Midler fra Justis- og beredskapsdepartementet til SERAF

PriSUD-prosjektet ved SERAF er tildelt midler fra Justis- og beredskapsdepartementet

Bildet kan inneholde: smil, ansiktsuttrykk, erme, moro, lykkelig.

Fra venstre: Anne Bukten (SERAF), Johan Lothe (WayBack), Torill Tverborgvik (SERAF) og Katja Nilsen (WayBack)

Justis- og beredskapsdepartementet utlyste i høst 3 millioner kroner til en FoU om kriminalomsorg og velferdstjenester i Norge. PriSUD-gruppen ved Senter for rus- og avhengighetsforskning ved Universitetet i Oslo fikk tildelingen og skal sommeren 2024 levere rapporten fra prosjektet «Levekår, rus og psykisk helse blant domfelte» til departementet.

Prosjektet er delt inn i tre deler, der del 1 og 2 er rene registerstudier omhandlende alle domfelte i Norge de siste 20 år. Her vil fokus være på trender og endringer over tid, blant annet rus-diagnoser og andre psykiske lidelser, gjeld, arbeidsmarkedstilknytting og tilbakefall til kriminalitet.

Prosjektets tredje del er en anonym spørreskjemaundersøkelse blant løslatte. Denne blir laget og utført i tett samarbeid med WayBack-stiftelsen og handler om de løslattes egen vurdering av behov for og mottatt tilbud om behandling, støtte og oppfølging både under straffegjennomføringen og etter løslatelse. PriSUD-gruppens tette samarbeid med WayBack er essensielt for å få til en god datainnsamling i denne delen av prosjektet.

Prosjektleder blir Anne Bukten, og Torill Tverborgvik er hovedforsker. Marianne Riksheim Stavseth er med som databehandler og statistiker, mens Katja Nielsen og Johan Lothe er med i prosjektgruppen fra WayBack. Vi har videre med oss en bred referansegruppe som vil sikre solid faglig tyngde inn i prosjektet.

Følg prosjektet på www.prisud.no!

Publisert 29. des. 2022 11:51 - Sist endret 6. jan. 2023 11:14