Få kompetansen samfunnet trenger med en master i folkehelsevitenskap og epidemiologi

– Studieretningen innen folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester er ideell for deg som ønsker å jobbe overordnet og strategisk med de store folkehelseutfordringene i samfunnet, sier Opheim.

To studenter sitter ute på gressplen på campus, de smiler og ser sammen på en datamaskin

Illustrasjonsfoto Foto: Jarli & Jordan/UiO

Portrettbilde av Randi Opheim
Programleder og førsteamanuensis Randi Opheim Foto: Anbjørg Kolaas

Folkehelsearbeid er samfunnets innsats for å påvirke faktorer som direkte og indirekte fremmer befolkningens helse og trivsel. Dette innebærer å forebygge psykisk og somatisk sykdom, skade eller lidelse, eller å beskytte samfunnet mot helsetrusler.

– Folkehelsearbeidet er også å jobbe for å minske sosial ulikhet innen helse; å skape en jevnere fordeling av faktorer som indirekte eller direkte påvirker helsen, sier Randi Opheim.

Hun er programleder for masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi, og førsteamanuensis ved Avdeling for folkehelsevitenskap.

– Folkehelsearbeidet inkluderer også helsetjenesten, selv om folkehelsearbeidet stort sett skjer utenfor helsetjenestene, forteller Opheim.

Egen studieretning innen folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester

På masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi ved UiO tilbys en egen studieretning innen Folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester.

– Her vil du blant annet studere hvilken betydning aldring har i et samfunns- og helsetjenesteperseptiv, og de mest sentrale folkehelseproblemene i en aldrene befolkning. Hva er og hvordan skaper vi et aldersvennlig samfunn? spør Opheim.

Hvordan sykdomsbyrden i Norge preges av langvarige, kroniske sykdommer og livsstilsykdommer, og sosial ulikhet i helse er andre emner du kan fordype deg i.

– Folkehelsearbeidet innebærer å jobbe individuelt med folkehelsetiltak, og koordinering og evaluering av disse. Folkehelsekoordinatorer og folkehelserådgivere er etterspurt av arbeidsgivere, sier Opheim.

– Knappe ressurser i fremtiden vil gi et økende behov for at innsatsen dreies mer i retning av helsefremming og forebygging. Helsetjenesten er avhengig av det, og må bidra til at det skjer, forklarer hun.

Arbeidet innebærer i tillegg å jobbe politisk opp mot overordnede planer og høringer, både nasjonalt, regionalt og lokalt.

Masterprogrammet tilbyr Norges første emne innen folkehelseetikk

Alle studentene på masterprogrammet vil få fordypning i folkehelseetikk, som er et nytt emne og det første av sitt slag i Norge.

– Her vil studentene reflektere over etiske utfordringer i folkehelsearbeidet, som for eksempel prioriteringsdilemmaer som hvordan skal vi veie ulike interesser og hensyn mot hverandre. Studentene får kunnskap om prinsipper, og rammeverk for å analysere og løse dilemmaer i folkehelsearbeidet og bærekraftige helsetjenester, sier Opheim.

– Forskning på og utvikling av komplekse folkehelsetiltak er avhengig av tillit og høy etisk kompetanse, fortsetter hun.

Et tverrfaglig studieprogram innen folkehelsevitenskap og epidemiologi

Som student blir du en del av et tverrfaglig forskingsmiljø på Institutt for helse og samfunn ved Universitetet i Oslo med høy kompetanse innen alle områdene som bli belyst i løpet av studiet.

– På masterprogrammet lærer du å se folkehelse fra flere perspektiver. Alle avdelingene ved instituttet er involvert i programmet, og forskere herfra vil bidra inn i undervisningen, forteller Opheim.

– Vi samarbeidet også med Senter for bærekraftig helseutdanning (SHE), som fokuserer på at FNs bærekraftsmål skal være en naturlig del av fremtidens helsebeslutninger, fortsetter hun.

– Vi oppfordrer studenter som er engasjerte, nysgjerrige og arbeidsomme, og som vil bruke kompetansen sin videre i arbeidslivet og gjøre en forskjell, til å søke en master i folkehelsevitenskap og epidemiologi.

– Vi trenger mange med denne kompetansen i årene fremover, og gleder oss til å møte de nye studentene våre, sier Opheim.

– På mastergraden i folkehelsevitenskap og epidemiologi ved Universitetet i Oslo har vi et bredt opptak. Det betyr at vi ikke har krav om fordypning, og at alle med en bachelorgrad kan søke, sier Randi Opheim.

Søk master i folkehelsevitenskap og epidemiologi ved Universitetet i Oslo innen 15. april.

Gode grunner til å velge studieretningen Folkehelsearbeid og bærekraftige helsetjenester:

• Jobbe for å fremme befolkningens helse og trivsel.
  • Jobbe mot å minske sosiale ulikheter innen helse.
  • Jobbe overordnet, politisk og strategisk med å løse folkehelseutfordringer.
  • Utvikle, evaluere og iverksette folkehelsetiltak.
  • Være med å finne bærekraftige løsninger på folkehelseutfordringer.
  • Gir jobb på tvers av ulike sektorer.

Av Mathilde Coraline Aarvold Bakke
Publisert 23. mars 2023 10:13 - Sist endret 22. sep. 2023 09:32