Andersen og Omland valgt inn i Akademiet

Jan Terje Andersen og Torbjørn Omland er valgt inn som nye medlemmer i Det Norske Videnskaps-Akademi. Medlemskapet er en anerkjennelse av deres vitenskapelige arbeid.

Bilde av professorene Jan Terje Andersen og Torbjørn Omland

Professor Jan Terje Andersen (t.v.) er med i gruppen Cellebiologi og molekylærbiologi og professor Torbjørn Omland (t.h.) er med i gruppen Medisinske fag. Foto: Moment Studio og Øystein Horgmo, UiO

Det Norske Videnskaps-Akademi ble stiftet i 1857 og er en tverrfaglig møteplass for fremragende forskere. Akademiet har både norske og utenlandske medlemmer som blir valgt inn gjennom en formell prosess.

– Det er en stor ære å bli valgt inn i Det Norske Videnskaps-Akademi. Jeg er både glad og takknemlig. Det er en institusjon med lange tradisjoner og en møteplass for faglig arbeid og store diskusjoner, hvor jeg ser frem til å delta, sier professor Jan Terje Andersen, som er med i det nye SFF’et PRIMA.

Også for Torbjørn Omland er det en stor begivenhet å bli valgt inn.

– Det er stor stas og en ære å bli medlem i Akademiet, sier professoren som blant annet leder K.G. Jebsen-senter for hjertemarkører.

En anerkjennelse å bli medlem

Medlemmene i Akademiet fordeler seg på to klasser, hver bestående av grupper som er delt etter vitenskapelige disipliner.

De to nye medlemmene fra Klinmed tilhører begge Den matematisk-naturvitenskapelige klasse, hvor Andersen er med i gruppen Cellebiologi og molekylærbiologi og Omland er med i gruppen Medisinske fag.

Professorene ser på det å bli valgt inn som en anerkjennelse av sitt arbeid og virke.

– Det å bli valgt inn gir en anerkjennelse som forsker og fagperson både nasjonalt og internasjonalt, sier Omland.

Han forteller at det finnes tilsvarende akademier i andre land og at det bidrar til disse akademienes betydning.

– Det gir også en anerkjennelse av det utstrakte lagarbeidet i forskningen, som har bidratt til å flytte den internasjonale forskningsfronten innen mitt fagfelt, sier Andersen.

Et fellesskap av forskere gir nye impulser

Akademiet representerer norsk vitenskap i Norge og vis-a-vis utenlandske akademier og internasjonale organisasjoner.

Videre organiserer akademiet internasjonale møter og symposier, samt faglige foredrag og møter. Disse kan bane vei for nye prosjekter og legge til rette for nettverksbygging blant akademiets medlemmer.

– Først og fremst så betyr medlemskapet å få innpass i et fellesskap av mange forskere og fagfelt. Det gir mulighet til enda mer tverrfaglig kontakt og nye impulser, forteller Omland.

Andersen ønsker å inspirere flere til å se mulighetene med forskningsdrevet innovasjon.

– Å bli innvalgt betyr at jeg kan bidra på en ny arena med min faglige tynge og arbeidsmåte, ved å koble banebrytende grunnforskning med øye for forskningsdrevet innovasjonsarbeid, sier Andersen.

Fått mye ut av medlemskapet i Akademiet for yngre forskere

Andersen har tidligere vært innvalgt medlem i Akademiet for yngre forskere (AYF), som er en tverrfaglig organisasjon for forskningspolitisk diskusjon og nyskapende forskningsformidling.

– De fire årene var en berikelse både faglig og personlig. Det ga meg et bredere og mer nyansert perspektiv og var med å forme mine meninger og valg, forteller han.

Professoren opplevde at det var god takhøyde i AYF og at han ble utfordret.

– Denne erfaringen har vært av stor betydning i mitt arbeid og samfunnsmessige engasjement, noe jeg nå tar med meg videre til Akademiet, sier han, og fortsetter:

– Jeg oppfordrer derfor yngre forskere med et brennende fagpolitisk engasjement til å sjekke ut om AYF kan være en attraktiv arena for utviklingen av din karriere.

Gratulerer de nye medlemmene

Professor Kjetil Taskén er visepreses i Akademiet og leder Den matematisk-naturvitenskapelige klasse.

Han er svært fornøyd med å få nye medlemmer fra Klinmed inn i Akademiet.

– På vegne av Det Norske Videnskaps-Akademi gratulerer jeg Jan Terje Andersen og Torbjørn Omland med innvalget! Det er en stor anerkjennelse av deres vitenskapelige arbeid og brede anseelse i fagmiljøene. De har begge hatt en rekke viktige bidrag innen sitt fagfelt, sier Taskén.

Kontakt

Emneord: Det Norske Videnskaps-Akademi, Jan Terje Andersen, Torbjørn Omland Av Elin Martine Doeland
Publisert 20. mars 2024 15:37 - Sist endret 22. mars 2024 15:49