English version of this page

Bruk infrastruktur til å løfte forskningen din

NCMM og Det medisinske fakultet inviterer deg til et møte med ti infrastrukturer. Her får du vite hvordan blant andre Stenmark- og Mosergruppene bruker infrastruktur i sin forskning.

Bildet kan inneholde: hjul, dekk, kunst, font, samfunnet.

Illustrasjonsbilde: Colourbox.com

Nå som vi sakte beveger oss ut av covid-19-pandemien har vi erfart hvor viktig samarbeidet innen forskning og innovasjon er.

Du som er forsker kan nå bli med på et seminar hvor du vil lære om forskningsinfrastruktur fra en rekke anerkjente forskere, fra blant andre gruppene til Harald Stenmark og Edvard Moser.

Seminaret finner sted på Zoom 23. juni kl 1400-1600. Påmelding finner du nederst.

Portrettbilde av Janna Saarela
NCMMs leder Janna Saarela. Foto: UiO.

Denne typen infrastruktur er fasiliteter som hjelper deg med ressurser og tjenester innen forskning, innovasjon og samarbeid. De kan også tilby tjenester utover forskning, for eksempel utdanning eller offentlige tjenester, og kan være ensidige, distribuerte eller virtuelle.

Opplæring i verdensklasse

– Nettverkene av forskningsinfrastrukturer over hele Europa gir opplæring i verdensklasse for en ny generasjon forskere og ingeniører og fremmer tverrfaglig samarbeid, sier Janna Saarela.

Hun er direktør ved Norsk senter for molekylærmedisin, og har erfaring fra forskningsinfrastrukturer i både Finland og Norge.

Forskningsdekanen anbefaler webinaret

I medisinsk forskning er du ofte avhengig av tilgang til et godt beskrevet prøvemateriale og avansert teknisk utstyr eller metodikk. Enten for å undersøke prøvene eller for å lage verktøy og modellsystemer. Når du har fått resultatene, trenger du gjerne bioinformatiske eller andre metoder for å se etter mønstre i dataene.

Prodekan for forskning, Jens Petter Berg sier:

Bildet kan inneholde: Offisielt, Eldre, Business.
Prodekan for forskning, Jens Petter Berg, oppfordrer alle forskere til å få med seg webinaret. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

– Det er uoverkommelig for en enkelt forsker å være i fronten på alle disse områdene samtidig.

Dette webinaret gir forskerne en kjapp oversikt over 10 sentrale infrastrukturer for medisinsk forskning.

– Det er flott at EATRIS har tatt initiativ til webinaret. EATRIS har da også som mål å koble infrastrukturer og andre ressurser med forskere som har bruk for nettopp disse i sin translasjonsforskning, fortsetter han.

Jens Petter Berg har selv deltatt i prosjekter som har benyttet forskningsinfrastrukturer for genekspresjon og sett den enorme mengden med data som produseres når for eksempel monocytter stimuleres med endotoksiner.

– Da er det godt å få hjelp fra bioinformatikere for å sortere data og tolke hva de betyr. Berg avslutter med en oppfordring:

Jeg anbefaler webinaret og mener at det vil være nyttig for deg som ser etter nye muligheter og samarbeidspartnere for å få gjennomført prosjektet ditt.

Webinaret vil gi deg informasjon om tjenestene til ti ulike infrastrukturer innen medisin og livsvitenskap. Noen er sentrert rundt en spesifikk teknikk eller et instrument, og andre tilbyr utdannelse, nettverk, støtte til forskningssøknader, biobankmateriale, dataredskaper eller kliniske forsøk.

Etter webinaret vil du motta en kontaktliste slik at du kan ta direkte kontakt med en eller flere infrastrukturer for oppfølgingsspørsmål og å motta nyttig hjelp til ditt prosjekt.

Registrer deg her

Av Thomas Olafsen