Samhandling og koordinering i kommunale helse- og omsorgstjenester

Forskerskolen MUNI-HEALTH-CARE skal bidra til interesse og ekspertise i forskning i og på de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Kunnskap om samhandling og koordinering i kommunale helse- og omsorgstjenester er et viktig grunnlag for å kunne vurdere behovet for, ta initiativet til og drive forskning og innovasjon i arbeidspraksiser som sikrer helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester.

Kort om emnet

I dette emnet skal kunnskap om forhold som hemmer og fremmer samhandling på tvers av profesjoner og tjenester, og hvordan tjenestene kan organiseres til det beste for brukere med komplekse og langvarige behov, vektlegges. Arbeidsformen er forelesninger i kombinasjon med gruppearbeid der studentene får jobbe med publiserte empiriske studier, eventuelt eget empirisk materiale. Studentene vil videre få innsikt i, og analysere og vurdere betydningen av, ulike teoretiske perspektiver for å fremme helhetlige og integrerte helse- og omsorgstjenester i komplekse pasientforløp. 

Etter avsluttet emne skal kandidaten kunne:

Kunnskap

  • Kunnskap om Samhandlingsreformens begrunnelse, strategier for gjennomføring og konsekvenser for brukere, profesjoner og andre involverte slik som pårørende, frivillige og næringslivet
  • Kunnskap om den sentrale forskningen om helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester
  • Kunnskap om og behersker teoretiske begreper som er brukt i sentrale studier av samhandling og koordinering av helse- og sosialtjeneste

Ferdigheter

  • Formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre forskning og faglig utviklingsarbeid av arbeidspraksiser som sikrer  helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester
  • Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og arbeidspraksiser for å sikre helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester
  • Kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av de ulike begrepene i forskning og faglige utviklingsprosjekter

Generell kompetanse

  • Identifisere og analyserer etiske problemstillinger og utøve forskning relatert til helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester med faglig integritet
  • Analysere betydningen av ulike teoretiske perspektiver for å fremme helhetlige og integrerte helse- og omsorgstjenester i komplekse pasientforløp.
  • Delta i debatter om helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester i nasjonale fora
  • Kan anvende ny kunnskap, fortolkninger og arbeidspraksiser som sikrer helhetlige pasientforløp og integrerte helse- og omsorgstjenester

Eksamen og vurdering

Eksamen er en muntlig presentasjon på kursets siste dag. Presentasjonene skal lages og fremføres i grupper, og være av en prosjektskisse for et innovasjonsprosjekt hvor hensikten er fornying av et integrert helse- og omsorgstjenestetilbud. Presentasjonen skal ha form som en tradisjonell akademisk konferansepresentasjon á 15 minutter. Studentene presenterer for hverandre og for eksaminator og sensor.  Presentasjonen skal vektlegge faglige og organisatoriske utfordringer for fornyingsarbeidet og skissere løsningsforslag. Det må vises til både styrende dokumenter og begreper fra pensum.

Vurdering: bestått/ ikke bestått

Litteratur

Litteraturliste 

Timeplan

Timeplan (med forbehold om endringer) 

Påmelding

Søk innen 1. oktober

NB! NY SØKNADSFRIST: 15. OKTOBER

Svar på opptak kommer på e-post i løpet av uke 41 (Uke 42 for de som søker etter 1/10)

 

Publisert 29. juni 2017 15:30 - Sist endret 20. nov. 2017 09:44