Publisert 29. aug. 2018 09:00

NORMENT og Bipolarforeningen deltok i år på Arendalsuka med seminaret "Mentale lidelser koster: Forsker vi nok?" Konklusjonen var at hvis vi skal forstå årsakene til mental sykdom og utvikle bedre behandling, trengs det mer kunnskap, spesielt på enkelte områder.

Publisert 27. juli 2018 13:24

De prestisjefylte ERC tildelingene henger høyt i internasjonal forskning. Her teller kvalitet, djervhet og evne til å stille og belyse fundamentale spørsmål helt i den internasjonale forskningsfronten. Vi gratulerer seks nye vinnere av ERC starting grants. Hele 5 av disse innen SH (samfunnsvitenskap og humanoria). I tillegg fikk Harald Stenmark ett nytt advanced grant tidligere i år. Vi gleder oss med vinnerene og deres fagmiljøer og institutter.

Publisert 5. juni 2018 09:50

Oslo universitetssykehus deler hvert halvår ut priser til seks forskergrupper ved sykehuset. For andre halvår 2017 ble Olav Smeland og kollegaer ved NORMENT tildelt pris for fremragende forskningsartikkel om sammenhengen mellom genetisk risiko for schizofreni og kognitive funksjoner.

Publisert 9. feb. 2018 11:37

Postdoktor Akiah Ottesen Berg og stipendiat Camilla Bakkalia Büchmann har skrevet et sammendrag av forskning gjort ved NORMENT om sykdomsinnsikt og sosiokulturelle forklaringsmodeller hos innvandrere med psykose. Artikkelen er publisert i tidsskriftet BestPractice.

Publisert 1. feb. 2018 09:30

Aftenposten har den siste tiden publisert flere artikler om psykiske lidelser. Leder ved NORMENT, Ole A. Andreassen, har sammen med professor og overlege Jan Ivar Røssberg så langt bidratt med seks kronikker om myter, årsaker, medisinbruk og samtaleterapi relatert til psykiske lidelser.