En refleksjonsmodell er et hjelpemiddel for å belyse en etisk utfordrende situasjon og sikre fremdrift under en refleksjonsprosess. SME-modellen er et slikt hjelpemiddel. Den finnes i ulike versjoner, hvor disse spørsmålene inngår:
- Hva er det etiske problemet?
- Hva er fakta i saken?
- Hvem er de berørte parter, og hva er deres syn og interesser?
- Hvilke verdier, etiske prinsipper, normer og lover er aktuelle?
- Hvilke relevante handlingsalternativer finnes?
- Helhetsvurdering
Historie
- SME-modellen har sitt navn etter Senter for medisinsk etikk, hvor modellen ble utviklet av Reidun Førde og Reidar Pedersen på 2000-tallet.
- Første gang publisert i manualen for kliniske etikk-komiteer fra 2007.
- Modellen er inspirert av arbeidet til de kliniske etikk-komiteene i Norge og andre lignende refleksjonsmodeller.
- "SME" kan også stå for "Systematisk modell for etikkrefleksjon".
Referanse
Bruk følgende referanse ved bruk av SME-modellen:
Lillemoen, L., Gjerberg, E. & Nortvedt, P. (2020). Refleksjon over klinisk-etiske dilemma. I M. Magelssen, R. Førde, L. Lillemoen & R. Pedersen (Red.) Etikk i helsetjenesten (s. 221-232). Gyldendal Akademisk.
Skjemaer
Under en etikkrefleksjon kan det noen ganger være ønskelig å skille mellom verdier og lover, altså legge til et eget trinn for lovverk. Det er ikke alltid nødvendig med helhetsvurdering som et eget punkt. SME-modellen finnes derfor i flere versjoner:
SME-modell 5 punkter: pdf - word
SME-modell 6 punkter: pdf - word
SME-modell 7 punkter: pdf - word
Ressurser
- Nettkurs i etikkrefleksjon - gratis nettkurs i hvordan gjennomføre en etikkrefleksjon ved bruk av SME-modellen.
- Etikkrefleksjon med SME-modellen – eksempel på utfylling Dette er en enkel undervisningsfilm for deg som allerede har noe kjennskap til SME-modellen for etikkdrøfting.
- Veileder til SME-modellen/sekstrinnsmodellen - utarbeidet av KS i samarbeid med SME. Skjema/kortversjon er også tilgjengelig
English version
- Define the ethical problem(s)
- Describe all facts
- Provide details of the parties involved
- Identify the values, ethical principles and laws at stake
- Based on the above, identify and discuss possible solutions of the case
- Conclusion, follow up and evaluation