00:00.000 --> 00:13.600
Velkommen til en ny episode av Psykoboden.
00:13.600 --> 00:20.120
Jeg er Jan Ivar Røsberg og er professor ved Universitetet i Oslo og undervisningsleder i psykiatri og rusmedisin.
00:20.120 --> 00:27.280
Denne gangen skal vi snakke om et tema vi har vært inne på i flere episoder faktisk, nemlig kongtiv vatferdsterapi.
00:27.780 --> 00:32.300
Vi har en egen episode om hva kongtiv vatferdsterapi er,
00:32.300 --> 00:37.780
og vi har også berørt det når vi har snakket om de ulike psykiske lidelsene og behandlingen av disse.
00:37.780 --> 00:45.900
Med meg i studiet er jeg så heldig å ha med en fastlege, ivrig kongtiv terapeut og forsker og stipendiat ved Universitetet i Oslo,
00:45.900 --> 00:48.540
Kim Dyste. Velkommen! Veldig hyggelig å ha deg her.
00:48.540 --> 00:50.540
Tusen takk. Kjempehyggelig å være her.
00:50.540 --> 00:55.540
Du har jo undervisningen sammen med meg i kongtiv vatferdsterapi for studenten også.
00:56.520 --> 01:02.960
Men jeg tror ikke det er så kjent at så veldig mange fastlege bruker kongtiv vatferdsterapi i praksisen sin.
01:02.960 --> 01:05.960
Hva var det som gjorde at du kom inn på dette her?
01:05.960 --> 01:11.680
Nei, først og fremst så tror jeg dette er blitt mer i vinden med årene.
01:11.680 --> 01:15.360
Da jeg studerte så var det noe vi hørte om, ikke sant?
01:15.360 --> 01:17.760
Vi skulle bare vite at det var noe som het det.
01:17.780 --> 01:26.580
Men nå undervises man jo i dette i psykiatri-modulene og også i allmenn-modulene så er det veldig fokus på dette.
01:26.580 --> 01:29.380
Ja, de får ganske mye av det nå, studentene. Det er veldig gøy.
01:29.380 --> 01:35.740
Ja, og de er veldig ivrig på å nevne det på eksamen og sånt nå, så her kan man jo gi litt CBT, ikke sant?
01:35.740 --> 01:38.100
For min del så har jeg borti det.
01:38.100 --> 01:47.020
Jeg begynte jo i, før jeg begynte som fastlege, så begynte jeg for mange år siden i psykiatri på Blakstad sykehus som LIS.
01:47.280 --> 01:50.240
Så du har sneket deg inn der du, via kognitivterapi?
01:50.240 --> 01:58.800
Jeg sneket meg inn der og der hadde vi jo litt undervisning i kognitivterapi, så jeg skjønte systemet med det og ble opptatt av det da.
01:58.800 --> 02:05.560
Men så forsvant det litt ut, fordi annen praksis er, som mange har fått med seg, veldig, veldig travelt.
02:05.560 --> 02:13.840
Og man har jo i lange perioder, man jobber fulltid som fastlege nok med å få denne hverdagen til å gå rundt.
02:13.860 --> 02:20.660
Og det å begynne å tenke på å ha inn terapiteknikker, det krever en god del i tillegg.
02:20.660 --> 02:22.620
Man har nok med å holde seg oppdatert på andre ting.
02:22.620 --> 02:27.500
Så man må sette seg ned og bestemme seg for at dette er noe jeg vil gjøre.
02:27.500 --> 02:33.740
Men jeg dro med meg ganske mange psykiatripasienter inn i min praksis, og syntes det var veldig spennende.
02:33.740 --> 02:37.500
Hatt veldig mye av det i min andre praksis hele veien.
02:37.500 --> 02:43.260
Men jeg har oppdaget kanskje at jeg endte med å gjøre en del av dem litt for avhengig av meg.
02:43.280 --> 02:46.720
Og at det også ble en utfordring for meg.
02:46.720 --> 02:57.080
Slik at det å forandre fokus fra å gi den empatien man intuitivt føler man vil gi til disse pasientene,
02:57.080 --> 03:03.160
til å endre fokus litt i en mer ansvarsgivende empati.
03:03.160 --> 03:08.840
Det var noe av hovedmotivasjonen min som forandret seg veldig da jeg tok den utdanningen.
03:09.060 --> 03:12.820
Det er ganske mange fastleger som har tatt denne utdanningen nå.
03:12.820 --> 03:16.020
De kan gå på Norsk forening for kognitiv hvertfergsterapi,
03:16.020 --> 03:20.460
så har du en utdanning for fastleger som går over ett år først, er det det?
03:20.460 --> 03:22.460
Det er vel blitt halvandre år, tror jeg.
03:22.460 --> 03:26.940
Jeg tror tallene er rundt 10 prosent har den.
03:26.940 --> 03:31.340
Også er det ganske mange fastlegende som har det som et emnekurs.
03:31.340 --> 03:36.580
Også er det jo mange av studentene som lærer seg ganske godt å bruke det nå.
03:36.600 --> 03:40.280
I motsetning til vi, vi bare visste jo hva det var på en måte.
03:40.280 --> 03:42.280
Vi lærte det ikke sånn i praksis på en måte.
03:43.920 --> 03:49.400
Du snakket litt om det, men vi snakker ofte om den kognitive holdningen.
03:49.400 --> 03:53.760
Hva er nyttig for deg, for pasientene, kan du si noe om det?
03:53.760 --> 03:54.760
Det er et stort spørsmål.
03:54.760 --> 03:56.760
Ja, det er et stort spørsmål.
03:56.760 --> 04:01.760
Hva er nyttig for deg, tenker du, i din fastlegepraksis som er veldig travel?
04:01.860 --> 04:09.860
Ja, jeg nevnte det jo først nå, dette med at man kan gjøre pasienter for avhengig av en,
04:09.860 --> 04:17.660
gjennom en sånn veldig barmhjertig empati, som kanskje kan ende opp med å gi pasienter
04:17.660 --> 04:21.660
hva det han Willemsen kaller empatitt, som jeg synes er et litt morsomt begrep.
04:21.660 --> 04:22.660
Empatitt, ja.
04:22.660 --> 04:28.940
Men det beskriver vel kanskje det at vi noen ganger gir for mye av den støttende terapien.
04:28.940 --> 04:34.940
Jeg skjønner at du sliter, jeg er her for deg, jeg skal støtte deg gjennom dette.
04:34.940 --> 04:41.940
Og at man kanskje da ender opp med å passifisere pasientene i større grad enn man burde.
04:41.940 --> 04:49.940
Til å heller forandre rollen til å si at dette er noe vi kan bidra med sammen.
04:49.940 --> 04:53.940
Jeg skal prøve å hjelpe deg til hvordan du kan mestre dine problemer.
04:53.940 --> 04:58.940
Dette er kanskje litt selvsagt, men det har vært veldig viktig.
04:58.940 --> 05:00.940
For deg som fastlege, tenker du?
05:00.940 --> 05:04.940
For meg som fastlege også, at jeg får en annen rolle i forhold til mine pasienter.
05:04.940 --> 05:07.940
Det har forandret min arbeidshverdag som fastlege ganske mye.
05:07.940 --> 05:14.940
Det andre er jo den følelsen at man innenfor psykiatri føler man får gjort noe.
05:14.940 --> 05:21.940
Jeg får ganske mange ekstra verktøy på repertoiret i tillegg til henvisning,
05:21.940 --> 05:25.940
i tillegg til å være støttende, i tillegg til å forskrive medisiner.
05:25.940 --> 05:33.940
Så får man et verktøy som gjør at man føler at man er direkte til nytte.
05:33.940 --> 05:40.940
Fastlegende går jo inn og ut av disse mange rollene man har som en som setter grenser,
05:40.940 --> 05:45.940
som en som skal være empatisk, som en som skal gjøre noe der og da.
05:45.940 --> 05:51.940
På en arbeidsdag kan vi sitte med folk i dype livskriser til urinveisinfeksjoner,
05:51.940 --> 05:53.940
til å ta bort føflekker.
05:53.940 --> 05:56.940
Mye av det vi gjør er operationelt.
05:56.940 --> 05:59.940
Vi går inn og tar bort en føflekk som kan være farlig.
05:59.940 --> 06:04.940
Vi får gjort noe, mens psykiatrien og fastlegende har på en måte vært knyttet til det
06:04.940 --> 06:08.940
å forskrive en medisin eller hjelpe dem med en sykmelding.
06:08.940 --> 06:10.940
Men her har vi noe mer som vi faktisk kan gjøre.
06:10.940 --> 06:15.940
Et verktøy dere kan bruke for å hjelpe pasientene med de problemene og utfordringene de står overfor.
06:15.940 --> 06:17.940
Et sett av verktøy.
06:19.940 --> 06:24.940
Det var litt sånn om hva du endret måten å jobbe på når du var fastlege.
06:24.940 --> 06:28.940
Men hvordan er det å skifte mellom disse rollene da?
06:28.940 --> 06:37.940
Fra å være kognitiv terapeut til å fjerne føflekker eller skrive ut medisiner for en urinveisinfeksjon?
06:37.940 --> 06:40.940
Som fastlege blir vi veldig vant til å skifte mellom disse rollene.
06:40.940 --> 06:44.940
Noen ganger tar vi til og med på oss politihatten og tar fra folk lappen.
06:44.940 --> 06:50.940
Det er vi ganske vant til å trene opp i.
06:50.940 --> 06:59.940
Det å gå inn og være mer enn terapeut for pasientene i en sånn samtalekontekst,
06:59.940 --> 07:02.940
det kan være litt uvant.
07:03.940 --> 07:12.940
Fordi vi skal på en måte selge inn oss selv i en behandlerolle innenfor psykiatri,
07:12.940 --> 07:14.940
hvor kanskje forventningen er noe annet.
07:14.940 --> 07:16.940
Hva er det pasientene forventer når de kommer til oss?
07:16.940 --> 07:18.940
Jo, det er nettopp det vi alltid har gjort.
07:18.940 --> 07:22.940
Så plutselig skal vi si at, men hør her, jeg kan henvise deg,
07:22.940 --> 07:26.940
eller vi kan prøve litt medisiner, men jeg kan også hjelpe deg på en annen måte.
07:26.940 --> 07:30.940
Det å selge inn det og finne tid til det, det kan være utfordrende.
07:30.940 --> 07:32.940
Det har jeg lurt på.
07:32.940 --> 07:35.940
Jeg har også lest litt hvordan fastleggende gjør det innimellom.
07:35.940 --> 07:41.940
Noen kan sette av litt ekstra tid på slutten av dagen, noen gjør det midt på dagen.
07:41.940 --> 07:45.940
De har noen stoler et litt annet sted enn skrivebordet sitt,
07:45.940 --> 07:47.940
og setter seg der og tar av den hvite frakken,
07:47.940 --> 07:49.940
for noen skal vi drive terapi på en måte.
07:49.940 --> 07:51.940
Hvordan gjør du det?
07:51.940 --> 07:53.940
Jeg har gjort det litt på samme måte.
07:53.940 --> 07:56.940
Jeg har hatt samme kontore hele veien.
07:56.940 --> 08:01.940
Men jeg har ganske aktivt brukt mange av disse kognitive teknikkene
08:01.940 --> 08:03.940
innimellom til pasientene.
08:03.940 --> 08:09.940
Noen ganger så svitser man over til litt sånn sokratisk utspørring.
08:09.940 --> 08:15.940
Tar den litt mer aktive rollen, stiller disse spørsmålene og spørrer ut på den måten,
08:15.940 --> 08:17.940
slik at man utfordrer dem litt.
08:17.940 --> 08:21.940
Det kan man snike inn i en sånn terapeutisk setting.
08:21.940 --> 08:25.940
Også problemlister, sånn som kan brukes.
08:25.940 --> 08:27.940
Så får man dem innom en gang.
08:27.940 --> 08:30.940
Og så har jeg hatt noen hemmelige timer i timboken,
08:30.940 --> 08:33.940
som bare jeg vet om, som jeg kan sette på slutten av dagen,
08:33.940 --> 08:38.940
hvor jeg har 45 minutter til en time, hvor jeg kan drive oppfølgende behandlinger.
08:38.940 --> 08:40.940
Da gjør jeg det på kontoret mitt.
08:40.940 --> 08:43.940
Det er jo ganske interessant, og det er kommet en del bøker
08:43.940 --> 08:48.940
for kognitiv vatferdsterapi i allmenn praksis på 10 minutter, på 15 minutter.
08:48.940 --> 08:52.940
Når jeg leser de, så tenker jeg at her er det mye god terapi.
08:52.940 --> 08:55.940
På kort tid, og det er det som har imponert meg.
08:55.940 --> 09:01.940
Jeg som psykiater har jo 45 minutter, mens du har 15-20 minutter i praksisen din.
09:01.940 --> 09:06.940
Men den kognitive holdningen kan likevel være veldig nyttig å ha med seg.
09:06.940 --> 09:09.940
Den er veldig nyttig å ha med seg, og så må man huske på det,
09:09.940 --> 09:11.940
hvertfall slik jeg har skjønt det,
09:11.940 --> 09:17.940
hvilke komponenter i de forskjellige terapiformene er det vi vet er veldig nyttige.
09:17.940 --> 09:23.940
Ikke sant? Det er jo for det første struktur, og også hyppighet,
09:23.940 --> 09:26.940
men det aller viktigste er en god arbeidsallianse.
09:26.940 --> 09:32.940
Der har vi som allmennleger eller fastleger et lite fortrend.
09:32.940 --> 09:37.940
For vi har ofte en god arbeidsallianse først.
09:37.940 --> 09:42.940
Det vil si, for å nyansere det noen, så har vi det ofte.
09:42.940 --> 09:45.940
Noen ganger er den alliansen ikke god, og kanskje i områder der folk
09:45.940 --> 09:50.940
ikke kan velge fastlegen sin og er prisgitt en fastlege, så er ikke det så entydig.
09:50.940 --> 09:56.940
Men ofte har vi en kjusstart på terapien gjennom en allerede etablert allianse.
09:56.940 --> 10:01.940
Da tenker jeg ikke bare alliansen, men dere har ofte kjent pasienten over tid,
10:01.940 --> 10:03.940
kanskje resten av familien også.
10:03.940 --> 10:07.940
Vi sier ofte at vi skal lage en sånn kasusformulering,
10:07.940 --> 10:10.940
hvordan symptomene har oppstått, hva som er likeholder dem,
10:10.940 --> 10:15.940
og hvordan vi kan få dem redusert for at de skal få det bedre.
10:15.940 --> 10:19.940
Her sitter dere med masse bakgrunnsinformasjon inni den, tenker jeg.
10:19.940 --> 10:21.940
Bruker du den aktivt?
10:21.940 --> 10:24.940
Ja, absolutt. Det er en snarvei inn.
10:24.940 --> 10:27.940
Vi har ofte kjennskap til familien.
10:27.940 --> 10:33.940
Vi har i de fleste tilfellene et godt skjelett, som vi kan bygge videre ut fra.
10:33.940 --> 10:37.940
Så vi vet en god del om familie, familieforhold.
10:37.940 --> 10:40.940
Kanskje ofte ikke så mye om oppvekst,
10:40.940 --> 10:46.940
men vi har likevel en veldig naturlig vei inn til å stille disse ekstra spørsmålene
10:46.940 --> 10:48.940
for å få til en god kasusformulering.
10:48.940 --> 10:54.940
I starten lager du også en problemliste, som du sa.
10:54.940 --> 10:57.940
Problemliste synes jeg er et sånt ...
10:57.940 --> 11:02.940
Når disse kommer og livet faller litt fra hverandre,
11:02.940 --> 11:04.940
eller de har slitt en stund,
11:04.940 --> 11:08.940
er det en fin måte å få konkretisert og ned på papiret
11:08.940 --> 11:11.940
hva det er vi kan snakke om videre.
11:11.940 --> 11:14.940
Og sette opp dette i en rekkefølge.
11:14.940 --> 11:16.940
Hva vi gjør da, på ganske kort tid,
11:16.940 --> 11:20.940
så skaper vi noe som kan vinne om en struktur som vi kan bruke videre framover.
11:20.940 --> 11:24.940
For det har jeg tenkt kan være litt vanskelig når du er fastlege.
11:24.940 --> 11:29.940
For da skal du liksom også hjelpe med urinveisinfeksjon eller fødeflekken.
11:29.940 --> 11:33.940
Tenker du at det kan komme litt sånn i veien?
11:33.940 --> 11:35.940
Eller er det jeg som tenker feil?
11:35.940 --> 11:37.940
Nei, du tenker ikke feil.
11:37.940 --> 11:41.940
Det gjør du ikke, men jeg synes ikke det kommer i veien.
11:41.940 --> 11:47.940
Vi klarer å skille disse rolene ganske greit også
11:47.940 --> 11:50.940
når det gjelder hver enkelt pasient.
11:50.940 --> 11:56.940
Sånn at du kan komme for en fødeflekk, vi fjerner den neste gang,
11:56.940 --> 12:00.940
og da kan det være litt artig når man sitter der og syr,
12:00.940 --> 12:03.940
å pense samtalen inn på noe annet.
12:03.940 --> 12:05.940
Hvordan går det med disse tingene vi snakket om sist?
12:05.940 --> 12:07.940
Ja, vi har jo en time neste uke,
12:07.940 --> 12:10.940
da gleder jeg meg til at vi skal snakke videre om det.
12:10.940 --> 12:12.940
Hvordan går det med hjemmeleksa?
12:12.940 --> 12:19.940
Så man kan gå inn og ut av disse rolene på en ledig måte.
12:19.940 --> 12:23.940
Noe jeg tenker er også viktig å formidle er jo den der mengdetreningen
12:23.940 --> 12:27.940
dere som fastlegger har for psykiske virkelser.
12:27.940 --> 12:32.940
Er det ca. 15% av pasientene som kommer til dere?
12:32.940 --> 12:35.940
Er det mer?
12:35.940 --> 12:39.940
De offisielle tallene er vel rundt der, ja.
12:39.940 --> 12:44.940
Men opplevelsen er nok mye mer, og åpner vi for det, så kommer vi høyere.
12:44.940 --> 12:46.940
Ikke sant.
12:46.940 --> 12:50.940
Så da tenker du at kongtidvælferdsterapi er et veldig godt verktøy.
12:50.940 --> 12:55.940
Etter din erfaring etter å jobbet med det ganske så lenge
12:55.940 --> 12:59.940
med kongtidvælferdsterapi i almen praksis som fastlege,
12:59.940 --> 13:02.940
hva slags problemstillinger møter du?
13:02.940 --> 13:05.940
Hva er det du har gode effekter på, og hva er det du ikke har så gode effekter på?
13:05.940 --> 13:07.940
Kan du si noe om det?
13:07.940 --> 13:10.940
Å ja, jeg har hatt en god del med depresjon,
13:10.940 --> 13:13.940
som vi har begynt vælferdsterapi på,
13:13.940 --> 13:17.940
men også de som har sykdomsangst og generaliserte angstlidelser.
13:17.940 --> 13:19.940
Så gjør vi det veldig mye.
13:19.940 --> 13:25.940
Jeg synes kanskje sykdomsangst og den adferden rundt retsel for sykdom
13:25.940 --> 13:27.940
er noe hvor det er kanskje aller mest nyttig.
13:27.940 --> 13:32.940
Og det er ganske stor andel av pasientene dine i en fastlege praksis?
13:32.940 --> 13:34.940
Ja, det er det absolutt.
13:34.940 --> 13:40.940
Jeg har jo hatt praksis i mange år i en privilegiert del av Norge.
13:40.940 --> 13:44.940
En privilegiert del av en privilegiert del av verden.
13:44.940 --> 13:49.940
Selv der, når man begynner å nøste og ta tak i ting,
13:49.940 --> 13:53.940
eller folk kommer med sine problemer, så har dette en stor rolle i praksis.
13:53.940 --> 13:57.940
Jeg har lyst på en bilde.
13:57.940 --> 14:03.940
Nå nevnte du sykdomsangst, angstlidelser, generaliserte angstlidelser, depresjon.
14:03.940 --> 14:10.940
Hvis vi skulle få et bilde til lytterne, hvordan du jobber kognitivt i fastlivet.
14:10.940 --> 14:14.940
Hvis du får en pasient som er deprimert, kjent den i fem år,
14:14.940 --> 14:18.940
stått på fastlegelista i fem år, hvordan vil du starte det?
14:18.940 --> 14:20.940
Kan du si hvordan?
14:20.940 --> 14:22.940
Ja, det går an å si noe om det.
14:22.940 --> 14:25.940
For det første så kommer de inn med en forventning,
14:25.940 --> 14:29.940
og den har jo vært en annen enn den jeg har selv,
14:29.940 --> 14:31.940
i og med at jeg har den tilleggsutdanningen.
14:31.940 --> 14:36.940
Så kommer de inn med en forventning om å bli forstått og hørt,
14:36.940 --> 14:40.940
og at de har tatt på alvor dette som har med alliansen å gjøre.
14:40.940 --> 14:46.940
Kanskje få spørsmål om medisin, sykmelding og en henvisning hvis dette varer.
14:46.940 --> 14:51.940
Så det første de gjør er å høre hva slags forventninger de har.
14:51.940 --> 14:54.940
Hva tenker du skal komme ut av dette?
14:54.940 --> 14:58.940
Så ser man opp noen muligheter.
14:58.940 --> 15:02.940
Ofte kommer disse på en øyeblikkelig hjelptime for en sykmelding.
15:02.940 --> 15:07.940
Da har vi ti minutter, et kvarter kanskje, at best.
15:07.940 --> 15:11.940
Da skriver vi ut den sykmeldingen, du får sykmeldingen en til to uker.
15:11.940 --> 15:13.940
Dette har god prognose.
15:13.940 --> 15:17.940
Så det man begynner med først når man skriver ut en sykmelding,
15:17.940 --> 15:19.940
er litt psykoedukasjon.
15:19.940 --> 15:21.940
Det er første.
15:21.940 --> 15:23.940
Hva slags prognose har dette?
15:23.940 --> 15:26.940
Hva slags behandling kan vi generelt sett?
15:26.940 --> 15:30.940
Det er ikke din skyld, dette er noe som kan komme å gå.
15:31.940 --> 15:36.940
Jeg kjenner litt i sykehistorien, så jeg kan basere det jeg sier på det.
15:36.940 --> 15:43.940
Da setter man opp en vanlig time til forlengelse av sykmeldingen uka etter.
15:43.940 --> 15:45.940
Da går man litt dypere i materien,
15:45.940 --> 15:49.940
kanskje tar tak i disse elementene fra kasusformuleringen,
15:49.940 --> 15:53.940
og får dette skissert frem for meg og for dem.
15:53.940 --> 15:56.940
Så blir vi enige om en videre strategi.
15:56.940 --> 15:59.940
Der blir det avhengig av hvor lenge de har hatt dette,
15:59.940 --> 16:01.940
og hva vi tenker prognosen er.
16:01.940 --> 16:04.940
Så er det ganske mange ganger jeg sier at
16:04.940 --> 16:08.940
dette kan ende med en henvisning til spesialist, hvis det varer.
16:08.940 --> 16:13.940
Det er sjelden jeg sier at jeg kan behandle deg.
16:13.940 --> 16:15.940
Dette fikser jeg.
16:15.940 --> 16:17.940
Jeg må hele tiden ha det lille forbeholdet
16:17.940 --> 16:21.940
at vi har den muligheten til en spesialist, henvisning eller medisiner.
16:22.940 --> 16:26.940
Men jeg kan i ventetiden, inntil vi ser hvor dette går,
16:26.940 --> 16:28.940
tilby deg noe.
16:28.940 --> 16:31.940
Det kalles kognitivt atferdsterapi.
16:31.940 --> 16:33.940
Har du hørt om det?
16:33.940 --> 16:36.940
Så snakker vi litt om det, om prinsippene bak det.
16:36.940 --> 16:42.940
Så begynner vi 14 dager etterpå å sette opp på en av disse hemmelige timene mine,
16:42.940 --> 16:44.940
hvor vi kan fortsette behandlingen.
16:44.940 --> 16:47.940
Når du sier prinsippene bak kognitivt atferdsterapi,
16:47.940 --> 16:49.940
hvordan vil du si det til en pasient?
16:50.940 --> 16:57.940
Det første jeg ville gjort var å ta tak i den ABC-skjemaen.
16:57.940 --> 17:03.940
Få et av de fremforklareprinsippene bak kognitivt terapi
17:03.940 --> 17:09.940
inn for dette ABC-skjemaet til Ellis.
17:09.940 --> 17:19.940
Så har jeg pleid å gi som hjemmelekse at de begynner å tenke litt over dette.
17:19.940 --> 17:24.940
De kan til neste time begynne å skrive ned hjemme som hjemmelekse
17:24.940 --> 17:26.940
hvilke tanker de har.
17:26.940 --> 17:33.940
Så forklarer jeg litt dette med eventuelle kognitive skjemaer og sånt.
17:33.940 --> 17:35.940
ABC vil jeg gjerne ha med litt av det også.
17:35.940 --> 17:39.940
Forbereder dem på at det er dette vi skal begynne å snakke om neste time.
17:39.940 --> 17:42.940
Det er spennende å høre på det, tenker jeg.
17:42.940 --> 17:45.940
Nå forteller du om ABC-skjemaen,
17:45.940 --> 17:50.940
hvordan tanker og atferd kan påvirke følelsene våre og atferden i seg selv,
17:50.940 --> 17:52.940
hvordan ting henger sammen.
17:52.940 --> 17:55.940
De har jo alle psykoterapeutiske metoder.
17:55.940 --> 17:59.940
De har jo forklaringer på hvordan ting henger sammen.
17:59.940 --> 18:02.940
Mens i kognitiv terapi tar vi utgangspunkt i tankene,
18:02.940 --> 18:05.940
tankemønstre våre og hvordan vi tenker om ulike situasjoner.
18:05.940 --> 18:11.940
Også hvordan atferd kan bli med på å gjøre endringer.
18:11.940 --> 18:14.940
Hva tar du mest utgangspunkt i?
18:14.940 --> 18:17.940
Er det litt sånn tankemønstrene eller er det atferden?
18:17.940 --> 18:19.940
Begge deler samtidig?
18:19.940 --> 18:25.940
Ja, vi har jo diskutert dette før vi.
18:25.940 --> 18:29.940
Jeg husker du sa en gang at folk kommer jo ikke med tankene sine.
18:29.940 --> 18:32.940
De kommer med det de føler og er ubehage.
18:32.940 --> 18:34.940
Det er det de kommer med.
18:34.940 --> 18:38.940
De kommer med depresjonssymptomene og det affektive,
18:38.940 --> 18:40.940
emosjonene sine.
18:40.940 --> 18:43.940
Så er det å gjøre dem klare å vri fra dette skjemaet.
18:43.940 --> 18:48.940
Her ligger det ofte noe bak som kan gå langt tilbake i tid
18:48.940 --> 18:51.940
og som kommer til uttrykk gjennom det du tenker der og da,
18:51.940 --> 18:55.940
og som da var utløst av dette som skjedde.
18:55.940 --> 19:00.940
Du mistet jobben eller et brudd eller andre ting.
19:00.940 --> 19:07.940
Så det er den informasjonen man gjerne byrde med
19:07.940 --> 19:09.940
for å sette det inn i en struktur tidlig.
19:09.940 --> 19:13.940
Da setter du det tidlig i en struktur og så har du fått en målliste,
19:13.940 --> 19:19.940
problemliste, som hva pasienten ønsker av denne behandlingen.
19:19.940 --> 19:24.940
Så skal du prøve å endre noe for at de skal oppnå de tingene.
19:24.940 --> 19:26.940
Hva er det du bruker mest?
19:26.940 --> 19:28.940
Du nevnte i starten sokratiske spørsmål.
19:28.940 --> 19:31.940
Det er jeg veldig glad i faktisk, å bli mer og mer glad i det.
19:31.940 --> 19:35.940
ABC har du nevnt. Er det andre ting du bruker for å si
19:35.940 --> 19:39.940
om dette er hensiktsmessige tanker eller er dette hensiktsmessig adferd?
19:39.940 --> 19:42.940
Jeg tenker på at en deprimert kan vel ofte bli liggende i sofaen sin
19:42.940 --> 19:44.940
for eksempel og grubbe.
19:44.940 --> 19:46.940
Det er jo ikke så hensiktsmessig hvis man er deprimert.
19:46.940 --> 19:49.940
Har du noe sånn du bruker mer?
19:49.940 --> 19:53.940
Når man er litt videre i behandlingen, så kommer man litt inn på denne scenen,
19:53.940 --> 19:55.940
på adferden i det.
19:55.940 --> 20:01.940
Da gjør de også klar over at når man er for eksempel deprimert,
20:01.940 --> 20:05.940
så vil denne adferden å trekke seg tilbake fra det sosiale,
20:05.940 --> 20:11.940
det vil i utgangspunktet fjerne en fra en del av disse konfliktene
20:11.940 --> 20:14.940
som kanskje har vært med på at man føler selv.
20:14.940 --> 20:21.940
Man må utløse tanker og igjen utløse nye symptomer.
20:21.940 --> 20:25.940
Helt intuitivt er det å trekke seg bort, gjemme seg bort,
20:25.940 --> 20:29.940
legge seg i sengen, føle seg deprimert og dårlig,
20:29.940 --> 20:35.940
en strategi som kan virke plausibel der og da.
20:35.940 --> 20:39.940
Det er jo kjempeviktig å få fram budskapet om at nå på sikt videre,
20:39.940 --> 20:42.940
så er det det motsatte du skal gjøre.
20:42.940 --> 20:44.940
Det ene symptomet, depressjonssymptomet,
20:44.940 --> 20:47.940
trekker seg tilbake fra det man har syntes var morsomt.
20:47.940 --> 20:50.940
Anhedonien må vi utfordre direkte.
20:50.940 --> 20:54.940
Du ønsker ikke å gå ut, du har kanskje på problemlista
20:54.940 --> 20:58.940
at du blir værende mye alene i egne tanker, i grubbling.
20:58.940 --> 21:00.940
Det er ikke bra.
21:00.940 --> 21:05.940
Her må vi starte med noen skritt og se hvordan din allt veid kan endres,
21:05.940 --> 21:10.940
for da vil gjerne forbedringen følge etter.
21:10.940 --> 21:14.940
Man er jo inne på, jeg nevnte ordet grubbling,
21:14.940 --> 21:20.940
så er vi inne på noe som jeg mener kanskje er litt underkommunisert
21:20.940 --> 21:23.940
i kognitiv terapi i almen praksis,
21:23.940 --> 21:27.940
men det er bruk av en del elementer fra metakognitiv terapi.
21:27.940 --> 21:30.940
Det har vi kanskje litt berøringsangst på.
21:30.940 --> 21:31.940
Ja, kanskje. Fortell.
21:31.940 --> 21:35.940
Det er ikke så vanskelig eller så ille, men det går jo.
21:35.940 --> 21:39.940
For det første, i almen praksis møter vi ofte mennesker
21:39.940 --> 21:41.940
som er i veldig vanskelige situasjoner.
21:41.940 --> 21:45.940
Så kan vi si at her dukker det opp en del tanker om den situasjonen,
21:45.940 --> 21:47.940
så skal vi prøve å utfordre de tankene.
21:47.940 --> 21:53.940
Men i ganske mange tilfeller har folk det vondt i en vanskelig situasjon
21:53.940 --> 21:56.940
med tanker som er helt greit å tenke da.
21:56.940 --> 22:00.940
Da kan vi ikke si at vi skal utfordre disse tankene.
22:00.940 --> 22:03.940
Da kan vi si at dette er en sorgprosess,
22:03.940 --> 22:05.940
det skal gradvis gå over.
22:05.940 --> 22:07.940
Begynner det å vare veldig lenge,
22:07.940 --> 22:12.940
så beveger vi oss inn i noe som kan ha utløst en depressive tilstand.
22:12.940 --> 22:16.940
Tankene dine rundt dette er greie,
22:16.940 --> 22:19.940
men begynner det å vare lenge, så må du kanskje øve deg på
22:19.940 --> 22:25.940
å la disse tankene i mindre grad affisere deg emosjonellt.
22:25.940 --> 22:29.940
Det er sånne metakognitiv teknikker som vi kan jobbe med.
22:29.940 --> 22:34.940
At du får holdningene de har til sine egne tanker.
22:34.940 --> 22:36.940
Ja, jeg har hevet dem opp på et metanivå,
22:36.940 --> 22:40.940
slik at de kan nærmest observere disse tankene utenfor å si
22:40.940 --> 22:43.940
at dette er vondt, det skal begynne å gå over.
22:43.940 --> 22:46.940
Kan jeg distansere meg fra dem uten at de gjør like vondt?
22:46.940 --> 22:48.940
Det krever trening, det er vanskelig.
22:48.940 --> 22:50.940
Dette er jo vanskelig.
22:50.940 --> 22:55.940
Men det er jo også det å få formidlet psykødukaasjonsmessig
22:55.940 --> 22:58.940
at tanker i seg selv ikke er farlige.
22:58.940 --> 23:00.940
Sånn at du bare får det i et metaperspektiv.
23:00.940 --> 23:01.940
Jeg er veldig enig i det.
23:01.940 --> 23:02.940
Og så har du dette med grubbling.
23:02.940 --> 23:03.940
Hva tenker du om det?
23:03.940 --> 23:04.940
Depressive grubbling.
23:04.940 --> 23:07.940
Det er det mange som blir gående i.
23:07.940 --> 23:11.940
Og så har de det vi kaller for positive metaantakelser rundt grubbling.
23:11.940 --> 23:14.940
Hvis jeg tenker mye rundt situasjonen min,
23:14.940 --> 23:19.940
gjerne tilbake i tid, som har ta med disse kjernoppfatningene,
23:19.940 --> 23:22.940
så kommer jeg til slutt i dybden av noe som kan gjøre meg bedre.
23:22.940 --> 23:27.940
Bare jeg får grublet lenge nok hjemme, alene på dette, i senga,
23:27.940 --> 23:31.940
så vil jeg til slutt komme til en eller annen sannhet i bunnen av alt dette.
23:31.940 --> 23:33.940
Løsningen på utfordringen.
23:33.940 --> 23:35.940
Løsningen, den store løsningen.
23:37.940 --> 23:42.940
Det vet vi jo ganske godt ikke er noen god strategi.
23:42.940 --> 23:46.940
Så det å gjøre dem klar over grubbling,
23:46.940 --> 23:52.940
altså at dette er en type tanker som man som deprimert
23:52.940 --> 23:56.940
er tilbøyelig til, faktisk også.
23:57.940 --> 24:01.940
Og som man som deprimert er også vanskelig for å komme ut av.
24:01.940 --> 24:06.940
Gjøre dem klar over det og si at denne grublingen er ikke bra.
24:06.940 --> 24:10.940
Vi har noen strategier for å komme oss ut av den.
24:10.940 --> 24:15.940
Er det sånn at du kanskje setter en halvtime, for eksempel om kvelden, til å gruble?
24:15.940 --> 24:17.940
Hvilken strategi bruker du ikke?
24:17.940 --> 24:19.940
Det er en strategi man kan bruke.
24:19.940 --> 24:23.940
Noen ganger kan du få lov til å gruble mellom da og da.
24:23.940 --> 24:27.940
Noen ganger er grublingen så gjennomgående at man må si at
24:27.940 --> 24:29.940
grubler fri mellom da og da.
24:29.940 --> 24:32.940
Slik at man øver seg på det.
24:32.940 --> 24:37.940
Og igjen der kommer dette litt inn med at man klarer å identifisere det som grubling,
24:37.940 --> 24:40.940
og at disse tankene er noe som er der,
24:40.940 --> 24:42.940
at man kan sette seg på siden av dem,
24:42.940 --> 24:47.940
og prøve å la dem ikke affisere en på samme måte.
24:47.940 --> 24:51.940
For det er ikke alltid lett å gå vekk fra den grublingen.
24:51.940 --> 24:54.940
Det må man også si, ikke bare skru av.
24:54.940 --> 24:57.940
Du må øve deg på at det blir mindre fremtredende,
24:57.940 --> 24:59.940
og affisere deg mindre.
24:59.940 --> 25:01.940
Man kaller det frakoblet oppmerksomhet.
25:01.940 --> 25:06.940
Da kan de få hjemmeoppgaver som er utvidelse av den terapitimen du har på kontoret med dem,
25:06.940 --> 25:09.940
som de kan øve seg på å prøve å gjøre det bedre.
25:09.940 --> 25:10.940
Ja, absolutt.
25:10.940 --> 25:14.940
Er det det du tenkte med at de er litt mer ansvarene?
25:14.940 --> 25:18.940
Du nevnte i starten at pasientene er litt ansvarene for å komme videre.
25:18.940 --> 25:21.940
Det ligger jo i hele dette opplegget.
25:21.940 --> 25:25.940
At her gir man dem hjemmelekse.
25:25.940 --> 25:31.940
Jeg gir pasientene verktøy i løpet av denne behandlingen,
25:31.940 --> 25:37.940
som de kan bruke senere, slik at de skal i mindre grad være avhengig av min empati,
25:37.940 --> 25:40.940
min forståelse og omsorg.
25:40.940 --> 25:42.940
Men jeg hjelper dem til å klare seg selv.
25:42.940 --> 25:45.940
Empati er viktig, tenker jeg også.
25:46.940 --> 25:52.940
Snakke om empatiet, og så gir du litt mer ansvar for at du kan være med på veien,
25:52.940 --> 25:55.940
men du gir dem råd, og så må de gjøre det.
25:55.940 --> 26:01.940
Følelsen av at man møter en empatisk lege er svært viktig for alliansen,
26:01.940 --> 26:02.940
så man skal ikke se bort fra den.
26:02.940 --> 26:04.940
Jeg setter det ut på spissen der.
26:04.940 --> 26:12.940
I den forstand at man kanskje har hatt for mye av den omsorgsfulle empatien
26:12.940 --> 26:18.940
og fokusert litt for lite på å gi dem verktøy slik at de skal klare seg selv.
26:18.940 --> 26:23.940
Det er grunnen til at jeg tenker rundt empatiet her.
26:23.940 --> 26:28.940
Men den følelsen av at jeg er der og vil dem vel,
26:28.940 --> 26:30.940
og skjønner at de har et problem,
26:30.940 --> 26:34.940
den må jeg selvfølgelig ta med meg videre i hele dette forløpet.
26:34.940 --> 26:36.940
Ellers så mister man det.
26:36.940 --> 26:38.940
Nå får jeg bare en digresjon, tror jeg.
26:38.940 --> 26:44.940
I motsikt med at du har nevnt medisiner, hvor du på en måte behandler det med medisiner,
26:44.940 --> 26:46.940
kontra kognitiv vatferdsterapi.
26:46.940 --> 26:49.940
Jeg hadde en student som har gått gjennom litteraturen på dette her,
26:49.940 --> 26:51.940
og sett hva som blir et tilbakefall.
26:51.940 --> 26:54.940
Da ser det ut som om du får kognitiv vatferdsterapi,
26:54.940 --> 27:02.940
så har du lært et eller annet som også hindrer at du får tilbakefall av depresjonen din,
27:02.940 --> 27:04.940
som jo er vanlig å få.
27:04.940 --> 27:07.940
Så det er jo en digresjon.
27:07.940 --> 27:09.940
Det er en veldig fin digresjon.
27:10.940 --> 27:13.940
Sokratiske spørsmål da, hvordan bruker du det?
27:13.940 --> 27:16.940
Hva tenker du er bra med det?
27:16.940 --> 27:20.940
Det er også en viktig del av den kognitiv vatferdsterapien.
27:20.940 --> 27:23.940
Ja, det er kjempeviktig, fordi gjennom disse spørsmålene,
27:23.940 --> 27:27.940
så får man jo pasientene til å reflektere over seg selv og sin egen situasjon,
27:27.940 --> 27:29.940
på en annen måte enn man gjør med,
27:29.940 --> 27:33.940
jeg forstår det her, og de vanlige spørsmålene for å få inn informasjon.
27:33.940 --> 27:38.940
Så det at man oppfører dem på en måte til å tenke gjennom
27:38.940 --> 27:46.940
hvordan de selv tenker og reagerer i gittesituasjoner,
27:46.940 --> 27:51.940
og ikke minst om det er en lur strategi.
27:51.940 --> 27:55.940
I stedet for å fortelle deg, det er ikke en lur strategi,
27:55.940 --> 27:57.940
dette er ikke lurt å gjøre.
27:57.940 --> 27:59.940
Sånn kan du ikke gjøre, det er ikke sånn du gjør.
27:59.940 --> 28:01.940
Hvis du skal bli deprimert, så må du gjøre sånn,
28:01.940 --> 28:04.940
eller du kan ikke gjøre sånn, det er ingen lur strategi.
28:04.940 --> 28:07.940
Så her blir det å løfte dette opp,
28:07.940 --> 28:10.940
å vise problemet, og så si ærlig,
28:10.940 --> 28:13.940
men da du var i den situasjonen,
28:13.940 --> 28:16.940
hva tenkte du da, jo du tenkte sånn og sånn,
28:16.940 --> 28:17.940
tror du det er riktig?
28:17.940 --> 28:20.940
I hvilken grad tror du dette representerer sannhet?
28:20.940 --> 28:24.940
Hvor mange prosent sant synes du dette er?
28:24.940 --> 28:27.940
Og hvorfor?
28:27.940 --> 28:29.940
Det er så spennende dette her,
28:29.940 --> 28:32.940
å høre hvordan man jobber som fastlege.
28:32.940 --> 28:36.940
Men jeg tenker også på den der kognitivholdningen,
28:36.940 --> 28:39.940
når vi underviser sammen, så snakker vi ofte om den kognitivholdningen.
28:39.940 --> 28:42.940
Og jeg tenker sånn at,
28:42.940 --> 28:45.940
det er jo en sokratisk litt nysgjerri,
28:45.940 --> 28:47.940
den skaper jo en veldig god allians i seg selv,
28:47.940 --> 28:49.940
tenker jeg, fordi du er nysgjerrig på et annet menneske,
28:49.940 --> 28:51.940
hva kan dette lære, hva har det lært,
28:51.940 --> 28:55.940
og gir veldig en god relasjon mellom
28:55.940 --> 28:58.940
terapeuten og pasienten også.
28:58.940 --> 29:02.940
Men et av de viktigste delene som fastlege,
29:02.940 --> 29:04.940
som jeg har tenkt på, kanskje kan være den der,
29:04.940 --> 29:07.940
hjelper det jeg holder på med nå deg,
29:07.940 --> 29:08.940
eller hjelper det ikke?
29:08.940 --> 29:10.940
Den har jeg tenkt veldig mye på.
29:10.940 --> 29:11.940
Har du noe tanke på det?
29:11.940 --> 29:13.940
For på slutten så er vi ofte på agendaen,
29:13.940 --> 29:16.940
når vi driver kognitiv adferdsterapi,
29:16.940 --> 29:17.940
hvordan var dette for deg?
29:17.940 --> 29:18.940
Tenker du at dette hjelper deg,
29:18.940 --> 29:20.940
eller tenker du at det ikke hjelper deg?
29:20.940 --> 29:22.940
Og den holdningen synes jeg er så fin,
29:22.940 --> 29:24.940
for den skulle vi hatt i hele medisinen,
29:24.940 --> 29:25.940
tenker jeg.
29:25.940 --> 29:29.940
Nå går jo kognitiv terapi inn i mange ulike spesialiteter,
29:29.940 --> 29:31.940
alt fra fysikalsk medisin til alzheimen,
29:31.940 --> 29:35.940
men at vi er sikre på at det vi gjør hjelper pasienten,
29:35.940 --> 29:39.940
at vi lager en kultur for pasienten,
29:39.940 --> 29:42.940
at det er ok å komme tilbakemelding på det som ikke fungerer.
29:42.940 --> 29:44.940
Har du noen sånne erfaringer?
29:44.940 --> 29:46.940
Jeg tenker på for eksempel,
29:46.940 --> 29:50.940
vi vet jo at mange bruker for mye medisin her,
29:50.940 --> 29:54.940
men jeg tror ikke vi som leger er flinke nok til å sjekke
29:54.940 --> 29:57.940
om den medisinen hjelper mot det den egentlig var ment til å hjelpe som.
29:57.940 --> 29:58.940
Skjønner du hvor jeg vil nå?
29:58.940 --> 29:59.940
Absolutt.
29:59.940 --> 30:02.940
Den tenker jeg er en veldig viktig del i medisin.
30:02.940 --> 30:04.940
Jeg har jo pleid alltid,
30:04.940 --> 30:06.940
når jeg har hatt pasienter i alle situasjoner,
30:06.940 --> 30:08.940
å spørre hva de forventer når de kommer til timen.
30:08.940 --> 30:11.940
Det er noe av det første man prøver å avdekke.
30:11.940 --> 30:12.940
Kartlegge.
30:12.940 --> 30:13.940
Ja, og kartlegge.
30:13.940 --> 30:17.940
Og særlig når man er i den situasjonen,
30:17.940 --> 30:21.940
der man skal inn og være en annen type terapeut for pasienten enn de er vant til,
30:21.940 --> 30:23.940
kanskje påventer han noe annet etterpå,
30:23.940 --> 30:25.940
som vi har avtalt på forhånd.
30:25.940 --> 30:31.940
Da vil jo nettopp den strukturen i den kognitive samtalen være viktig,
30:31.940 --> 30:33.940
hvor man starter med en status.
30:33.940 --> 30:35.940
Hvordan går det nå?
30:35.940 --> 30:38.940
Og der er det veldig naturlig å få inn oppfølgende spørsmål om,
30:38.940 --> 30:41.940
hva tenker du nå om vår relasjon og det vi holder på med?
30:41.940 --> 30:43.940
Synes du dette går riktig vei,
30:43.940 --> 30:45.940
eller synes du ikke dette fører noen vei?
30:45.940 --> 30:47.940
Hvordan ligger vi an i forhold til den henvisningen nå?
30:47.940 --> 30:49.940
Hvordan ligger vi an i forhold til sykmeldingen?
30:49.940 --> 30:53.940
Hvordan ligger vi an i forhold til å prøve antidepressiva?
30:53.940 --> 30:55.940
Sånn at man hele tiden har med seg det.
30:55.940 --> 30:56.940
Ja, ikke sant.
30:56.940 --> 31:06.940
Et annet element er jo at vi i almen praksis sitter med en veldig uselektert gruppe pasienter.
31:06.940 --> 31:08.940
Ikke sant?
31:08.940 --> 31:14.940
Vi er ganske sikre på at det dreier seg om depression,
31:14.940 --> 31:19.940
men det kan være komorbiditet og særlig proporsjonlighetsstruktur.
31:19.940 --> 31:25.940
Der har jeg gått inn i kognitive terapiløp noen ganger som ikke har ført frem,
31:25.940 --> 31:28.940
og som jeg tror kanskje jeg aldri skulle begynt på.
31:28.940 --> 31:32.940
Der er det også veldig viktig å spørre underveis.
31:32.940 --> 31:35.940
Hvordan dette går? Hvordan har dette virket på deg?
31:35.940 --> 31:37.940
Synes du dette går riktig retning?
31:37.940 --> 31:45.940
For der er det faktisk fort gjort å begynne på noe man kanskje skulle ha hatt fingeren av fate på.
31:45.940 --> 31:48.940
Ja, ikke sant? Det har vel alle vi som jobber med psykoterapi også erfart.
31:48.940 --> 31:54.940
Her var ikke den metoden det du skulle ha hatt nå.
31:54.940 --> 31:58.940
Da blir det enda viktigere at man får til tilbakemeldingen.
31:58.940 --> 32:02.940
Jeg har for eksempel hørt at den ABC-modellen er det teiteste jeg har hørt om.
32:02.940 --> 32:04.940
Da må ikke jeg bruke den videre på en måte.
32:04.940 --> 32:10.940
Hvis det er noe som treffer den pasienten med de plagene, så må jeg ikke bruke den.
32:10.940 --> 32:12.940
Da må jeg endre noe.
32:12.940 --> 32:17.940
Samtidig må man huske at samtaleterapi kan ha negative effekter.
32:17.940 --> 32:21.940
Det har vi også en egen episode på her i podkasten.
32:21.940 --> 32:24.940
Det er en yrkning, og det kan ha en negativ effekt.
32:26.940 --> 32:32.940
Er det noe vi ikke har snakket om nå? Vi må snart avslutte, Kim.
32:32.940 --> 32:37.940
Er det noen viktig aspekter du brenner inn for å fortelle om?
32:37.940 --> 32:43.940
Det vi ikke har snakket om, er bruk av teknologi.
32:43.940 --> 32:46.940
Det må vi snakke litt om også.
32:46.940 --> 32:53.940
Det er litt i mitt prosjekt også, hvor vi utvikler teknologi for blant annet ungdomsdepresjon.
32:53.940 --> 33:00.940
Kan ikke du si litt om hva du tenker om det prosjektet, og hva du vil utvikle av det?
33:00.940 --> 33:06.940
Helt kort i det prosjektet jobber vi med å utvikle såkalt samtalerobot for å gi god psykoedukasjon,
33:06.940 --> 33:09.940
blant annet til ungdom med depresjon.
33:09.940 --> 33:17.940
Jeg har i min praksis også brukt noen liknende samtaleroboter til voksne pasienter.
33:17.940 --> 33:24.940
En robot som heter Wobot, som er utviklet i utlandet, og som er en av de som fungerer bra.
33:24.940 --> 33:32.940
Det å kunne bruke en sånn samtalerobot til dem som hjemmeleker seg, synes jeg har fungert veldig fint.
33:32.940 --> 33:42.940
Den er også basert på CBT, og stiller spørsmål som går litt på hvordan du tenker i den situasjonen,
33:42.940 --> 33:44.940
da du sto opp i dag og ikke følte deg bra.
33:44.940 --> 33:48.940
Hvordan føler du deg i løpet av dagen? Så skal de svare på disse spørsmålene.
33:48.940 --> 33:53.940
Så kan vi gjennomgå dette sammen på terapiteamene.
33:53.940 --> 33:57.940
Det er særlig på de yngre voksne som er med i ungdom,
33:57.940 --> 34:02.940
de synes det er veldig motiverende å bruke denne teknologien,
34:02.940 --> 34:05.940
kanskje heller enn å få et ABC-skjema som de skal fylle ut for hånd.
34:05.940 --> 34:12.940
Ikke sant? De yngre er jo mer opptatt av teknologien også, tenker jeg.
34:12.940 --> 34:18.940
Men det er veldig morsomt å se hvordan denne kognitiv atterfersterpien sprer seg rundt i de nye mediene,
34:19.940 --> 34:25.940
med litt treningsprogrammer mot kognitive tankefeller og sånne ting som vi ikke har snakket så mye om,
34:25.940 --> 34:28.940
men som jeg snakket om i en annen episode.
34:28.940 --> 34:35.940
Ja, for det jeg snakket om er jo som en app, mens det finnes mange nettsider og mye god informasjon der ute,
34:35.940 --> 34:42.940
som blant annet gjøres mye i Australien, med modererte online-samtaler,
34:42.940 --> 34:46.940
hvor det er en moderator inne og så snakker de forskjellige syke med hverandre.
34:46.940 --> 34:48.940
De er mer inn mot psykose da.
34:48.940 --> 34:54.940
Men her skjer det veldig, veldig mye, veldig fort.
34:54.940 --> 34:59.940
Så vi må følge med. Kanskje vi må invitere deg tilbake når du har en sånn ...
35:02.940 --> 35:04.940
Nå kommer jeg ikke på hva det heter igjen.
35:04.940 --> 35:05.940
En sånn samtalerobot?
35:05.940 --> 35:06.940
Samtalerobot.
35:06.940 --> 35:07.940
Chatbot heter det.
35:07.940 --> 35:08.940
Ja, en chatbot, ja.
35:08.940 --> 35:13.940
Litt som å høre ordet chatbot, tenker jo, og nå skal jeg snakke med noe som jeg bruker når jeg skal snakke med banken min
35:13.940 --> 35:15.940
og få noen sens tilbake.
35:15.940 --> 35:20.940
Så vi utvikler noen prototyper som fungerer ganske bra.
35:20.940 --> 35:23.940
Wobbot er et godt eksempel på noe som fungerer ganske bra.
35:23.940 --> 35:33.940
Men forsker mest på hvordan ungdom forholder seg til en sånn kunstig, intelligent samtalepartner.
35:33.940 --> 35:37.940
Selv om man vet man blir lurt, så klarer man likevel å oppfatte dette som en bevissthet
35:37.940 --> 35:39.940
som noen som gir deg støtt og hjelper deg.
35:39.940 --> 35:41.940
Det er kjempeinteressant. Jeg snakker gjerne om det igjen.
35:41.940 --> 35:49.940
Jeg sitter her og tenker på det. Sånne digitale intervensjoner burde vi faktisk ha en egen psykopodd-episode på.
35:49.940 --> 35:52.940
For det finnes jo veldig mye her ute nå. Så det er veldig spennende.
35:52.940 --> 35:54.940
Det har vært veldig spennende å snakke med deg, Kim.
35:54.940 --> 35:56.940
Tusen takk for at jeg fikk komme.
35:56.940 --> 36:05.940
Så vil jeg avslutte da med å takke Morten Skoglund, Institutt for klinisk medisin, for det tekniske.
36:05.940 --> 36:07.940
Og så høres vi.