2018

I perioden 2008–2015 døde 1910 personer i selvmord under eller innen ett år etter kontakt med spesialisthelsetjenestene for psykisk helse og rus i Norge. Dette tilsvarer nesten halvparten av alle selvmord i befolkningen i samme periode og er vesentlig høyere enn hva som tidligere har vært kjent.

Rapporten 1910 døde pasienter: Selvmord i psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling 2008 til 2015 – en nasjonal registerstudie er skrevet av Fredrik A. Walby, Martin Ø. Myhre og Anine T. Kildahl. Den er utført som et ledd i arbeidet med å etablere Kartleggingssystemet. I rapporten presenteres resultatene fra den første nasjonale studien av selvmord blant personer i kontakt med psykisk helsevern og tverrfaglig spesialisert rusbehandling siste år før dødsfallet, og er basert på en kobling av Dødsårsaksregisteret og Norsk pasientregister. Til Kartleggingssystemet

I dag publiserte Folkehelseinstituttet dødsårsaksstatistikken for 2017, og 593 mennesker døde av selvmord i Norge - 403 menn og 190 kvinner. Antallet er litt lavere enn i 2016, men skiller seg ikke mye fra statistikken de siste årene. - Når jeg studerer dataene, ser jeg to viktige endringer som bekymrer meg i høy grad, sier professor Ping Qin som leder registerforskningsgruppen ved NSSF.

Ved Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging er det ledig en stilling som statistiker knyttet opp mot senterets to forskningsgrupper: Klinisk forskning på suicidal og selvskadende atferd og Registerforskning om selvmord og villet egenskade. Stillingen er for to år med mulighet for fast ansettelse. Mer informasjon og søk stillingen her

Søknadsfrist: 11. januar 2019

På oppdrag fra Helsedirektoratet utvikler NSSF tiltak for å senke terskelen for at personer med depresjon og suicidal atferd søker og mottar hjelp, og i den anledning søker vi deg med relevant utdanning fra universitet eller høyskole, minimum tilsvarende bachelorgrad med fagkrets innen sykepleie/psykologi/psykisk helse/sosialfag. Fagadministrativ erfaring, gode samarbeidsevner og evne til nettverksarbeid er ønskelig. Se utlysning og søk stillingen

Søknadsfrist 18. oktober

Selvmordsforebygging nytter! International Association for Suicide prevention (IASP) og Verdens helseorganisasjon (WHO) oppfordrer til kamp og samarbeid for å redusere selvmordstallene - fordi selvmordsforebygging nytter.

Årlig dør nær 800 000 mennesker som følge av selvmord i verden, det vil si et menneske hvert 40. sekund. Langt flere forsøker å ta sitt eget liv.

Verdensdagen for selvmordsforebygging markeres i dag, den 10. september, og i Norge holdes arrangementer over hele landet koordinert av Landsforeningen for etterlatte ved selvmord (LEVE). Se alle arrangementer.

LEVE og Røde Kors holdt mandag 3. september sitt årlige selvmordsforebyggende seminar på Litteraturhuset i Oslo, i anledning Verdensdagen for selvmordsforebygging. Tema var selvmord og betydningen av tilhørighet. Førsteamanuensis ved NSSF, Anita Johanna Tørmoen, fikk Olaf-prisen for forebygging av selvmord blant unge.

Man kan bli syk av sorg. Verdens helseorganisasjon (WHO) har nå bestemt at sorgens alvorligste konsekvenser for liv og helse over tid har fått diagnosen Prolonged Grief Disorder (også kalt Complicated Grief Disorder/Komplisert sorg) i den nye revisjonen av det internasjonale diagnosesystemet ICD (ICD-11).

Bli oppdatert på aktuelle saker, ny forskning og relevante utdanningsaktiviteter!

NSSF er opptatt av personvern og følger EUs nye personvernregler (GDPR).

Skriv inn epostadressen din i feltet nedenfor om du vil motta NSSFs nyhetsbrev.

Olafprisen tildeles som en anerkjennelse til en person som har bidratt med fremragende vitenskapelig arbeid eller kunnskapsformidling innenfor feltet selvmordsforebygging blant barn og ungdom, og den deles ut hvert år i forbindelse med markering av Verdensdagen for selvmordsforebygging 10. september. Forslag til kandidater med navn på kandidaten, kort begrunnelse og navn på forslagstiller sendes erlend.mork@medisin.uio.no innen 15. juni.

Vi tilbyr, på oppdrag fra Helsedirektoratet, utdanning i behandling av komplisert sorg (CGT). Opptaket til kull 4 er i gang og det er fortsatt noen ledige plasser. Les mer om komplisert sorg, CGT-behandling og -utdanning her: www.uio.no/cgt