Faglige interesser
Jeg er interessert i målinger av komplekse ferdigheter innen helseprofesjonene. Med det mener jeg først og fremst klinisk kunnskap, tenkning og resonnement, men også kommunikasjon og praktiske ferdigheter. På den ene siden kan denne forskningen bidra til bedre eksamener i helsefaglige studier. På den andre er jeg interessert i diagnosefeil, her jobber jeg sammen med kollegaer fra Inselspital i Bern.
Hvordan kan psykometrisk forskning bidra til bedre utdanning og læring?
Jeg har jobbet med rapportering av resultater fra standardiserte tester siden 2009. Hovedsakelig i høyere utdanning, og mer spesifikt innen medisinstudiet. Fra mitt perspektiv er slike tilbakemeldinger viktige for at testene (og eksamener) skal være nyttig for alle som deltar i prosessen. Det er viktig at lærerne, elever, og — i skolen — foreldrene, får lett tilgjengelig informasjon.
CEMO - Senter for pedagogiske målinger
Jeg er tilknyttet Center for Educational Measurement (CEMO) ved UV der jeg også har mitt kontor.
Jeg jobber med kvalitetssikring av eksamener
En del av jobben min er å bidra til at eksamener på Det medisinske fakultet forsetter å være så gode som de er i dag. Jeg er involvert i å lage teststatistiske (psykometriske) rapporter som blir brukt av eksamenskommisjonene til å sjekke om oppgavene «fungerte» som de skulle. Meningen er å ta faktabaserte avgjørelser om enkle spørsmål. For eksempel kan det gi et grunnlag for å vurdere om et spørsmål skal bli tatt ut av en eksamen, om selve eksamenen var usedvanlig vanskelig osv. Ikke minst er en slik tilbakemelding også viktig for å se om studentene faktisk klarer det faglige nivået de skal nå, og om det som er viktig å kunne også er lett å få til for de enkelte studentene.
Bakgrunn
Jeg studerte psykologi i Berlin, Tyskland. Etter studiet begynte jeg å jobbe på et av Europas største universitetssykehus, det kjente Charite – Universitätsmedizin Berlin. Der jobbet jeg i seks år med spørsmål om vurdering av kliniske kompetanser. Jeg hadde ansvaret for et rapporteringssystem i den tyske «Progress Test Medizin». Den testen blir brukt til å måle studentenes kunnskapsutvikling gjennom studiet, og den gangen var det omtrent 12.000 medisinstudenter fra Tyskland og Østerrike som deltok to ganger i året. I 2015 begynte jeg å jobbe hos Centre for Educational Measurement (CEMO) på Det utdanningsvitenskapelige fakultet, i et felles prosjekt med Det medisinske fakultet om kvalitetssikring av eksamener.
Formidling og debatt
Vi må satse på en sterk universitetspedagogikk, 3. mars 2023
Bedre eksamener, nå! forskerforum.no, 15. des. 2021
Slik er den gode eksamensoppgåva i medisin. forskning.no, 18. okt 2018
Han skal lage dei perfekte eksamensoppgåvene. forskning.no, 12. sep. 2018
Måler kvaliteten i eksamensoppgåver og karakterar. Uniforum, 19. des. 2016