Sosiale medier – et treffpunkt men også et potensielt dødelig nettverk?

En landsomfattende norsk studie om tidsbruk på sosiale medier og selvskading blant ungdom viser at sannsynligheten for selvskading er kraftig forhøyet blant dem som tilbringer 3 timer eller mer daglig på sosiale medier.

Bildet kan inneholde: himmel, oransje, gest, shorts, lykkelig.

Selvskading blant ungdom har økt i mange land, men få studier har vurdert mulige forklaringer. En forklaring kan være endringene i måten ungdom sosialiserer og spesielt den økte bruken av sosiale medier.

I studien "A nationwide study on time spent on social media and self-harm among adolescents” ledet av førsteamanuensis Anita J. Tørmoen ved NSSF, ble sammenhengen mellom siste års selvskading og tid brukt på sosiale medier, undersøkt med data fra en landsomfattende tverrsnittsundersøkelse (Ungdata). Her rapporterte 16,1% av elevene i 8-10.klasse og 1.klasse på videregående i Norge, å ha selvskadet det siste året. Blant dem som brukte mer enn 3 timer daglig på sosiale medier, var andelen betydelig høyere.

Selv etter også å ha kontrollert for andre faktorer, viser studien at sannsynligheten for selvskading var forhøyet blant dem som tilbrakte 3 timer eller mer daglig på sosiale medier. Siden selvskading er så vidt utbredt er dette en relativt sterk forhøyet effekt. Videre studier er nødvendig for å finne underliggende mekanismer, samt for å utvikle spissede tiltak for å forhindre en videre økning av selvskading.

-Det er behov for å skape gode samhandlings regler. De fleste av oss bruker sosiale medier, og ungdom spesielt, påpeker Tørmoen. Samtidig viser hun til tidligere funn fra Norge og internasjonalt, om at det er urovekkende at selvskading har økt kraftig hos ungdom.

Sett sammen med funnene i denne nye studien som viser at sammenhengen mellom tidsbruk på SoMe og selvskading er betydelig og at det er en 150% økt sannsynlighet for selvskading ved bruk av sosiale meider, er meget alvorlig idet selvskading er et så vidt utbredt fenomen.  Det er all grunn til å stoppe opp og bidra til å forebygge videre eskalering.

-Det er på høy tid å spre kunnskap om at dersom unge er eksponert for eller selv deler selvskading på sosiale medier kan de trenge å hjelpe hverandre til å få det bedre, og til å kommunisere på en tryggere måte om dette, sier Tørmoen.

Av Elma Secerovic
Publisert 15. nov. 2023 11:47 - Sist endret 15. nov. 2023 11:47