Forskningsprosjekt på internettbaserte programmer for røykeslutt tildelt forskningsmidler fra National Cancer Institute i USA

SERAF-forsker Håvar Brendryen er sammen med andre tildelt forskningsmidler fra National Cancer Institute i USA for å finne ut om det å legge til bruk av tekstmeldinger og automatiserte telefonsamtaler (IVR) øker gjennomføring og effekt av internettbaserte programmer for røykeslutt.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Leder og initiativtaker for prosjektet er Dr. Brian Danaher.

Danaher er seniorforsker ved Prevention Science Institute, og har over flere tiår forsket på røykeslutt og på avvenning med hjelp av internettprogrammer.

Brendryen ble invitert inn i prosjektet i 2009 på bakgrunn av artikler han har skrevet som nettopp handlet om bruk av internett og mobiltelefon til røykeavvenning.

Siden har de revidert søknaden flere ganger før de rundt juletider kom gjennom nåløyet. Å få forskningsmidler på en såkalt RO1 søknad henger høyt, bemerker Brendryen.

Prosjektet starter våren 2013 og vil vare i fire år. Brendryen sier de for det meste vil samarbeide over epost og skype, men at det også er satt av penger til reiser over dammen.

Allerede i juni samles forskergruppa til idésmie i Eugene, Oregon, for å planlegge det nye røykesluttprogrammet og fastlegge detaljene rundt hvordan forskningen skal utføres.

Lenker til Brendryens tidligere artikler om internett og mobiltelefon til røykeavvenning:

Publisert 19. apr. 2013 12:35 - Sist endret 22. nov. 2023 14:45