- Medisinstudiet gir mange muligheter

Hva er det lurt å studere? Ane Aker visste ikke hva hun ville bli som voksen, men hun visste at hun syntes naturfag og særlig biologi var de mest interessante fagene på skolen. I høst blir hun medisinstudent.

Student på fjelltur

Ane Aker elsker å gå i fjellet og fotograferer mye. Nå kan fotointeressen kanskje føre til flotte mikroskopibilder? Foto: Privat

Navn: Ane Gundersen Aker

Alder: 19 år

Bor: På Ås i Viken

Helgardering

Hva skal man bli? Hva er det lurt å studere? Ane Aker visste ikke hva hun ville bli som voksen, men hun visste at hun syntes naturfag og særlig biologi var de mest interessante fagene på skolen. – Jeg synes det er mange ulike yrker og utdannelser som virker spennende og visste ikke hva jeg ville. Derfor tenkte jeg at det var lurt å jobbe mye for å slippe å ta opp fag senere hvis jeg ville inn på et vanskelig studium. Så gode karakterer ble en helgardering, forteller hun.

Mange muligheter fra medisin

- Jeg vet fortsatt ikke sikkert hva jeg vil bli, men innen medisin kan man velge så mange ulike retninger underveis i studiet. Det gir egentlig muligheter i alle retninger. Jeg har alltid syntes det har sett spennende ut å studere celler i mikroskop, så det kan godt hende at jeg vil jobbe mye på laboratoriet. Men gjerne også litt variasjon. Vi får se hva det blir etter hvert.

Foto og friluftsliv

- Jeg er interessert i fotografering og glad i å gå i fjellet. Det er to interesser som passer godt sammen. Fotointeressen kan sikkert også kombineres med å studere detaljer i mikroskop :)

Les mer om profesjonsstudiet i medisin

Her kan du lese om flere av de nye studentene i 2020: Høye krav til medisin- og helsefag