English version of this page

MonKeyMed - Monitorering av nøkkelindikatorer ved Det medisinske fakultet

MonKeyMed er et kvalitetsforbedringsprosjekt på Det medisinske fakultet. Vi skal etablere et system for å monitorere og forbedre læringsmiljøet, og studere effekten av våre tiltak.

Om prosjektet

Læringsmiljø

God opplæring av medisinstudenter er viktig for å ivareta kvaliteten i den norske helsetjenesten. Læringsmiljøet på Det medisinske fakultet påvirker hvor godt studentene lærer og presterer. Uheldigvis har årlige målinger fra Studiebarometeret (25% respondenter) rapportert en jevnlig nedgang i studentenes vurdering av læringsmiljøet fra 3.6 til 3.4 mellom 2018 og 2022.

Spørreundersøkelser som Studiebarometeret er de eneste styringstallene Det medisinske fakultet har å se til for å vurdere kvalitetstiltak, men disse er dessverre sjeldne målinger med lav responsrate. Det er derfor usikkert om studentene er mindre tilfreds med læringsmiljøet, eller om nedgangen skyldes tilfeldigheter. Disse generelle spørsmålene beskriver heller ikke hvilke aspekter av læringsmiljøet som kan bedres, eller hva som er mulige tiltak institusjonen kan innføre for å bedre situasjonen. For å drive kontinuerlig kvalitetsforbedring er det derfor nødvendig med et system for å monitorere læringsmiljøet ved Det medisinske fakultet.

Teamarbeid

Verdens Helseorganisasjon beskriver i sin pasientsikkerhetsrapport at helsearbeidere som har gode teamferdigheter, oppnår bedre pasientsikkerhet. Dette er i økende grad en viktig ferdighet for leger, som jobber i et stadig mer integrert og tverrfaglig helsevesen. I dette kvalitetsstudiet ønsker vi derfor å estimere effekten av teamarbeidsundervisning på teamferdigheter.

For å forbedre læringsmiljøet og øke kompetansen på teamarbeid innførte institusjonen et to-dagers seminar for alle nye medisinstudenter høsten 2019, hvor de fikk gjennomgående opplæring i teamarbeid (TEAM-seminar). Målet var å styrke studentenes teamegenskaper, og bedre læringsmiljøet.

Til tross for at studentene ga positive tilbakemeldinger til seminaret på slutten av semesteret, er det ukjent om et slikt seminar påvirker positivt på læringsmiljøet. Det er også usikkert om effekten av undervisningen gir vedvarende teamarbeidsegenskaper gjennom medisinstudiet. Dermed er det uvisst om tiltakene institusjonen har iverksatt bør opprettholdes, eller om andre tiltak bør innføres.

Formål

Dette er et kombinert kvalitetsforbedring- og forskningsprosjekt hvor formålene er tredelt. Formålet med prosjektet er:

1) Etablere et system for å monitorere og evaluere medisinstudentenes læringsmiljø ved Det medisinske fakultet med intensjon om å kontinuerlig forbedre læringsmiljøet

2) Estimere effekten av teamarbeid-undervisning på teamferdigheter, og sammenhengen mellom teamferdigheter, læringsmiljøet og akademisk prestasjon.

3) Identifisere hvilke statistiske metoder som bør brukes i læringsanalyse ved Det medisinske fakultet.

Finansiering

Dette prosjektet finansieres av Avdeling for atferdsmedisin og Senter for bærekraft i helseutdanningene (SHE). SHE er finanisert av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, og Universitetet i Oslo.

Utvalgte publikasjoner

Studentoppgaver

Teamwork in Medical Education: A Scoping Review. Ugur, Mert & Torjusen, Maren Øglænd. Universitetet i Oslo, Institutt for medisinske basalfag, Avdeling for atferdsmedisin. (2021). DOI: 10852/86306.

Teambygging ved studiestart for medisinstudenter ved Universitetet i Oslo. Heier, Oda Marie Baumann & Ulvang, Emilie Helene Solli. Universitetet i Oslo, Institutt for medisinske basalfag, Avdeling for atferdsmedisin. (2021).

Emneord: læringsmiljø, teamarbeid, læringsanalyse
Publisert 18. okt. 2021 15:11 - Sist endret 11. mars 2024 12:07