English version of this page

Slik søker du til ph.d.-programmet

Nedenfor finner du en oversikt over krav til opptak og hvilke dokumenter du må sende inn med søknaden.

Krav til opptak

Ph.d.-utdanningen reguleres av UiOs forskrift for graden ph.d. og fakultetets utfyllende regler tilhørende denne. For å få opptak på ph.d.-programmet må du blant annet oppfylle krav til utdannelse, finansiering og prosjektbeskrivelse. Dokumentasjon på at du oppfyller kravene må følge søknad om opptak etter gjeldende regler.

Hvordan levere søknaden

Søknad om opptak til ph.d.-programmet (PHD-MED) ved Det medisinske fakultet gjøres gjennom Søknadsweb. Når du har lastet opp komplett søknad må du bekrefte dette til oss på phd-opptak@medisin.uio.no. Søknader om opptak behandles gjennom hele året, men du skal normalt søke innen 3 måneder etter at prosjektet har startet, ref. Utfyllende regel til § 5.3 Opptaksperiode.

Saksbehandlingstid

Du vil innen 3 uker få en bekreftelse fra saksbehandler på at vi har mottatt søknaden din. Komplette søknader behandles normalt ferdig og gis vedtak innen 6 uker. I enkelte tilfeller gis en betinget studierett mens søknaden behandles ferdig. 

Krav til søknaden

1. Avtaler

Opptak på ett av universitetets ph.d.-programmer formaliseres ved at skriftlig avtale underskrives av ph.d.-kandidat og veiledere, som fakultetet undertegner ved eventuelt vedtak om opptak. Avtalen regulerer partenes rettigheter og plikter i opptaksperioden, ref. Forskrift for graden ph.d. § 6 Ph.d.-avtalen.

Alle kandidater må fylle ut avtaleskjema (docx) ved søknad om opptak til ph.d.-programmet. Ph.d.-kandidater med finansiering fra, ansettelse hos eller som mottar andre bidrag fra en ekstern part, for eksempel fra et universitetssykehus, må i tillegg fylle ut avtale med ekstern part, ref. Utfyllende regler for ph.d. § 5.1 Krav til ressurstilgang, se avtale med ekstern part (docx).

Alle kandidater som tas opp til ph.d.-programmet ved Det medisinske fakultet knyttes til programmet enten gjennom en stipendiatstilling eller en veileder ved fakultetet. Dersom du har ekstern hovedveileder, og har interne medveiledere fra ulike institutter ved fakultetet, må du ha en Avtale for stedkodetilhørighet (docx). Se kriterier for tilhørighet for fakultetets ph.d.-kandidater. 

2. Utdanning

For opptak til ph.d.-programmet kreves det at du dokumenterer minst 5-årig grunnutdanning, det vil si mastergrad eller tilsvarende profesjonsstudier.  Utfyllende regler for ph.d. § 5.1 Utdanningskrav og Karakterkrav beskriver utdannings- og karakterkrav nærmere.

I tilfeller hvor søker ikke fyller alle karakterkrav eller normalregelen om 5-årig master, må fagmiljøet hvor kandidaten skal være tilknyttet i eget vedlegg redegjøre for hvorfor kandidaten likevel anses å være kvalifisert for opptak.

Engelskkrav: Søkere med norsk grunnskole tilfredsstiller krav til engelskkunnskaper. Internasjonale studenter må normalt dokumentere engelskferdigheter. Se utfyllende regler for krav til kompetanse i engelsk samt fritak fra krav

3. Finansiering

Ph.d.-utdanningen er normert til 3 års fulltidsstudier. Du må som hovedregel kunne dokumentere finansiering for hele opptaksperioden, ref. Utfyllende regler for ph.d. § 5.1 Krav til finansiering. Minimum ett års sammenhengende finansiering (eventuelt to år med 50 % sammenhengende finansiering) øremerket ph.d.-utdanningen må dokumenteres med arbeidsavtale, og det må leveres en realistisk og forpliktende plan for finansiering av resterende opptaksperiode (se Avtale for ekstern part).  Egenfinansiering (egne lønnsmidler, eget firma etc.) godkjennes som hovedregel ikke.

4. Prosjektbeskrivelse

Du skal levere en prosjektbeskrivelse som kun gjelder ditt konkrete ph.d.-prosjekt. Prosjektbeskrivelsen må foreligge på fakultetets mal (docx).

Alle ph.d.-prosjektbeskrivelser skal være fagfellevurdert i forbindelse med opptak. For prosjekter hvor det ikke tidligere er gjort fagfellevurdering, er det hovedveileders ansvar å innhente en slik vurdering. Se informasjon om fagfellevurdering. Er du i tvil ta kontakt med Gruppe for forskerutdanning (e-post).  

Alle nødvendige godkjenninger for ph.d.-prosjektet må være innhentet før du kan få endelig opptak på ph.d.-programmet. Du kan søke, og få et betinget opptak, før godkjenningene er klare, men prosjektet kan ikke starte opp uten godkjenninger. Initiell REK-godkjenning og tilrådning fra SIKT eller personvernombud skal vedlegges søknaden når det er relevant. Du må selv sette deg inn i hvilke godkjenninger ditt prosjekt må ha. Informasjon om søknader til REK og andre instanser i tillegg til REK

5. Veiledning

Du skal ha én hovedveileder og som hovedregel inntil to medveiledere. Det er anledning til å søke fakultetet om ytterligere en medveileder. Søknad om dette må begrunnes i eget vedlegg. Hovedveileder skal som hovedregel være intern og ansatt ved fakultetet, men dette kravet kan fravikes dersom det er hensiktsmessig for prosjektet. Redegjørelse og en forenklet CV som viser oppnådd grad, stilling og veiledererfaring på ph.d.-nivå, må vedlegges søknaden. Se Utfyllende regler for ph.d. § 7 for informasjon om oppnevning av veiledere samt begrensninger i hvor mange hoved- og medveilederskap man kan ha.

Krav til habilitet

Habilitetsreglene i forvaltningslovens andre kapittel «Om ugildhet» (§ 6-10) gjelder for alle oppnevnte veiledere. Oppnevnte veiledere skal ikke ha direkte slektskap (far, mor, datter, sønn), eller ha andre nære relasjoner verken til hverandre eller til kandidaten, ref Utfyllende regler for ph.d. § 7.

NB! Verken veileder eller kandidat kan ha økonomiske interesser i prosjektet som skal lede fram til en doktorgrad. Se regelverk knyttet til sidegjøremål punkt 2 "Lovpålagte begrensninger i veilederrelasjonen" i Etiske retningslinjer for veiledningsrelasjoner.

6. Residensplikt

Kandidater med ekstern finansiering eller arbeidsplass må ha et opphold ved Det medisinske fakultet på minst 6 måneder av ph.d.-utdanningen. Det gjøres unntak for kandidater ansatt ved fakultetets samarbeidende sykehus. Opplysninger om residensplikt skal oppgis i prosjektbeskrivelsen når relevant. For nærmere informasjon se § 5.1 i Utfyllende regler for mer informasjon om residentplikt.  

Hva skjer ved mangelfull søknad?

Du får beskjed på e-post dersom søknaden din er mangelfull. Vi anser din søknad som trukket dersom du ikke sender inn etterspurt dokumentasjon innen 6 uker. Søknader som har vesentlige mangler avvises.

Skjemaer 

Kontakt oss 

Publisert 25. mai 2021 11:19 - Sist endret 1. feb. 2024 10:45