Lokal tjenesteutvikling -og innovasjon skjer gjennom ledelsesengasjement og samarbeid

Denne studien tar utgangspunkt i pågående offentlig debatt om at det er lite lokalt handlingsrom for lokal tjenesteutvikling innenfor rusrelaterte tjenester, - og at hovedårsaken til lokal «handlingslammelse» er å finne i helsepolitisk detaljstyring av disse tjenestene.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Det hevdes at forretningsinspirerte styringsmodeller i for stor grad vektlegger økonomisk kontroll og resultatmåling, og at dette fører til mindre interesse for kvalitetsutvikling i tjenesteytingen.

Ved hjelp av 23 intervjuer med tjenesteledere i de tre nordiske byene, Stavanger, Umeå og Århus, dokumenterer artikkelen omfattende lokal tjenesteutvikling, og at de viktigste betingelsene for innovasjon er ledelsesengasjement og tverrfaglig samarbeid i praksisfeltet.

I alle de tre bykommunene skjer tjenesteutviklingen i en hybridisert innovasjonsmodell som kombinerer New Public Management-inspirerte løsninger med faglig samarbeid i horisontale nettverk.

Resultatene viser at forretningsinspirerte løsninger i rustjenestene ikke nødvendigvis går utover hensynet til lokal faglighet og handlefrihet i utviklingsarbeidet.

Les mer i NAD nr. 3. – 2014

Publisert 19. aug. 2014 10:36 - Sist endret 19. aug. 2014 10:36