Hvordan forebygge generasjonsoverføring av rusproblemer?

PhD-student ved SERAF, Eli Marie Wiig, har dybdeintervjuet rusavhengige spedbarnsmødre som selv har vokst opp i hjem med rusproblemer, om hvilke utfordringer de står overfor når det gjelder å ta vare på barna sine.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

I tillegg til det å bli mamma når en har mangelfulle erfaringer med gode rollemodeller for foreldrerollen, må de også klare å holde seg unna rusmidler. Samtidig trenger de å bearbeide traumer fra egen oppvekst.

Mange har levd hele livet på siden av samfunnet og mangler et rusfritt sosialt nettverk, i tillegg til at de verken har utdanning eller jobb, og må starte på nytt.

Dette gir implikasjoner for helse-/sosialfaglig arbeid. Familiene trenger både langvarig behandling og tett oppfølging i hjemmet og nærmiljøet i mange år.

Medforfattere er Dr.psychol. Bente Storm Haugland, PhD Astrid Halsa og PhD-student Siv Merethe Myhra.

Artikkelen kalt «Substance-dependent women becoming mothers: breaking the cycle of adverse childhood experiences” er nå tilgjengelig som «early view» i Child & Family Social Work og fås tilsendt ved henvendelse til eli.marie.wiig@borgestadklinikken.no.

Publisert 30. okt. 2014 10:01 - Sist endret 30. okt. 2014 10:01