Amanda er ungdomsdelegat til Verdens helseforsamling

Medisinstudent Amanda Hylland Spjeldnæs skal representere norsk ungdom i den norske delegasjonen og i Verdens helseforsamling, WHOs høyest besluttende organ.

Bilde av Amanda Hylland Spjeldnæs

22.-28. mai vil Amanda Hylland Spjeldnæs representere norsk ungdom under Verdens helseforsamling i Genève. Foto: Privat.

25. mars, på Amandas 23-årsdag, fikk hun den gledelige beskjeden om at Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) hadde valgt henne som norsk ungdomsdelegat. Hun ble nominert til vervet av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom der hun er 1. nestleder.

Har valgt tre hovedsaker

Hun har, med innspill fra LNU sine medlemmer, valgt tre saker å fokusere på under årets forsamling: fordelingen av legemidler, flyktninghelse og klima.

- Jeg mener at disse tre sakene er noe av det viktigste i global helse-feltet nå. Koronapandemien viste at vaksiner ofte ikke når de som trenger dem mest først, så vi ser at det er behov for internasjonale mekanismer som sørger for rettferdig legemiddelfordeling.

Krigene i for eksempel Ukraina og Palestina sender stadig mennesker på flukt, de har også behov for bærekraftige helsetjenester. Og klimaforandringer som temperaturøkning og ekstremvær blir mer dramatiske og gir større trusler for liv og helse.

Gjennom vervet ønsker hun å samarbeide med ungdomsdelegater og medisinstudenter fra andre land som også skal på helseforsamlngen. - Jeg ønsker å oppfordre til ungdomsdeltakelse i politiske diskusjoner om global helse, blant annet ved å spre kunnskap fra feltet og erfaringer fra forsamlingen til barn og unge i Norge.

Feltarbeid i flyktningeleir har økt engasjementet for global helsepolitikk

Amanda brenner for global helse og tar 4. året av medisinstudiet på forskerlinjen der hun har valgt å arbeide med et prosjekt om antibiotikabruk i en palestinsk flyktningleir i Libanon.

- Jeg kom nettopp hjem fra et seks måneders feltarbeid i Beirut og bidrar i det større FAR-prosjektet ved Institutt for helse og samfunn. Dette er et tverrfaglig prosjekt som ser på hvordan det globale antibiotikamarkedet er i rask endring med stadig mer produksjon i den globale sør. Målet er å inspirere til mer bærekraftig og lokalt forankret bruk av antibiotika for å redusere antibiotikaresistens, forteller hun.

- Feltarbeidet i Beirut har gjort meg mer bevisst over privilegiene jeg har som norsk ungdom, og ansvaret det bærer med seg om å jobbe for bedre global helsepolitikk.

Om Verdens helseforsamling

Forsamlingen er det øverste styrende organet til Verdens helseorganisasjon (WHO). Alle organisasjonens 195 medlemsland sender delegasjoner til Verdens helseforsamling, som holdes i mai hvert år. I år avholdes den 22.-28. mai i Genève, Sveits.

Av Hanne Bjerknes
Publisert 16. mai 2022 10:21 - Sist endret 16. mai 2022 10:21