Forskerprofiler

Møt noen av personene bak forskningen ved fakultetet.

Publisert 14. juni 2017 13:20

Autofagi-teamet ved NCMM studerer prosessene som fører til intracellulær degradering av cytoplasma, også kalt autofagi eller selvfortæring. Teamet er spesielt interessert i rollen autofagi spiller i forhold til kreft.

Publisert 8. mars 2017 19:21

Forskningsgruppen til Anthony Mathelier har som mål å utvikle nye bioinformatiske verktøy som kan komme pasientbehandlingen til nytte. Vi ønsker å skape neste generasjon banebrytende algoritmer og åpen programvare innen beregningsorientert biologi med direkte anvendelse på reelle biologiske problemer, sier Mathelier.

Publisert 29. des. 2016 15:43

Den nye gruppelederen ved NCMM, er én av svært få i verden som forsker på kunstige celler som er festet til overflater. – Jeg forsøker å forstå det som ikke er drevet av genetiske mekanismer, men mest av materialenes egenskaper, sier Gözen.

Publisert 1. okt. 2015 09:17

Professor Rune Blomhoff er blant verdens én prosent mest siterte forskere i sitt fagfelt. Vi tok en prat med ernæringsprofessoren som nå vil finne ut hvilket kosthold som er best for kreftpasienter.

Publisert 3. nov. 2014 15:26

Mahmood Amiry-Moghaddam nevnes blant de største innen internasjonal nevrologisk forskning i dag. Det var tilfeldighetene som førte ham til banebrytende oppdagelser om hjernen.

Publisert 8. mai 2014 12:03

Ved cøliaki reagerer kroppen kraftig på det i utgangspunktet ufarlige proteinet gluten. Qiao Shuo-Wang håper å finne en behandling som gjør hverdagen enklere for cøliakere.

Publisert 26. sep. 2013 08:57

Hvem skal sørge for at interessene til fattige land ivaretas i forskningen når forskningsetikken først og fremst er tilpasset den rike delen av verden? Professor Jan Helge Solbakk gjør sin del av jobben.

Publisert 9. aug. 2013 12:52

Professor emeritus Dag S. Thelle har vært med på store epidemiologiske oppdagelser om hjerte- og karsykdommer. Ikke minst er han viden kjent for å ha kartlagt noen av kaffens effekter på folkehelsa.

Publisert 19. feb. 2013 15:53

Med en arbeidsmoral inspirert av de norske vikingene, sikter Sandip Kanse og forskergruppen hans mot å redusere forekomsten av hjerte- og karsykdom.

Publisert 16. jan. 2013 14:06

Tone Tønjum legger noen av brikkene i puslespillet som viser hvordan sykdommer oppstår og hva som er fellestrekkene mellom bakterier og mennesker.

Publisert 25. nov. 2011 18:48

Allerede som 13-åring var professor Johan Frederik Storm opptatt av hjernen. Kanskje ikke så rart han endte med å forske på dens signaler?

Publisert 10. aug. 2011 09:31

Professor Ivar Sønbø Kristiansen skulle egentlig bli fylkeslege. I stedet endte han opp med å forske på prioritering og kostnadseffektivitet ved behandling av sykdommer.

Publisert 31. jan. 2011 11:00

Hjertesvikt kan forutses ved hjelp av enkle blodprøver. Hjertet kan også være en indikator i forhold til andre sykdomstilstander. Dette er området til Torbjørn Omland – en kreativ forsker med øye for sammenhenger.