rundt, i tilknytning til andre mennesker.

43:47.000 --> 43:51.000
Fordi vi vil godt, og fordi vi er omgitt av relasjoner,

43:51.000 --> 43:54.000
så vekkes disse følelsene til livet oss på godt og vondt.

43:56.000 --> 44:01.000
Men ja, det å miste noen er jo også sorg, ikke sant?

44:01.000 --> 44:05.000
Så det er noe av den mest smertefulle følelsen vi kan ha her også.

44:06.000 --> 44:09.000
Kan vi være litt konkrete på sluttene?

44:09.000 --> 44:11.000
Eller er det du som styrer det?

44:11.000 --> 44:13.000
Ja, du får lov til å være konkret.

44:13.000 --> 44:17.000
Jeg tenker sånn, hvis jeg får en pasient med et eller annet,

44:17.000 --> 44:23.000
som, hvis vi tar interesse, da, så vil jeg tenkt sånn at,

44:23.000 --> 44:26.000
i mitt hode så er det litt som kognitivt, da,

44:26.000 --> 44:32.000
så jeg blir så interessert i det, vil det ha vært en tanke for den pasienten min,

44:32.000 --> 44:34.000
og så vil jeg bli glad.

44:34.000 --> 44:36.000
Det har vært en gladblitt følelse på en måte,

44:36.000 --> 44:39.000
men interesse ville vært tanken, skjønner du hvor jeg vil hen?

44:39.000 --> 44:42.000
At jeg synes det er så vanskelig å si at interesse er glede.

44:42.000 --> 44:44.000
Det samme kanskje litt med sjalu,

44:44.000 --> 44:49.000
altså tanken bak det, han er sjalu,

44:49.000 --> 44:52.000
og jeg vil bli sint eller lei meg, eller et eller annet sånt.

44:52.000 --> 44:55.000
Og det å sortere her, det strever jeg litt med.

44:55.000 --> 44:57.000
Men det har jeg gjort lenge også, men dette er vanskelig,

44:57.000 --> 44:58.000
det er derfor jeg tar det opp.

44:58.000 --> 45:01.000
Men kanskje, du slår meg jo som et menneske som virker veldig interessert,

45:01.000 --> 45:04.000
og det er kanskje en begeistring der som jeg vet ikke om du er helt klar over,

45:04.000 --> 45:06.000
men jeg synes jo du utstråler det på en måte.

45:06.000 --> 45:08.000
Selv om du tenker at du kanskje bare tenker det,

45:08.000 --> 45:11.000
så er det noe med hele kroppsholdningen, eller energien i det,

45:11.000 --> 45:14.000
som man likevel kjenner gjennom det.

45:16.000 --> 45:18.000
Og at det kan trigge glede.

45:18.000 --> 45:19.000
Men så er det ikke sant, det grader noen.

45:19.000 --> 45:22.000
Noen av oss er jo, ikke sant, har mye energi,

45:22.000 --> 45:24.000
og kjenner mye sånn kroppsreaktivering,

45:24.000 --> 45:27.000
at vi har følelsen litt sånn utenpå kroppen,

45:27.000 --> 45:29.000
mens andre er jo mer nøkterne,

45:29.000 --> 45:32.000
og mer sånn tenker seg kanskje mer frem til ting.

45:33.000 --> 45:35.000
Så kanskje du er litt i den kategorien, jeg vet ikke.

45:35.000 --> 45:36.000
Men jeg elsker å love deg,

45:36.000 --> 45:38.000
hvis de som virkelig har kjent ordentlig, skal du si,

45:38.000 --> 45:41.000
der er det mye kraft, altså, og mye krutt.

45:41.000 --> 45:44.000
Sånn at det er en følelse som ofte er veldig kroppslig,

45:44.000 --> 45:46.000
og veldig sånn intens for mange da.

45:49.000 --> 45:52.000
Men hvis man bare er litt, så kanskje man mer sånn kan tenke det,

45:52.000 --> 45:53.000
så kan man kanskje kjenne pittelitt,

45:53.000 --> 45:55.000
hvis man kjenner etter en liten sånn uro,

45:55.000 --> 45:58.000
en liten sånn, begynner å bli litt sånn urolig her,

45:58.000 --> 46:00.000
hva er det han egentlig holder på med utenpå,

46:00.000 --> 46:02.000
begynner der, kommer ikke hjem, ringer ikke,

46:02.000 --> 46:04.000
så begynner tankene å spinne litt.

46:04.000 --> 46:07.000
Og så kan det kroppsleg kanskje aktiveres mer og mer.

46:08.000 --> 46:10.000
Det henger i hvert fall veldig godt sammen.

46:10.000 --> 46:12.000
Det henger veldig sammen, ja.

46:13.000 --> 46:14.000
Siste spørsmål.

46:14.000 --> 46:16.000
Jeg har også et siste spørsmål.

46:17.000 --> 46:23.000
Er det store kjønnsforskjeller i følelsesapparatene våre?

46:24.000 --> 46:28.000
Ja, så rent fra naturens side så har vi noen sånne hormonelle forskjeller,

46:28.000 --> 46:35.000
at menn har mer testosteron og har kanskje mer kraftfull uttrykk,

46:35.000 --> 46:37.000
kjenner mer for eksempel på en følelse som sinne da.

46:39.000 --> 46:46.000
Og så har du å si, men jeg tror nok i bunn og grunn at vi har alle det samme repertoireet.

46:47.000 --> 46:53.000
Og det er veldig store forskjeller innen de grupper i de som har det samme kjønn.

46:54.000 --> 46:58.000
Vi har mange sintedamer også, mange hemmemenn.

46:59.000 --> 47:03.000
Jeg er ikke så opptatt av forskjellene, men mer i likhetene.

47:03.000 --> 47:08.000
Men ja, noe er det nok fra naturens side, på det rent kroppslege.

47:09.000 --> 47:12.000
Men jeg har ikke noe tro på at menn er mer sjalue enn kvinner,

47:12.000 --> 47:15.000
eller at kvinner har mer skild enn menn.

47:16.000 --> 47:20.000
Nei, jeg tror nok det er noe vi alle har potensial til å ha like mye av.

47:21.000 --> 47:26.000
Men så kan det være kulturelle påvirkninger som gjør at det er lett,

47:26.000 --> 47:29.000
menn kan få lov til å være sint, men ikke kvinner.

47:29.000 --> 47:33.000
Så kulturelt sett kan det nok være ganske store forskjeller mellom kjønnerne.

47:34.000 --> 47:38.000
Men fra naturens side så tror jeg kanskje det ikke er så stort man skal ha det til.

47:39.000 --> 47:42.000
Mitt siste spørsmål gikk med på, nå har vi snakket så mye om følelser,

47:42.000 --> 47:46.000
og noe av det studentene lærer en del om er jo motoverføringsreaksjoner.

47:47.000 --> 47:51.000
Hva slags reaksjoner som vekker seg i dem som terapeuter og leger.

47:51.000 --> 47:54.000
Hvordan bruker du dine følelser i terapien?

47:54.000 --> 47:56.000
Åh, masse!

47:58.000 --> 48:00.000
Det er et vanskelig spørsmål på slutt.

48:00.000 --> 48:06.000
Jeg tror det er viktig at det er noe vi skal lære gjennom disse lange utdanningene våre,

48:06.000 --> 48:11.000
så må det også være at vi må trene oss opp og bli ganske bevisst på disse følelsene våre,

48:11.000 --> 48:17.000
også for å være klar over hvem og hva som trigger oss i terapier og måter.

48:17.000 --> 48:22.000
Sånn at vi ikke begynner å agere for mye på de motoverføringene som du sier da.

48:22.000 --> 48:29.000
Hvis det eksempelvis kommer inn en pasient som klager over all den dårlige behandlingen du har fått,

48:29.000 --> 48:34.000
og du kjenner at du blir kjempestresset og må begynne å hjelpe vedkommende så fort som mulig.

48:34.000 --> 48:38.000
Du blir skyldbutinget ut av at du egentlig har startet terapien.

48:38.000 --> 48:43.000
Vær litt klar over at her må jeg holde litt igjen og sortere litt og prøve å tenke

48:43.000 --> 48:47.000
hva det er den pasienten gjør med meg nå som gjør at jeg blir så stresset og setter opp ekstra timer.

48:47.000 --> 48:49.000
Ja, eller hva den vil si til deg, kanskje?

48:49.000 --> 48:56.000
Ja, det er noe misnøyder, og det kan kanskje handle om noe i den pasienten som ikke jeg må nødvendigvis agere på.

48:56.000 --> 49:01.000
Eller at jeg typisk blir irritert over noen som sitter og klager mye.

49:01.000 --> 49:07.000
At jeg kjenner at nå må jeg ikke agere for mye på det og få tanken om at nå må du ta det sammen.

49:07.000 --> 49:09.000
Det er jo helt naturlig tanker man kan få.

49:09.000 --> 49:13.000
Nå er det noe om hvordan jeg håndterer det uten å skjuve det tilbake.

49:13.000 --> 49:17.000
Ta det mot, og kanskje til og med kunne si, jeg lurer på om du,

49:17.000 --> 49:22.000
jeg lurer på hvordan vi skal få gjort det annerledes her hvis du hadde hatt det veldig dårlig i andre terapi for seg.

49:22.000 --> 49:27.000
Hva er det vi kan gjøre annerledes her? Hvordan tror du jeg kan hjelpe deg på en måte som gjør at dette kan bli bra for deg?

49:27.000 --> 49:31.000
Da kan jeg legge det litt tilbake.

49:31.000 --> 49:33.000
Det er masse eksempler på ting.

49:33.000 --> 49:37.000
Jeg tror veldig mange av oss går litt inn i motoverføringsreaksjoner,

49:37.000 --> 49:43.000
og så oppdager vi etterpå at der pipplet det ut noe.

49:43.000 --> 49:47.000
Det viktigste vi gjør er å komme tilbake og si, vet du hva jeg lurte på om jeg blei?

49:47.000 --> 49:49.000
Jeg merket nesten å bli irritert sist.

49:49.000 --> 49:53.000
Jeg tror kanskje du også merket det. Ja, jeg merket det. Ja, jeg beklager det.

49:53.000 --> 49:56.000
Da kan man ta det litt tilbake og ta litt ansvar for det.

49:56.000 --> 49:58.000
Det er i hvert fall bedre enn å late som.

50:02.000 --> 50:05.000
Ja, det er en interessant avslutning.

50:05.000 --> 50:07.000
Jeg tenker at det som skjer i terapierommet er jo,

50:07.000 --> 50:13.000
hva som må si ofte, reproduksjoner av det som har skjedd tidligere i livene til de som kommer.

50:13.000 --> 50:14.000
Helt riktig.

50:14.000 --> 50:19.000
Så det er jo da, hva vi kjenner på da, er jo selvfølgelig kjempeviktige signaler.

50:19.000 --> 50:20.000
Absolutt.

50:20.000 --> 50:23.000
Hvordan de har, apropos dette med å kommunisere med andre,

50:23.000 --> 50:27.000
men kanskje også hvordan følelser kan på en måte gi vanskeligheter i kommunikasjon med andre.

50:28.000 --> 50:30.000
Så det er en viktig avslutning.

50:30.000 --> 50:35.000
Jeg tror psykoterapi-verdenen jeg hadde for noen år siden, han sa at det er materiale.

50:36.000 --> 50:40.000
Det du kjente på deg, det skal du ta med deg og tenke litt over.

50:40.000 --> 50:42.000
Kanskje nettopp det at det kommer litt i etterkant.

50:42.000 --> 50:45.000
Hvordan skal jeg på en måte tenkelig forstå dette?

50:45.000 --> 50:46.000
Interessant.

50:48.000 --> 50:50.000
Det tror jeg vi skal avslutte, ja.

50:50.000 --> 50:51.000
Jeg har ikke lyst, jeg, heller.

50:51.000 --> 50:54.000
Vi kunne jo hatt en egen episode om følelser i terapirommet.

50:54.000 --> 50:56.000
Det kan vi jo tenke på.

50:58.000 --> 51:05.000
Jeg tror oppsummeringsmessig, så tror jeg vi er i hvert fall blitt mye klokere om følelser og hva det er,

51:05.000 --> 51:10.000
og hvorfor vi har de, og kanskje i hvert fall sentrale elementer,

51:10.000 --> 51:16.000
altså tilknyttnings-sentrale funksjon i utviklingen av følelser.

51:17.000 --> 51:22.000
Det jeg tenkte å nevne der, er at dette tilknyttningen skjer uendelig tidlig.

51:22.000 --> 51:27.000
Det sa vi ikke noe om, men dette skjer masse i første elevår.

51:27.000 --> 51:31.000
Så det er viktig å nevne her, tenker jeg, som ikke fikk sagt.

51:32.000 --> 51:35.000
Det var veldig fint å ha deg med, Tone.

51:35.000 --> 51:41.000
Du har skrevet en lærebok som heter Følelser, kjennetegn, funksjon og vrangsider.

51:41.000 --> 51:44.000
Kommet i fjor. Jeg har lest den, det er veldig bra.

51:44.000 --> 51:45.000
Tusen takk.

51:45.000 --> 51:49.000
Det anbefales til interesserte studenter og andre.

51:49.000 --> 51:53.000
Jeg tenker at dette temaet er gyldig for alle mennesker.

51:53.000 --> 51:57.000
Takk også til deg, Jan Ivar Øsberg, professor på Universitetet i Oslo.

51:57.000 --> 52:03.000
Jeg heter Erlend Strangasjur og er psykiater på Oslo Universitetssykehus.

52:03.000 --> 52:09.000
Bak spakene har Morten Skoglund fra seksjonen for medisinsk informatikk siddet.

52:09.000 --> 52:10.000
Vi høres!

Publisert 9. aug. 2023 14:32 - Sist endret 9. aug. 2023 14:32