Gjør kloke valg hos legen

Overforbruk i helsetjenesten har flere negative konsekvenser. Jeg ønsker å fokusere på hva vi kan gjøre med det, både som lege og som pasient.

legekonsultasjon.

Snakk med legen din. Illustrasjon: colourbox

I helsevesenet tester vi for mye og gir for mange behandlinger. Det kan ha ulike grunner. Det kan være redselen for å overse noe alvorlig, at pasienten ønsker det, at en annen lege forventer det eller at det tar kortere tid enn å fortelle pasienten hvorfor det ikke trengs.

Som pasient kan vi unngå noen sånne situasjoner ved å stille noen enkle spørsmål.

Ta et bra valg for deg!

Sist jeg var hos legen var det enkelt å stille diagnosen. En liten titt ned i halsen: «Det er streptokokker!» Jeg hadde vært pjusk en stund, så legen sa jeg kunne få antibiotika. Før hadde jeg takket ja og forlatt kontoret fornøyd. Jeg hadde fått en løsning på problemet mitt. Nå stiller jeg et par spørsmål først:

  • Hvorfor må jeg ta denne testen/behandlingen?
  • Hva er risikoen og bivirkningene?
  • Hva skjer hvis jeg ikke gjør noe?
  • Finnes det et alternativ?

Som svar får jeg vite at jeg ikke trenger å ta antibiotika, så lenge ikke feberen stiger og allmenntilstanden blir enda dårligere. At jeg gjennomsnittlig vil bli frisk en dag etter det jeg ville blitt hvis jeg tar antibiotika. At antibiotika kan gi meg en livstruende allergisk reaksjon, men at det er sjeldent. At det er mer vanlig å bli kvalm, uvel i magen og å få hudutslett med kløe. At det ikke finnes noe annet godt alternativ enn antibiotika eller vente å se. 

Ved å stille fire enkle spørsmål har jeg fått masse mer informasjon. Det gjør meg i stand til å ta et klokt valg som passer for meg.

Jeg valgte denne gangen å ikke ta antibiotika for å slippe mulig kvalme og hudkløe på min allerede vintertørre hud. Ha vondt i halsen en dag lengre går fint! For en annen som skal synge konsert om tre dager, hadde antibiotika kanskje vært et bedre valg.

Tør å stille spørsmål!

Legeforeningen lanserte 12. september 2018 kampanjen «Gjør kloke valg». Den er ment å sette fokus på problemene knyttet til overbehandling og overdiagnostikk. Den handler om å skape en god dialog mellom pasient og helsepersonell. I mine øyne ønsker den å oppnå kritisk tankegang på to plan, hos pasienter og hos helsepersonell.

Min oppfordring til deg som pasient er å benytte de fire spørsmålene over når du er hos legen. Det finnes en risiko og bivirkning med alle tester og behandlinger. Ved å stille spørsmålene vil du få mye mer informasjon som vil gjøre deg i stand til å ta det riktige valget for deg.

Min oppfordring til helsepersonell er å stille kritiske spørsmål til din egen praksis og rettingslinjer. Hvorfor tilbyr jeg denne testen, vil den gi meg informasjon som kan påvirke hva jeg tilbyr av behandling. Hva skjer hvis jeg ikke tar testen? Er det evidens for behandlingen jeg tilbyr? Finnes det et alternativ?

Hvis vi nettopp tør å stille disse spørsmålene og skape en god dialog kan vi få en bedre helseomsorg med tilpasset behandling for den enkelte. Uten å teste eller behandle mer enn vi må.

Les mer om kampanjen:  "Gjør klokere valg"

 

Fakta om overforbruk i helsetjenesten

Over 90% av norske leger mener de ser overbehandling i det norske helsevesenet. De estimerer at 1/4 av alle tester og behandlinger de gir er unødvendige.

Overbehandling: er behandling som ikke gir nytte, eller fører til mer skade enn nytte.

Overutredning: er diagnostikk eller henvisninger som rimelig sikkert ikke vil gi betydningsfull informasjon

Overdiagnostikk: er diagnostisering av en person uten symptomer med en sykdom som aldri vil gi symptomer eller føre til død.

 

Av Kristin Avranden Kjær
Publisert 20. mai 2019 10:21 - Sist endret 20. mai 2019 11:23
Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Har du tips til temaer på bloggen? Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her