Medisinbloggen fyller fem år

I september er det fem år siden det aller første innlegget ble publisert på Medisinbloggen. Siden da har over hundre av fakultetets forskere fortalt om forskingen sin til et større publikum. Kanskje du er nestemann?

Smilende kvinne som titter over kanten på en bærbar PC.

Alle fakultetets forskere kan skrive på Medisinbloggen. Foto: Colourbox.

Medisinbloggen er en fagblogg der alle fakultetets forskere kan fortelle det norske folk om faget sitt og forskningen sin. I en tid full av falske nyheter og alternative fakta vil vi servere kvalitetsinformasjon rett fra forskerne til folket.

Bloggens målgruppe er «folk flest».

Vi ønsker å vise hvorfor forskning er viktig, og bidra til at opinionen får en mer positiv innstilling til det vi driver med. For hva skjer egentlig i forskernes «elfenbenstårn»? Hva går skattekronene til?

Alle fakultetets temaer er velkomne på Medisinbloggen

Skjermdump av første blogginnlegg. Bildet viser fem personer fra forskergruppa.21. september 2018 publiserte vi det første innlegget. Forskning på hugget – morgendagens løsninger? ble skrevet av professor i innovasjon, Jan Terje Andersen.

Etter det har det ramlet inn blogginnlegg fra alle fakultetets kriker og kroker, og rett før sommeren rundet vi 120 publiserte innlegg.

Vi har hatt innlegg om alt fra basal grunnforsking til innovasjon, og fra de små molekylene til det store samfunnet. Medisinbloggen ønsker å vise fakultetets bredde, og alle fagfeltene våre er velkomne.

Alle fakultetets forskere kan skrive for Medisinbloggen

Klør det i formidlingsfingrene? Har du et fagtema du ønsker å løfte? Eller et forslag til ansatte ved fakultetet som kan skrive på bloggen? Kontakt oss gjerne på medisinbloggen@medisin.uio.no, så legger vi en plan sammen.

Medisinbloggen publiserer innlegg fra studenter, doktorgradsstipendiater, postdoktorer, amanuensiser og professorer. Skal du skrive for oss må du være helt eller delvis ansatt ved MED, eller tilknyttet MED som stipendiat eller student.

Redaksjonen består av Elin Lunde, Hanne Bjerknes og Kristine Mangerud, alle fra fakultetets kommunikasjonsgruppe. Send oss en tekst, så hjelper deg mer enn gjerne med å få stoffet lettlest og forståelig for målgruppen.

Av og til plukkes blogginnleggene opp av de større mediene, så plutselig har du kanskje Aftenposten på telefonen?

Vil du lese innlegg på bloggen?

Av Elin Lunde
Publisert 15. sep. 2023 11:46 - Sist endret 15. sep. 2023 11:47