Stefan Schauber

Førsteamanuensis - Avdeling for atferdsmedisin
Bilde av Stefan Schauber
English version of this page
Telefon +47 22850225
Rom 354
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalleen 21 Hus C plan 1 0349 Oslo
Postadresse Postboks 1111 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Jeg er interessert i målinger av komplekse ferdigheter innen helseprofesjonene. Med det mener jeg først og fremst klinisk kunnskap, tenkning og resonnement, men også kommunikasjon og praktiske ferdigheter. På den ene siden kan denne forskningen bidra til bedre eksamener i helsefaglige studier. På den andre er jeg interessert i diagnosefeil, her jobber jeg sammen med kollegaer fra Inselspital i Bern

Hvordan kan psykometrisk forskning bidra til bedre utdanning og læring?

Jeg har jobbet med rapportering av resultater fra standardiserte tester siden 2009. Hovedsakelig i høyere utdanning, og mer spesifikt innen medisinstudiet. Fra mitt perspektiv er slike tilbakemeldinger viktige for at testene (og eksamener) skal være nyttig for alle som deltar i prosessen. Det er viktig at lærerne, elever, og — i skolen — foreldrene, får lett tilgjengelig informasjon.

CEMO - Senter for pedagogiske målinger

Jeg er tilknyttet Center for Educational Measurement (CEMO) ved UV der jeg også har mitt kontor. 

Jeg jobber med kvalitetssikring av eksamener

En del av jobben min er å bidra til at eksamener på Det medisinske fakultet forsetter å være så gode som de er i dag. Jeg er involvert i å lage teststatistiske (psykometriske) rapporter som blir brukt av eksamenskommisjonene til å sjekke om oppgavene «fungerte» som de skulle. Meningen er å ta faktabaserte avgjørelser om enkle spørsmål. For eksempel kan det gi et grunnlag for å vurdere om et spørsmål skal bli tatt ut av en eksamen, om selve eksamenen var usedvanlig vanskelig osv. Ikke minst er en slik tilbakemelding også viktig for å se om studentene faktisk klarer det faglige nivået de skal nå, og om det som er viktig å kunne også er lett å få til for de enkelte studentene.

Bakgrunn

Jeg studerte psykologi i Berlin, Tyskland. Etter studiet begynte jeg å jobbe på et av Europas største universitetssykehus, det kjente Charite – Universitätsmedizin Berlin. Der jobbet jeg i seks år med spørsmål om vurdering av kliniske kompetanser. Jeg hadde ansvaret for et rapporteringssystem i den tyske «Progress Test Medizin». Den testen blir brukt til å måle studentenes kunnskapsutvikling gjennom studiet, og den gangen var det omtrent 12.000 medisinstudenter fra Tyskland og Østerrike som deltok to ganger i året. I 2015 begynte jeg å jobbe hos Centre for Educational Measurement (CEMO) på Det utdanningsvitenskapelige fakultet, i et felles prosjekt med Det medisinske fakultet om kvalitetssikring av eksamener.

Formidling og debatt

Vi må satse på en sterk universitetspedagogikk, 3. mars 2023

Bedre eksamener, nå! forskerforum.no, 15. des. 2021

Slik er den gode eksamensoppgåva i medisin. forskning.no, 18. okt 2018

Han skal lage dei perfekte eksamensoppgåvene. forskning.no, 12. sep. 2018

Måler kvaliteten i eksamensoppgåver og karakterar. Uniforum, 19. des. 2016

Publikasjoner

  • Mahler, Daniela; Bock, Denise; Schauber, Stefan & Harms, Ute (2024). Using longitudinal models to describe preservice science teachers’ development of content knowledge and pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 144. doi: 10.1016/j.tate.2024.104583.
  • Schauber, Stefan; Olsen, Anne Olaug; Werner, Erik Lønnmark & Magelssen, Morten (2024). Inconsistencies in rater-based assessments mainly affect borderline candidates: but using simple heuristics might improve pass-fail decisions. Advances in Health Sciences Education. ISSN 1382-4996. doi: 10.1007/s10459-024-10328-0.
  • Schauber, Stefan & Stensløkken, Kåre-Olav (2023). No knowledge gap in human physiology after remote teaching for second year medical students throughout the Covid-19 pandemic. BMC Medical Education. ISSN 1472-6920. 23(1). doi: 10.1186/s12909-023-04959-x. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wespi, Rafael; Birrenbach, Tanja; Schauber, Stefan; Manser, Tanja; Sauter, Thomas C. & Kämmer, Juliane E. (2023). Exploring objective measures for assessing team performance in healthcare: an interview study. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 14. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1232628. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haukedal, Christiane; Wie, Ona Bø; Schauber, Stefan & Torkildsen, Janne von Koss (2023). Children With Developmental Language Disorder Have Lower Quality of Life Than Children With Typical Development and Children With Cochlear Implants. Journal of Speech, Language and Hearing Research. ISSN 1092-4388. 66(10), s. 3988–4008. doi: 10.1044/2023_JSLHR-22-00742. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kämmer, Juliane E.; Ernst, Karin; Grab, Kim; Schauber, Stefan; Hautz, Stefanie C. & Penders, Dorothea [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Collaboration during the diagnostic decision-making process: When does it help? Journal of Behavioral Decision Making. ISSN 0894-3257. doi: 10.1002/bdm.2357. Fulltekst i vitenarkiv
  • Larsen, Linda; Schauber, Stefan; Holt, Tonje & Helland, Maren Sand (2023). Longitudinal Covid-19 effects on child mental health: vulnerability and age dependent trajectories. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health (CAPMH). ISSN 1753-2000. 17. doi: 10.1186/s13034-023-00652-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Marcin, Thimo; Lüthi, Ailin; Graf, Ronny R; Krummrey, Gert; Schauber, Stefan & Breakey, Neal [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Is language an issue? Accuracy of the German computerized diagnostic decision support system ISABEL and cross-validation with the English counterpart. Diagnosis. ISSN 2194-8011. doi: 10.1515/dx-2023-0047.
  • Marcin, Thimo; Hautz, Stefanie C.; Singh, Hardeep; Zwaan, Laura; Schwappach, David & Krummey, Gert [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2023). Effects of a computerised diagnostic decision support tool on diagnostic quality in emergency departments: Study protocol of the DDx-BRO multicentre cluster randomised cross-over trial. BMJ Open. ISSN 2044-6055. 13(3). doi: 10.1136/bmjopen-2023-072649.
  • Brinchmann, Ellen Irén; Røe-Indregård, Hanne; Karlsen, Jannicke; Schauber, Stefan & Hagtvet, Ragna Bente Eriksen (2023). The linguistic complexity of adult and child contextualized and decontextualized talk. Child Development. ISSN 0009-3920. s. 1–13. doi: 10.1111/cdev.13932. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ehrhard, Simone; Gautschi, Dominic; Eyb, Vicky; Schauber, Stefan; Ricklin, Meret E. & Klukowska-Rötzler, Jolanta [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Use of epinephrine in anaphylaxis: a retrospective cohort study at a Swiss university emergency department. Swiss Medical Weekly. ISSN 1424-7860. 153. doi: 10.57187/smw.2023.40065. Fulltekst i vitenarkiv
  • Larsen, Linda; Hjetland, Hanne Næss & Schauber, Stefan (2022). A longitudinal investigation of letter-name knowledge in a semi-transparent orthography. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2022.2116485. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haukedal, Christiane Lingås; Wie, Ona Bø; Schauber, Stefan; Lyxell, Björn; Fitzpatrick, Elizabeth & Torkildsen, Janne von Koss (2022). Social communication and quality of life in children using hearing aids. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology. ISSN 0165-5876. 152, s. 1–11. doi: 10.1016/j.ijporl.2021.111000. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kämmer, Juliane E.; Schauber, Stefan Kilian; Hautz, Stefanie C.; Stroben, Fabian & Hautz, Wolf E. (2021). Differential diagnosis checklists reduce diagnostic error differentially: a randomized experiment. Medical Education. ISSN 0308-0110. doi: 10.1111/medu.14596. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schauber, Stefan Kilian; Hautz, Stefanie C.; Kämmer, Juliane E.; Stroben, Fabian & Hautz, Wolf E. (2021). Do different response formats affect how test takers approach a clinical reasoning task? An experimental study on antecedents of diagnostic accuracy using a constructed response and a selected response format. Advances in Health Sciences Education. ISSN 1382-4996. 26, s. 1339–1354. doi: 10.1007/s10459-021-10052-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hautz, Wolf E.; Sauter, Thomas C.; Hautz, Stefanie C.; Kämmer, Juliane E.; Schauber, Stefan Kilian & Birrenbach, Tanja [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). What determines diagnostic resource consumption in emergency medicine: Patients, physicians or context? Emergency Medicine Journal. ISSN 1472-0205. 37, s. 546–551. doi: 10.1136/emermed-2019-209022.
  • Schauber, Stefan Kilian & Hecht, Martin (2020). How sure can we be that a student really failed? On the measurement precision of individual pass-fail decisions from the perspective of Item Response Theory. Medical Teacher. ISSN 0142-159X. 42(12), s. 1374–1384. doi: 10.1080/0142159X.2020.1811844. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hautz, Wolf E.; Sauter, Thomas C.; Exadaktylos, Aristomenis; Krummrey, Gert; Schauber, Stefan Kilian & Müller, Martin (2020). Barriers to seeking emergency care during the COVID-19 pandemic may lead to higher morbidity and mortality – a retrospective study from a Swiss university hospital. Swiss Medical Weekly. ISSN 1424-7860. doi: 10.4414/smw.2020.20331.
  • Karay, Yassin; Reiss, Birger & Schauber, Stefan Kilian (2020). Progress testing anytime and anywhere – Does a mobile-learning approach enhance the utility of a large-scale formative assessment tool? Medical Teacher. ISSN 0142-159X. doi: 10.1080/0142159X.2020.1798910. Fulltekst i vitenarkiv
  • Felicitas-Maria, Lahner; Schauber, Stefan Kilian; Andrea Carolin, Lövald; Roger, Kropf; Sissel, Guttormsen & Martin R., Fischer [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Measurement precision at the cut score in medical multiple choice exams: Theory matters. Perspectives on Medical Education. ISSN 2212-2761. doi: 10.1007/s40037-020-00586-0. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wie, Ona Bø; Torkildsen, Janne von Koss; Schauber, Stefan Kilian; Busch, Tobias & Litovsky, Ruth (2020). Long-term language development in children with early simultaneous bilateral cochlear implants. Ear and Hearing. ISSN 0196-0202. 41(5), s. 1294–1305. doi: 10.1097/AUD.0000000000000851. Fulltekst i vitenarkiv
  • Larsen, Linda Paarup Neigaard; Schauber, Stefan Kilian; Kohen, Saskia; Nickels, Lyndsey & McArthur, Genevieve (2020). Children’s knowledge of single- and multiple-letter grapheme-phoneme correspondences: An exploratory study. Early Childhood Research Quarterly. ISSN 0885-2006. 51, s. 379–391. doi: 10.1016/j.ecresq.2019.12.001. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hautz, Wolf E.; Kämmer, Juliane E.; Hautz, Stefanie C.; Sauter, Thomas C.; Zwaan, Laura & Exadaktylos, Aristomenis [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2019). Diagnostic error increases mortality and length of hospital stay in patients presenting through the emergency room. Scandinavian Journal of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine. ISSN 1757-7241. 27(1), s. 1–12. doi: 10.1186/s13049-019-0629-z. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hautz, Wolf E.; Schubert, Sebastian; Schauber, Stefan Kilian; Kunina-Habenicht, Olga; Hautz, Stefanie C. & Kämmer, Juliane E. [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Accuracy of self‐monitoring: does experience, ability or case difficulty matter? Medical Education. ISSN 0308-0110. 53(7), s. 735–744. doi: 10.1111/medu.13801. Fulltekst i vitenarkiv
  • Freytag, Julia; Stroben, Fabian; Hautz, Wolf E.; Schauber, Stefan Kilian & Kämmer, Juliane E. (2019). Rating the quality of teamwork—a comparison of novice and expert ratings using the Team Emergency Assessment Measure (TEAM) in simulated emergencies . Scandinavian Journal of Trauma, Resuscitation and Emergency Medicine. ISSN 1757-7241. 27(1). doi: 10.1186/s13049-019-0591-9.
  • Karay, Yassin & Schauber, Stefan Kilian (2018). A validity argument for progress testing: Examining the relation between growth trajectories obtained by progress tests and national licensing examinations using a latent growth curve approach. Medical Teacher. ISSN 0142-159X. 40(11), s. 1123–1129. doi: 10.1080/0142159X.2018.1472370. Fulltekst i vitenarkiv
  • Brunk, Irene; Schauber, Stefan Kilian & Georg, Waltraud (2017). Do they know too little? An inter-institutional study on the anatomical knowledge of upper-year medical students based on multiple choice questions of a progress test. Annals of Anatomy. ISSN 0940-9602. 209, s. 93–100. doi: 10.1016/j.aanat.2016.09.004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Schauber, Stefan Kilian; Hecht, Martin & Nouns, Zineb M. (2017). Why assessment in medical education needs a solid foundation in modern test theory. Advances in Health Sciences Education. ISSN 1382-4996. 23(1), s. 217–232. doi: 10.1007/s10459-017-9771-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hautz, Stefanie C.; Schuler, Luca; Kämmer, Juliane E.; Schauber, Stefan Kilian; Ricklin, Meret E. & Sauter, Thomas C. [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2016). Factors predicting a change in diagnosis in patients hospitalised through the emergency room: A prospective observational study. BMJ Open. ISSN 2044-6055. 6:e011585(5). doi: 10.1136/bmjopen-2016-011585.
  • Schauber, Stefan Kilian; Hecht, Martin; Nouns, Zineb; Kuhlmey, Adelheid & Dettmer, Susanne (2015). The role of environmental and individual characteristics in the development of student achievement: a comparison between a traditional and a problem-based-Learning curriculum. Advances in Health Sciences Education. ISSN 1382-4996. 20, s. 1033–1052. doi: 10.1007/s10459-015-9584-2.

Se alle arbeider i Cristin

  • Zitzmann, Steffen; Machts, Nils; Hübner, Nicolas; Schauber, Stefan; Möller, Jens & Lindner, Christoph (2023). The Yet Underestimated Importance of Communicating Findings from Educational Trials to Teachers, Schools, School Authorities, or Policy Makers (Comment on Brady et al. (2023)). Educational Psychology Review. ISSN 1040-726X. doi: 10.1007/s10648-023-09776-8.
  • Schauber, Stefan; Holt, Tonje & Helland, Maren Sand (2022). Child and adolescent mental health during Covid-19: Results from a Norwegian longitudinal study.
  • Schauber, Stefan; Holt, Tonje & Helland, Maren Sand (2022). Child Mental Health and Wellbeing During Covid-19: A Focus on Children’s Self-Report.
  • Brinchmann, Ellen Irén; Røe-Indregård, Hanne; Karlsen, Jannicke; Schauber, Stefan & Hagtvet, Ragna Bente Eriksen (2021). Linguistic Qualities of Child and Teacher Contextualized and Decontextualized Talk.
  • Schauber, Stefan Kilian & Hecht, Martin (2020). Reply to Jiang et al. Medical Teacher. ISSN 0142-159X. doi: 10.1080/0142159X.2020.1834932.
  • Larsen, Linda; Hjetland, Hanne Næss & Schauber, Stefan Kilian (2018). The development of letter-name knowledge in Norwegian 4-6-year-old children.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. okt. 2018 11:28 - Sist endret 3. apr. 2024 10:53